Negativní výroky kandidátů v médiích mířily hlavně na Zemana

čtvrtek, 11. ledna 2018, 14:30 Výzkum MediaGuru

Newton Media analyzovala před prvním kolem prezidentských voleb, jak o sobě kandidáti mluví v médiích.

Zdroj: Newton Media

Analýza společnosti Newton Media mapuje, jak se hlavní favorité voleb vyjadřují v médiích o sobě navzájem. Zaměřila se na čtyři kandidáty, kteří mají podle průzkumů veřejného mínění společně se současnou hlavou státu největší šanci na postup do druhého kola. Jedná se o Jiřího Drahoše, Pavla Fischera, Michala Horáčka a Mirka Topolánka. Do analýzy nebyla zařazena vyjádření prezidenta Miloše Zemana, jenž podle svých slov kampaň nevede.

Jak o kandidátech mluví jejich soupeři

Právě Miloš Zeman představoval ve sledovaném období (od 8. listopadu 2017 do 8. ledna 2018) pro uvedenou čtveřici kandidátů nejčastější terč kritiky. Nejaktivněji si tak počínal Mirek Topolánek, jenž navíc používal mediálně chytlavé formulace, díky čemuž byly jeho výroky v porovnání s dalšími Zemanovými protivníky častěji citovány. Občas si přitom vypomohl parafrázemi „hlášek“ ze známých českých filmů - např.: výrok „slezte z toho lustru, Miloši, vidím vás!“, kterým expremiér komentoval Zemanovu neúčast v předvolebních diskusích.

Kvůli ignorování debat kritizovali prezidenta i ostatní, přičemž Pavel Fischer poslal na Pražský hrad dopis vyzývající Miloše Zemana, aby do kampaně přímo vstoupil. Michal Horáček konstatoval, že by Zeman předvolební diskuse psychicky i fyzicky nezvládl. Na prezidentův zdravotní stav poukazoval ke konci kampaně především Mirek Topolánek, jenž prohlásil, že Zeman je nemocný, a nebude proto schopen plnohodnotně vykonávat další pětiletý mandát.

Zdroj: Newton Media

Jak kandidáti mluví o svých rivalech

  • Mirek Topolánek a Michal Horáček cílili hlavně na Jiřího Drahoše kvůli jeho údajně nejasným a měnícím se postojům. Horáček například přirovnal bývalého předsedu Akademie věd k „destilované vodě bez chuti a zápachu“, Topolánek zase poznamenal, že současný premiér Andrej Babiš by si profesora Drahoše „namazal na chleba“
  • Jiří Drahoš na ataky svých soupeřů sice důrazně reagoval, ale sám jako první útočil jen výjimečně. Například když na svém facebookovém profilu s odkazem na expremiérovu politickou minulost označil jeho kandidaturu za „špatný vtip“.
  • Slovní výpady se týkaly i dvojice Horáček a Topolánek, a to zejména v duelu na portálu Seznam Zprávy. Horáček zpochybnil expremiérovo tvrzení, že coby rovný člověk nikoho nepodrazil: „Jste rovný asi tak jako silnice v Habeši.“ Expremiér Horáčkovi na oplátku vytkl, že jako někdejší majitel sázkové kanceláře Fortuna platí svou kampaň z peněz, které lidé prohráli.
  • Pavel Fischer vystupoval vůči ostatním Zemanovým protikandidátům převážně nekonfrontačně. Trochu přitvrdil až v závěru kampaně, když v rozhovoru pro Aktuálně.cz zdůraznil, že jakožto někdejší spolupracovník prezidenta Václava Havla a dlouholetý diplomat má pro funkci hlavy státu lepší předpoklady než někteří jeho soupeři: „Pan Drahoš zná Hrad jen z reprezentačních prostor, pan Horáček jen z písniček.“ Nevymezoval se ale vůči Mirku Topolánkovi.
  • Prohlášení o případné podpoře před druhým kolem tvořila jádro zaznamenaných pozitivních výroků. Kromě toho Michal Horáček pochválil Miloše Zemana za vyvěšení vlajky Evropské unie na Pražském hradě. Pavel Fischer zase kvitoval snahu Michala Horáčka zabránit zvolení komunistického poslance Zdeňka Ondráčka do čela sněmovní komise pro kontrolu Generální inspekce bezpečnostních sborů.
  • Přebírání výroků jednotlivých kandidátů ze sociálních sítí tvořilo nedílnou součást mediálního pokrytí prezidentské kampaně. Tuto skutečnost lze vnímat do určité míry jako problematickou, neboť ne vždy si kandidáti své účty na Facebooku a Twitteru spravují sami. Ukázalo se to ve chvíli, kdy se na Drahošově facebookovém profilu omylem objevilo zkopírované prohlášení z účtu Michala Horáčka, což Drahoš přičetl na vrub externě najaté agentuře.

