Kedroň: Českému rozhlasu přinášíme milion uživatelů
Návštěvnost ve výši milionu reálných uživatelů budeme chtít udržet, říká šéfredaktor serveru iRozhlas.cz Radek Kedroň.

Radek Kedroň, foto: Český rozhlas, Khalil Baalbaki
Zpravodajský server iRozhlas.cz si za pár týdnů připomene rok své existence. Jak vznikla myšlenka postavit zcela nový web veřejnoprávního rozhlasu?
Myšlenka nového zpravodajského webu Českého rozhlasu se objevila už v kandidátském projektu stávajícího ředitele René Zavorala. Český rozhlas sice měl svůj zpravodajský web od roku 1999, problém ale byl v tom, že ho téměř nikdo neznal a měl jen minimální čtenost. Přesto redakce tohoto webu byla poměrně početná, pracovalo na něm asi dvacet lidí. Když ožila myšlenka zpravodajského webu, tak jsem zrovna opouštěl mediální skupinu Mafra. Oslovil mě Honza Pokorný (ředitel zpravodajství Českého rozhlasu, pozn. red.) a domluvili jsme se. Nastoupil jsem v červnu 2016 a v dubnu 2017 jsme spouštěli iRozhlas.cz. Na můj vkus byly přípravné práce až příliš dlouhé, ale na druhou stranu jsme se se startem trefili do období, kdy naplno propukla aféra novináře Přibila a nahrávek s Andrejem Babišem. Vnímám to tak, že lidé v té době pociťovali potřebu nestranného a spolehlivého zpravodajství. To se jim snažíme nabízet.
Jak moc intenzivní je propojení redakce iRozhlas.cz s klasickou rozhlasovou redakcí ČRo?
Usilujeme o co největší propojení. V řadě mediálních firem se vhodný model spolupráce tradičních redakcí a online redakcí hledá roky. Věřím ale tomu, že se nám to z větší části už podařilo. Vycházím i z toho, že rozhlasoví redaktoři si web vzali za svůj a ve vysílání mluví o „našem zpravodajském webu“. Když jsem přicházel, tak ani lidé uvnitř Českého rozhlasu nevnímali zpravodajský web jako něco, čím by se mohli pyšnit a s čím by mohli spolupracovat. Nechceme ale jen brát věci z vysílání a překlápět je na web, to by nestačilo. Snažíme se vyrábět vlastní obsah, který dodáváme zase opačným směrem do éteru. Redaktoři iRozhlasu také chodí pravidelně do vysílání. Chceme dostat na web to nejzajímavější, co zazní na Radiožurnálu. A naopak.
Server iRozhlas.cz jste spouštěli v dubnu 2017. Jaké byly hlavní milníky ve vývoji webu za necelý rok? Z hlediska obsahu počítám, že asi volby…
Parlamentní volby rozhodně byly jedním z milníků. Zefektivnili jsme spolupráci redakce s datovými redaktory, které jsme „zdědili“. V době sněmovních voleb jsme nabízeli široký volební servis, nejen sčítací aplikaci, ale i další servisní informace jako audioprofily kandidátů z krajů nebo analýzy. Máme tu výhodu, že se nemusíme ohlížet jen na výsledky návštěvnosti, proto chceme dělat propracované seriály, analýzy, dlouhé články.
Co by si měli čtenáři vybavit jako první, když se řekne iRozhlas.cz?
iRozhlas.cz by si měli spojovat s nezávislým a spolehlivým zpravodajstvím, které je zároveň inovativní a občas i hravé.
V letošním roce jste poprvé překonali hranici milionu reálných uživatelů měsíčně. V lednu výsledku pomohly prezidentské volby, ale také v únoru jste zůstali nad milionovou hranicí.
Byl to náš plán – dosáhnout milionu uživatelů měsíčně. Teď samozřejmě budeme chtít tyto výsledky potvrdit. Naším dlouhodobým cílem je mít milion loajálních čtenářů, kteří budou vnímat iRozhlas.cz jako svou první zpravodajskou instanci. Náš úspěch je o to větší, že jsme výsledku dosáhli bez facebookových klikacích farem, bez bulvárního zpravodajství nebo jiných „taháků“ návštěvnosti.
Dbali jsme také na mobilní verzi. Zeštíhlili jsme ji tak, aby byla datově co nejméně náročná. A trend příklonu k mobilní verzi je jasný: v současnosti máme poměr návštěv z desktopu a z mobilu 50:50. Na mobilní verzi klademe důraz i při vzniku článků – redaktoři v redakčním systému nejprve v náhledu vidí podobu textu v mobilním provedení.
Na kolik je pro vás důležité kritérium návštěvnosti ve srovnání s poskytovanou kvalitou obsahu?
Kvalita je pro nás zásadní. Naším úkolem je jít do hloubky. A pokud to jde, tak nabízet i jiné layouty a formáty. O to se snažíme. Na druhou stranu musíme hlídat i výrobní efektivitu. Není možné se něčemu věnovat měsíc, když by výsledkem mělo být jen několik tisíc přečtení. Návštěvnost ale nechceme přehlížet, zájem čtenářů je samozřejmě důležitý.

