Media projekt: Růst potvrdily LN a HN, vede Blesk

čtvrtek, 10. května 2018, 10:35 Tisk MediaGuru

Nová data výzkumu čtenosti Media projekt přinesla příznivá čísla pro většinu celostátních deníků.

Foto: MediaGuru.cz

Foto: MediaGuru.cz

Celkový zásah tisku ve 4. čtvrtletí 2017 a 1. čtvrtletí 2018 dosáhl 90 procent populace České republiky ve věku 12-79 let. Ve srovnání s minulým obdobím (druhé pololetí 2017) se zásah tisku zvýšil o jedno procento. Vyplývá to z nových dat výzkumu čtenosti Media projekt.

Mezi celostátními deníky zůstává nejčtenější Blesk. Proti předchozímu období vzrostl nejvíce počet čtenářů Lidových novin (+9,2 %), Hospodářských novin (+5,1 %) a MF Dnes (+2,7 %). Zvýšil se ještě počet čtenářů Blesku a Práva, které se tak vrátilo na pozici třetího nejčtenějšího celostátního deníku. V případě Lidových novin a Hospodářských novin se jedná o dlouhodobější trend, protože jejich čtenost je vyšší i ve srovnání se stejným obdobím před rokem (+4,9 % a +2,5 %).

Počet čtenářů sítě titulů Deník dosáhl 539 tisíc osob. Nejčtenějšími tituly této skupiny jsou mutace na jižní Moravě se 78 000 čtenářů na vydání. Největší nárůst počtu čtenářů vykázal Deník v západních Čechách (+13,9 %) od minulého období a 54,2 % proti stejnému období před rokem. Celkově se zvýšil počet čtenářů Deníku ve čtyřech regionech.

Mezi bezplatnými deníky se zvyšuje čtenost ekonomického deníku E15, deník Metro pak dosahuje čtenosti 442 tisíc čtenářů na vydání.  

Celostátní deníky, čtenost na vydání (tis. osob)

  4Q/2017+1Q/2018 3+4Q/2017 kvartální změna (%) 4Q/2016+1Q/2017 meziroční změna (%)
Blesk 959 947 1,3 1000 -4,1
MF Dnes 572 557 2,7 605 -5,5
Právo 242 240 0,8 270 -10,4
Sport 240 250 -4,0 266 -9,8
Lidové noviny 213 195 9,2 203 4,9
Aha! 201 211 -4,7 211 -4,7
Hospodářské noviny 165 157 5,1 161 2,5

Regionální deníky, čtenost na vydání (tis. osob)

  4Q/2017+1Q/2018 3+4Q/2017 kvartální změna (%) 4Q/2016+1Q/2017 meziroční změna (%)
Deník celkem 539 546 -1,3 602 -10,5
           
Deník - Jihomoravský kraj 78 75 4,0 55 41,8
Deník - západní Čechy 74 65 13,8 48 54,2
Deník - Moravskoslezský kraj 71 74 -4,1 79 -10,1
Deník - východní Čechy 67 63 6,3 89 -24,7
Deník střední Čechy + Pražský deník 66 70 -5,7 115 -42,6
Deník - severní Čechy 60 61 -1,6 67 -10,4
Deník - Jihočeský kraj 49 46 6,5 49 0,0
Deník - střední a východní Morava 46 48 -4,2 65 -29,2
Deník - kraj Vysočina 33 47 -29,8 36 -8,3

Bezplatné deníky, čtenost na vydání (tis. osob)

  4Q/2017+1Q/2018 3+4Q/2017 kvartální změna (%) 4Q/2016+1Q/2017 meziroční změna (%)
Metro 442 470 -6,0 455 -2,9
E15 75 69 8,7 57 31,6


Zdroj: Media projekt, 4Q/2017+1Q/2018, Unie vydavatelů a ASMEA, Median, Stem/Mark

V prvním čtvrtletí 2018 proběhlo dotazování respondentů tak, že jedna desetina odpovídala prostřednictvím internetového dotazníku metodou CAWI. „Aplikace CAWI dotazování je nejvýznamnější metodickou změnou v Media projektu v nové fázi realizace, která byla zahájena od začátku roku 2018,“ prohlásil k výsledkům výkonný ředitel Unie vydavatelů Václav Mach. Použití metody CAWI se pravděpodobně odrazilo ve výsledcích výzkumu příznivě mírným nárůstem počtu čtenářů u nadpoloviční části celostátních deníků, suplementů a časopisů.

-mav-