PwC: Výnosy z novin v Česku budou klesat o 4,5 % ročně

úterý, 12. června 2018, 10:05 Tisk MediaGuru

Podle odhadu studie PwC Global Entertainment & Media Outlook se mají výnosy z novin dále snižovat.

Foto: MediaGuru.cz

Výnosy tuzemských mediálních domů z vydávání novin budou v příštích pěti letech klesat tempem o 4,5 procenta ročně. Celkově tak příjmy klesnou z 9,2 miliardy na 7,3 miliard Kč. Čísla táhne dolů především úbytek finančních prostředků z předplatného, který se pohybuje ve výši 12 procent za rok. Snižují se ale i výnosy z reklamy, a to každoročně o 2,4 procenta. Vyplývá to ze studie PwC Global Entertainment & Media Outlook 2018-2022.

„Českým specifikem je nízký význam předplatného na financování médií. Zatímco v ostatních zemích Evropy zůstanou výnosy z předplatného vyšší než výnosy z inzerce, u nás bude naopak předplatné představovat jen asi 20 procent celkových příjmů," uvedla specialistka na média a zábavní průmysl PwC ČR Olga Řehořková.

Naopak online médiím se vydělávat daří. Jejich výnosy porostou do roku 2022 tempem sedm procent ročně. Stoupá především důležitost předplatného, noviny za něj utrží každý rok o 12,9 procenta navíc. Ekonomický význam digitálu je ale v porovnání s tištěnými médii zanedbatelný. Zatímco v roce 2017 činily výnosy tištěných médií přes devět miliard, online média ve stejném roce vydělala jen 768 milionů Kč. "Online média rostou relativně rychle, bohužel ale z malého základu. Propad tištěných médií tedy výhledově vyrovnat nemohou," dodala Řehořková. Internetovým časopisům se pak daří ještě lépe, jejich výnos se bude do roku 2022 zvyšovat o 13,7 procenta ročně. Nahoru je táhnou především specializované odborné časopisy pro podnikatele.

V mezinárodním srovnání se v České republice velmi daří knihám. Zatímco v západní a východní Evropě roste tento trh tempem 0,3 procenta a 0,5 procenta ročně, Češi za knihy zaplatí do roku 2022 každoročně o 2,3 procenta více. Prodej elektronických knih se bude dokonce zvyšovat až o 12 procent ročně, jeho podíl na celkových výnosech ale zůstane zanedbatelný, v roce 2022 bude představovat 3,4 procenta.

Odvětví médií a zábavního průmyslu v Česku jako celek poroste podle PwC v následujících pěti letech tempem pět procent ročně, nahoru ho potáhne především digitální oblast. 

-čtk-