Olympijská medaile dokáže přitáhnout nejen sponzory

pondělí, 9. dubna 2018, 15:00 Marketing MediaGuru

Na sílu olympijské medaile sází při budování snowboardcrossu v Česku manažer Evy Samkové Jirka Tichý.

Eva Samková se svou bronzovou medailí z Pchjongčchangu, foto: ČOV

Zimní olympiáda v jihokorejském Pchjongčchangu sice už skončila, její výsledky však rezonují ještě nyní. Sílu olympijské medaile pociťuje nejen úspěšný sportovec, ale i jeho tým a v konečném důsledku také jeho sportovní disciplína. Například díky zlatu Lukáše Krpálka na hrách v Riu se v roce 2016 zvedla členská základna českých judistů meziročně o 25 %. Od olympijských úspěchů Evy Samková si vyšší atraktivitu snowboardcrossu slibuje také Jirka Tichý, který působí spolu se skikrosařem Tomášem Krausem jako její manažer. 

Jirka Tichý, manažer Evy Samkové, foto: Bobwithcamera

Díky zlatu ze Soči patří Eva Samková k již zavedeným sportovním značkám, s letošním olympijským bronzem se její pozice dále upevnila. „Na českém trhu je jen málo sportovců, kteří vypadají dobře na kameru, chovají se přirozeně, mají výsledky, a přitom je neprovází žádný skandál. Evka taková je, a navíc drží slovo a je dostupná v tom smyslu, že je schopna účastnit se předem domluveného eventu. Navázali jsme na její zlato v Soči, díky kterému se dostala do širokého povědomí. Obrovskou výhodou Evky je, že má přirozený přesah mimo sport – například do zdravého životního stylu, dobrého jídla, oblékání. Je to zdravě sebevědomá holka s rozhledem,“ popisuje Jirka Tichý. 

Skladba partnerů je alchymie

Eva Samková má dnes již bohaté portfolio partnerů – podporuje ji například Red Bull, ČEPS, Toyota, Kari Traa či třeba mobilní telefon Honor. První dva zmínění přitom nejslavnější českou snowboardcrossařku financují od samého začátku. „Výhodou Red Bullu je kromě finanční podpory i jeho schopnost vytvářet silný mediální obsah, kterým nám pomáhá vystřelit povědomí o Evce,“ přibližuje Jirka Tichý. Ve spolupráci tak vznikla  například plechovka Hero Can, jejíž je Eva Samková tváří, nebo aktuální soutěž o účast na snowboardcrossovém kempu, kterým bude provázet coby trenérka. „Samozřejmě bychom byli rádi, kdyby se akce spojené se snowboardcrossem ještě zvýšil,“ dodává Tichý. 

Eva Samková jako tvář Red Bullu na plechovce Hero Can, foto: FB Evy Samkové

V případě státního podniku ČEPS jde především o finanční partnerství. „Snowboardcross je disciplína, jež se těší dobré pověsti. Podporu ČEPSu vnímáme také jako projev společenské zodpovědnosti. Ceníme si i toho, že ČEPS podporuje nejen Evku, ale celý SBX tým,“ podotýká Jirka Tichý s tím, že jiné státní peníze se pro snowboardcross obecně shánět příliš nedaří. Naráží tak i na skutečnost, že mnoho českých medailistů je vygenerováno mimo systém státní podpory. Kromě Evy Samkové lze zmínit i letošní dvojitou zlatou olympioničku Ester Ledeckou, jejíž začátky financoval především otec Janek Ledecký. 

Zcela jiné plnění má potom značka mobilního telefonu Honor, jež na tváři Evy Samkové už třetím rokem staví svou marketingovou komunikaci. Kromě pravidelných příspěvků na sociálních sítích se sportovkyně objevila také ve venkovní či televizní reklamě. „Evka svou aktivitou přispěla nejen ke zvýšení povědomí o značce, ale i jejím prodejům. Věřím, že je to i díky její veselosti, upřímnosti a autentičnosti,“ myslí si Jirka Tichý. 

Tváří značky Honor je Eva Samková od roku 2015, foto: FB Honor.

Ve skladbě partnerů jsou oba dva manažeři, pracující pod hlavičkou společnosti Snow Nomads, opatrní. „Snažíme se, aby se jednotlivé značky k Evce hodily a dávaly smysl. A navíc aby byly navzájem v rovnováze. Nemůžeme dovolit, aby byla v důsledku jedné nevýhodné smlouvy ohrožena další možná partnerství,“ přibližuje Jirka Tichý a prozrazuje, že právě v těchto dnech probíhají jednání s novými sponzory. 

Přes medailistu k podpoře disciplíny samotné

Potenciál úspěšného olympionika však zdaleka nekončí jen u schopnosti přilákat sponzory. Přispět může výrazně i k rozvoji samotné sportovní disciplíny. Eva Samková tak například svými „sponzorskými penězi“ pomáhá mladým talentům v Českém Snowboardcrossovém Týmu, který trénují Marek Jelínek a Jakub Flejšar. 

Podpora je nově zakomponována i do partnerských smluv, díky níž je možné pořádat například i dětské kempy, které se neomezují jen na snowboardcross. Děti si na nich mohou vyzkoušet i další „boardy“, jako je longboard, paddleboard či wakeboard. 

Vývoj snowboardcrossu v Česku závisí dále na infrastruktuře, která však téměř neexistuje. „Nevlastníme žádný resort, a tak nemůžeme spoléhat na organický nárůst členské základny. Snažíme se spolupracovat se zimními areály, ale ani těch není příliš mnoho,“ doplňuje Jirka Tichý. Vstříc jim vychází Dolní Morava nebo Lipno, do budoucna by však chtěli vybudovat celoroční sjezdovku poblíž některého velkého českého města. „Už teď s naším návrhem začínáme obcházet úřady,“ doplňuje Jirka Tichý. 

-stk-