Vývoj reálných uživatelů iRozhlas.cz od vstupu do měření NetMonitor, zdroj: NetMonitor
Crossmediálně to asi zatím spočítat nemůžeme, ale jak přispívá iRozhlas.cz k celkovému dosahu Českého rozhlasu?
Přesné číslo říct nedokážu, ale víme, že mezi posluchači Českého rozhlasu a návštěvníky iRozhlas.cz není velký překryv. Posluchači Radiožurnálu nejsou návštěvníci webu a naopak. Věřím, že iRozhlas je pro Český rozhlas přínosný tím, že obsah Českého rozhlasu dostane k milionu čtenářů na webu, které dříve neměl. Velký smysl vidím právě v tom, že dostáváme kvalitní, spolehlivý a nestranný obsah Českého rozhlasu k jiným lidem. Podle analýz, které máme k dispozici, pomáhá také iRozhlas zvyšovat návštěvnost webů Radiožurnál a Plus. Změřili jsme si, že návštěvnost komentářů z webu ČRo Plus, které přejímáme, ztrojnásobíme. Má to smysl jak pro oba weby, tak pro autory těch textů.
Máte stanovený počet textů, které chcete denně vydat?
Redakční systém je postavený na Drupalu, ale upravili jsme si ho tak, aby nám vyhovoval. Sleduje i počty textů denně. Redaktoři vědí, co od nich požaduji. Zpravodajství je rychloobrátkové zboží, je to dřina, nějakou míru jsme si stanovili. Pokud ale máme témata, která jsou podstatná, nemůžeme je početně srovnávat s denními zprávami. Jinými slovy: i pravidla mají své výjimky.
Pracujete na směnný provoz?
Po svém nástupu jsem zrušil noční směnu. Směnný provoz ale zachovaný máme tak, aby pokrýval události dne od 6:00 do půlnoci. Podobný režim je nastaven i u jiných zpravodajských webů.
Už jste zmiňoval, že před rozjezdem iRozhlasu existoval zpravodajský web ČRo s týmem lidí. Při příležitosti spuštění iRozhlas.cz jste ale komunikovali několik jmen novinářů, kteří se k webu připojili. Jak moc se redakční tým obměnil?
Proběhla velká personální obměna. Všem, kteří tu před mým příchodem pracovali, jsem představil svoji vizi a nabídl jim, že se můžou na ní podílet. Většina ale nabídku nepřijala. Tým je tak z osmdesáti procent nový. Chápu i to, že někteří lidé neměli motivaci podílet se na něčem novém. Měl jsem i podezření, že tehdejší web byl takovým odkladištěm pro lidi, kteří třeba už nechtěli být ve vysílání. Současný tým má 16 lidí, z toho původního týmu zůstali asi tři. Je pravda, že jsem měl pro personální změny i podporu vedení zpravodajství. Kdyby vedení nemělo podobný pohled jako já, tak by mě nedovolili obměnu udělat.
Design stránek iRozhlas, je poměrně střídmý, na čem jste ho stavěli?
Odpovídá Jiří Špaček, projektový manažer: Zaprvé jsme zrušili veškerou grafiku, kromě tří odrážek nemáme nic grafického, protože to ve zpravodajství nemá význam. Lidi si chtějí přečíst, co se stalo. Snažili jsme se také o co nejmenší datovou zátěž, snažíme se využívat swg křivek, které jsou malé a datově nenáročné. Záměrně jsme také nedělali nic nového, protože bychom narušili zvyklosti, které lidi mají. Všechny weby, které přijdou s úžasnou grafikou a layoutem, pohoří, protože lidi jsou zvyklí na iDnes nebo Novinky a nechtějí se učit nic nového. To ale neznamená, že bychom nechtěli web posouvat dál. Můžeme měnit uspořádání v rámci sekcí. Každá sekce má šestnáct různých layoutů, je to taková skládačka. Je tedy dán nějaký základní koncept, který je ale variabilní.

