Facebook začíná hodnotit důvěryhodnost uživatelů

pátek, 24. srpna 2018, 07:30 Internet & Mobil MediaGuru

Sociální síť chce zjistit, zda může zpětné vazbě uživatelů věřit. Hodlá k tomu využít novou metriku.

Uživatele Facebooku už nemá charakterizovat jen počet přátel či lajků, ale i nové reputační skóre na škále od nuly do jedničky. To však zůstane jejich očím skryto, jde o interní hodnocení pro potřeby největší sociální sítě. Provozovatel Facebooku začíná bodovat zaregistrované osoby kvůli stanovení toho, do jaké míry lze brát vážně zpětnou vazbu poskytovanou jednotlivými uživateli, uvádí list Washington Post s odkazem na vyjádření produktové manažerky Facebooku Tessy Lyonsové. Cílem má být účinnější boj proti šíření lží. Bližší informace o všech faktorech, jež berou algoritmy sociální sítě při hodnocení důvěryhodnosti v potaz, ovšem neposkytla.

Důležitým kritériem má být nicméně způsob, jak uživatel pracuje s nahlašováním škodlivého obsahu. Každý, kdo je na největší sociální síti světa zaregistrován, má možnost označovat podle svého uvážení závadné příspěvky či stránky. V praxi ale část uživatelů této funkce zneužívá k diskreditaci ostatních. „Pomocí procesů, které jsme vyvinuli, se chceme bránit proti lidem, kteří plošně označují zpravodajský obsah jako zavádějící a pokoušejí se systém ohnout. Důvodem je naše snaha zajistit, aby boj proti dezinformacím probíhal nejefektivnějším možným způsobem,“ vysvětluje pro server Mashable mluvčí Facebooku. Sama firma těmito upřesňujícími slovy reaguje na pozornost, kterou nové funkci věnují zpravodajské servery. Korporace ji vnímá jako příliš povyku pro nic. V původní zprávě Washington Post zazněl i hlas Claire Wardleové z výzkumného centra First Draft při Harvard Kennedy School, který iniciativu Facebooku popsal kriticky. „Znervózňuje nás, že Facebook hodnotí naše chování, aniž bychom věděli na základě čeho,“ uvedla Wardleová.

„Pokud jste firma s tržní hodnotou půl miliardy dolarů a snažíte se část své klíčové práce outsourcovat na uživatele, dává ale takové bodování smysl,“ dodává ovšem portál Mashable. Server specializovaný na trendy v digitálních médiích současně připomíná, že Facebook musí s nedůvěrou bojovat na více frontách. Ačkoliv se pro mnoho Američanů stal hlavním zdrojem zpráv, jen malé procento (5 %) z nich takto získaným informacím přikládá „značnou dávku důvěry“, vyplývá z březnového průzkumu institutu Pew Research.

Facebook se ale, když na to přijde, ve svém tažení proti šíření falešných zpráv či nenávistného obsahu dokáže obejít i bez bodování uživatelů. Nedávno například zablokoval účet jednomu z nejznámějších šiřitelů konspiračních teorií Alexi Jonesovi. Podobně vůči němu postupují také YouTube, Apple a nově i Twitter. Akce zmíněných firem ale vyvolala také negativní ohlasy – údajně dává váhu Jonesově stylizaci coby disidenta. Navíc koordinované jednání jedněch z největších korporací světa ve výsledku naplňuje definici spiknutí. To vede k otázce, zda v budoucnu převáží vnímání Facebooku coby nástroje boje za kultivovanější veřejnou debatu, nebo jako nástroje Velkého bratra. Neprůhlednost ohledně toho, jak přesně Facebook jednotlivé uživatele boduje, by ovšem napomáhala rozvíjení spíše té negativní reputace.

-rv-