Facebook spustí paywall i na iOS

čtvrtek, 15. února 2018, 11:30 Internet & Mobil MediaGuru

Sociální síť se domluvila s Applem, přístup k článkům vybraných vydavatelů omezí i na jeho zařízeních.

Přední světoví vydavatelé mohou nasadit na Facebooku funkci paywallu už i na zařízení s operačním systémem iOS. Táhlé spory mezi jedněmi z nejhodnotnějších firem na světě tak končí dohodou. Sociální síť nasadí tuto funkci v březnu, uvádí server Recode.net. „Vše je vyřešeno,“ cituje Recode slova manažerky Facebooku Campbell Brownové pronesené na kalifornské konferenci Code Media. Podrobnosti jednání ovšem neuvedla. 

Uživatelé iPhonu či iPadu se tak po rozkliknutí předem daného počtu speciálně naformátovaných článků (Instant Articles) dočkají jen možnosti si obsah od daného vydavatelství předplatit. Podstata sporu mezi korporacemi nicméně tkvěla v tom, že Apple by si stejně jako u všech ostatních placených služeb chtěl z předplatných objednaných přes svou aplikaci účtovat až třicetiprocentní provizi. Něco takového nicméně Facebook odmítal. Tím spíše, když tvůrci konkurenčního operačního systému Android na těchto provizích netrvali. Jde tak o další krok, který by měl zlepšit reputaci Facebooku mezi globálními mediální giganty.

Médiím vstříc

Firma tím ovšem se změnami, které mají vycházet vstříc vydavatelům, nekončí. Brownová prozradila, že na základě požadavků vydavatelů sníží Facebook počet zdarma dostupných článků na polovinu, tedy na pět. Tento stav se rovněž změní začátkem března. Největší sociální síť světa navíc hodlá upozorňovat ve svém kanále probíhajících videopřenosů na mimořádně zprávy. Tím by se měly podstatné informace dostat k ještě většímu okruhu uživatelů.

Přestože se tedy Facebook staví do role partnera mediálních domů, ostatní jeho aktivity vzbuzují zatím spíše otázky než nadšení. Konkrétně jde o dopady nedávné úpravy algoritmu pro sestavování newsfeedu jednotlivých uživatelů, kdy firma jako svou prioritu uvedla podnícení interakce mezi přáteli. Více prostoru mají také dostávat informace z lokálního zpravodajství, to vše na úkor clickbaitů, nenávistných projevů, senzacechtivých zpráv a příspěvků jednotlivých stránek obecně. Takové přeskupení newsfeedu tedy může uškodit facebookovým stránkám mediálních domů s celostátní působností. „Zastáváme určité hodnoty a standardy,“ řekl podle Recode.net ředitel pro rozvoj newsfeedu Adam Mosseri. Zároveň jasně vyloučil, že by firma nějakým způsobem měla vyhodnocovat ideologická a politická východiska konkrétních stránek či jejich příspěvků. Z jeho vyjádření nicméně plyne, že Facebook poměrně obtížně hledá definici toho, co lze považovat za důvěryhodný obsah. „Nejde o soutěž popularity. Onu důvěru hledáme u širokého spektra osob,“ dodal Mosseri.

Soukromá média ovšem neusilují jen o hodnověrnou reputaci, ale především o zisky. Pokud by s Facebookem našly další modely, jak z popularity sociální sítě profitovat, nižší dosah vlastních příspěvků by vydavatele mrzet nemusel. Facebook v této souvislosti  nevylučuje, že by jednotlivým mediálním domům za jejich obsah přímo platil, Brownová se údajně řídí heslem „nikdy neříkej nikdy“. Potenciál pro to, aby se Facebook stal pro různé tvůrce obsahu přímým zdrojem zisku, se navíc firma snaží nadále rozvíjet. Loni například uzavřela smlouvy v celkové hodnotě 50 milionů dolarů s vybranými vydavateli a celebritami, aby vytvářely exkluzivní live videa. Na konci ledna letošního roku pak společnost oznámila snahu uzavřít podobná partnerství i s populárními hráči počítačových her, kteří svá videa streamují četnému publiku. Během takových přenosů by dokonce Facebook umožnil divákům snadno a rychlo zasílat tvůrcům malé finanční dary. Možností, kudy by se spolupráce s jednotlivými subjekty včetně mediálních domů mohla ubírat, tak existuje více.

-jav-