Design stránek iRozhlas.cz, srpen 2017

Design stránek iRozhlas.cz, leden 2018

Dřívější podoba zpravodajského serveru ČRo
Plánujete k ročnímu výročí nějaké změny?
Ne, to v plánu není. Musíme ještě doladit některé prvky redakčního systému. Některé funkcionality nám chybí a ještě je doděláváme. Web by se tím měl ještě zrychlit a měli bychom být schopni také nabízet nové formáty. Zásadní ale je mít skvělý obsah, jinak jsou všechny tyto vychytávky k ničemu. Chci, abychom vytvářeli poctivou novinařinu. Lidi to nakonec poznají. Věřím tomu, že v Česku existuje velká čtenářská skupina, která takový obsah potřebuje. Máme i tu výhodu, že nemáme reklamu a můžeme se soustředit hlavně na obsah.
Ani jste nezvažovali možnost, že byste reklamu na iRozhlas.cz zavedli?
Nezvažovali, i když nabídky na reklamu máme. Dokonce si myslím, že výhledově bychom provoz dokázali pokrýt z reklamy. Nechceme ale dráždit konkurenci. I tak jsme ji proti sobě poštvali, a kdybychom ukusovali z reklamního koláče, tak budeme vadit ještě víc. To bych nerad. Hlavně ale takové rozhodnutí není na mně, muselo by o tom rozhodnout vedení Českého rozhlasu.
Je pravda, že některé konkurenční zpravodajské weby jsou proti tomu, aby Český rozhlas měl zpravodajský web. Řešilo se to i na půdě Sdružení pro internetový rozvoj. Je to stále horké téma?
Z posledních měsíců nemám zprávy, že by někdo toto téma otvíral. Před koncem roku ale neustále přicházely kuloární zprávy, že se na nás konkurence chystá. My jsme na debatu připraveni. Navíc v zahraničí to není neobvyklé, že veřejnoprávní rádia mají zpravodajské weby – je to příklad BBC či finské YLE. Snažíme se vybírat materiály, které jsou veřejnou službou. A nabízet i dalším webům některé naše věci – například volební sčítací aplikaci, kterou využilo osmdesát webů, mezi nimi i některá velká média.
Názorová vlna, že Český rozhlas by neměl mít zpravodajský web, se zdvihla asi i proto, že jste vstoupili na trh úspěšně a dokázali se vyhoupnout mezi několik hlavních hráčů.
Asi ano, na druhou stranu to dokážu i pochopit. Každý si nemůže dovolit dělat větší materiály, aniž by se ohlížel na reklamní příjmy. Pokud jde ale o čísla návštěvnosti, je evidentní, že všechny zpravodajské weby na trhu rostou. Není tedy pravda, že bychom někomu čtenáře vzali.
Jaké jsou priority pro letošní rok?
Chceme dobře zvládnout komunální volby, to je jedna z hlavních priorit. Je celkem jasné, že redakce se rozrůstat nebude. Spíš se obávám, že vzhledem k vývoji ohledně DPH budeme muset šetřit. Máme skvělý tým lidí, které práce baví. Vím, že to se mnou není vždy jednoduché, ale všechno podřizuji jen dobrému výsledku.
Radek Kedroň
Šéfredaktorem serveru iRozhlas.cz je od června 2016. V minulosti pracoval v reportérském oddělení Hospodářských novin a MF Dnes, dva roky vedl domácí zpravodajství časopisu Týden. Specializoval se především na bezpečnostní problematiku. Od roku 2012 do roku 2016 vedl zpravodajský server Lidovky.cz, kde se mimo jiné věnoval kauze exposlance Davida Ratha. O zákulisí vyšetřování toho případu napsal knihu Operace Rath.