Amazon se stává nejhodnotnější značkou světa
V čele žebříčku nejhodnotnějších značek na světě stojí nově Amazon, vystřídal Google.
Amazon letos vystřídal Google na pozici nejhodnotnější značky na světě. Vyplývá to ze žebříčku společnosti Brand Finance. Hodnota značky Amazon vzrostla meziročně o 42 % a vyšplhala se na 150,8 miliard dolarů.
E-commerce gigant, který dnes nejen provozuje online obchod, ale i poskytuje cloudovou infrastrukturu a vyrábí elektroniku, zvýšil svou hodnotu mimo jiné i vstupem do offline světa. V loňském roce koupil společnost Whole Foods za 13,7 miliard dolarů, je aktivní v dopravním, hudebním i filmovém průmyslu. Letos se spekuluje, že by se mohl rozkročit i do bankovní oblasti.
Druhé místo zaujala stejně jako v loňském roce značka Apple, jejíž hodnota narostla oproti předchozímu roku o 37 % na 146,3 miliard dolarů. Podle Brand Finance však budoucnost této značky nevypadá příliš optimisticky: „Apple nedokázal diverzifikovat své portfolio a jeho růst je příliš závislý na prodeji jeho vlajkového produktu iPhonu, který přináší dvě třetiny tržeb. Nového iPhone X se za poslední loňské čtvrtletí prodalo jen 29 milionů kusů, a prodeje tak zůstaly daleko za očekáváním.“
Na třetím místě se umístil loňský vítěz – společnost Google. I ta svou hodnotu zvýšila celkově o 10 % na 120,9 miliard dolarů. V první desítce se dále umístila značka Samsung, Facebook, AT&T, Microsoft, Verizon, Walmart a ICBC.
Největším skokanem roku je čínská značka Wuliangye, jejíž hodnota narostla o 161 % na 14,6 miliard dolarů a ze 184. příčky se posunula na 100. Naopak největší propad zaznamenala japonská Toshiba, která ztratila 24 % ze své hodnoty a ze 181. místa poklesla až na 391.
-stk-