Zdroj: Newton Media

Zdroj: Newton Media

Zdroj: Newton Media

Zdroj: Newton Media

Facebooková publika prezidentských kandidátů

  • Mezi publiky trojice Drahoš - Fischer - Horáček panuje poměrně značná shoda. Více než jedna pětina uživatelů aktivně reagujících na příspěvky těchto kandidátů je shodná. Mezi Drahošem a Fischerem se tato shoda dokonce blíží k 30 % aktivních sledujících.
  • Podporovatelé Fischera a Horáčka ve svých komentářích často vyjadřují ostrou kritiku vůči Drahošovi, kterého považují za osobnost s nečitelnými názory a slabými kompetencemi. Horáček také čelí negativním hodnocením ze strany voličů Drahoše a Fischera, a to zejména kvůli vztahu k premiéru Babišovi a „nedostatečným politickým zkušenostem“.
  • Naopak Fischer si získává sympatie i mezi příznivci Horáčka a zejména Drahoše, s nímž je nejčastěji porovnáván. V jeho případě se silná kritika od podporovatelů Horáčka a Drahoše objevuje znatelně méně často.
  • Poněkud stranou stojí Mirek Topolánek. Shoda uživatelů aktivních na jeho profilu s publiky trojice Drahoš - Fischer - Horáček je signifikantně nižší. Výrazně silněji se jeho sledující prolínají s publikem Vratislava Kulhánka a Jiřího Hynka (z jedné čtvrtiny).

Interaktivní graf k prolínání publik fanoušků prezidentských kandidátů je možné vidět zde.

Zdroj: Newton Media

Metoda analýzy klasických médií

Do analýzy Newton Media vstoupily příspěvky publikované o českých prezidentských volbách ve vybraných médiích od 8. listopadu 2017 do 8. ledna 2018. Sledovány byly výroky čtyř kandidátů (Jiří Drahoš, Pavel Fischer, Michal Horáček a Mirek Topolánek), kteří mají podle lednového průzkumu společností Kantar TNS a Median společně se stávajícím prezidentem Milošem Zemanem největší šanci na zvolení hlavou státu. Do analýzy byly zahrnuty pouze výroky, v nichž se vybraní kandidáti vyjadřovali k sobě navzájem. Vzhledem k tomu, že Miloš Zeman podle svých slov kampaň nevede a ke svým soupeřům se odmítá vyjadřovat, bylo v jeho případě sledováno pouze to, jak zmíněná čtveřice kandidátů mluví o něm, nikoliv však jak komentuje on ji. Jednotlivé výroky byly roztříděny podle toho, zda vůči danému prezidentskému uchazeči vyznívají pozitivně, neutrálně, nejednoznačně, nebo negativně. Pokud se v jednom příspěvku objevilo více výroků kandidáta X na adresu kandidáta Y, bylo bráno v úvahu jejich celkové vyznění vůči kandidátu Y. V rámci jednoho příspěvku se mohlo objevit i více kandidátů.

Sledovaná média

  • Aktuálně.cz, iDNES.cz, Novinky.cz, Seznam Zprávy, Blesk.cz, Blesk, Mladá fronta DNES, Právo, Hospodářské noviny, Lidové noviny,  E15, ČRo Radiožurnál (Dvacítka Radiožurnálu, Zprávy v 18:00), ČT 1 (OVM, Události, 168 hodin), ČT 24 (OVM, Interview ČT 24, Události, komentáře), FTV Prima (Partie, Zprávy FTV Prima), TV Nova (Televizní noviny), DVTV, Frekvence 1 (Rozhlasové noviny v 18:00), ČRo plus (Interview Plus, Zprávy v 19:00, Den v 60 minutách), Impuls (Zprávy v 18:00).

Metodika sociálních médií

Do analýzy sociálních médií bylo zahrnuto všech 775 255 komentářů a neslovních hodnocení („liků“ a emocí) uživatelů pod 1 338 příspěvky, které na své oficiální facebookové stránky přidali prezidentští kandidáti mezi 8. listopadem 2017 a 8. lednem 2018. Analýza se zaměřuje na to, jak se protínaly skupiny uživatelů, kteří interagovali s profily jednotlivých kandidátů. Každý uživatel byl započítán ke každému kandidátovi pouze jednou bez ohledu na to, kolikrát na stránku reagoval. Graf je vytvořen tak, aby kandidáti s nejvyššími překryvy interagujících uživatelů byli nejblíže sobě a naopak ti s nejmenšími překryvy nejdále. Velikost překryvu vyjadřuje také šířka spojnice mezi kandidáty.

-mav-