Lenka Hornová: Věřím, že jsme našli správný recept

úterý, 28. srpna 2018, 13:30 TV Martina Vojtěchovská

Prima startuje svou podzimní sezónu, do které vkládá rekordní investice. S obsahovou ředitelkou Lenkou Hornovou jsme se proto bavili o podzimním schématu a o výběru pořadů.

Lenka Hornová, foto: FTV Prima

Lenka Hornová, foto: FTV Prima

Prima na tiskové konferenci představila své programové podzimní schéma, ve kterém je několik novinek. Lze shrnout, jaká je aktuální strategie Primy v oblasti programové tvorby?

Pokud se bavíme o fiction, obecně platí, že pokud má komerční televize oslovit co nejvíce diváků, měla by nabídnout drama, dále seriál s pozitivními emocemi (tzv. feel-good) a kvalitní krimi. V jarní sezóně zastupoval ve vysílání Primy seriál Modrý kód právě dramatickou část, pozitivní seriál představovalo Ohnivý kuře a krimi naplňovaly víkendové premiérové kriminální seriály.

Přestože jste do letošního podzimu ve srovnání s tím loňským uvedli nové seriály (Krejzovi, Tátové na tahu), tak na druhou stranu v té celkové koncepci vaše pilíře, které jste teď uvedla, zůstávají. Nebo někde spatřujete změnu oproti loňsku?

V našem celkovém objemu se nic zásadního nemění. V hlavním vysílacím čase stále nabízíme dvě dlouhodobé série (Modrý kód, Krejzovi, pozn. red.) a rovněž pokračujeme i s víkendovým prémiovým seriálem (Tátové na tahu, pozn. red.). Jsou tam i dva velké zábavní pořady – Talent a nová soutěž 1 proti všem. Modrý kód navazuje na předešlé sezóny, v současnosti je to nejúspěšnější série televize Prima. Krejzovi nahrazují Ohnivý kuře, a jsou tedy v našem schématu novým feel-good seriálem. Menší změna je v nedělním vysílání, kde je žánr krimi pro letošní podzim nahrazen rodinným seriálem Tátové na tahu. Změnu jsme ale udělali především proto, že oslavujeme 25. výročí vysílaní televize a oslavy pojímáme v duchu rodinné televize. Předpokládám, že v příštích sezónách se k nedělnímu krimi vrátíme.

Hraje při skládání programového schématu roli to, zda jde o pořady lokální, nebo licenční?

To není rozhodující. Formáty vybíráme a vyrábíme třemi způsoby. Buď nápady vycházejí z nějaké vnitřní potřeby televize, která cítí, že se vytvořil prostor na trhu, a vlastními silami nebo ve spolupráci s produkční firmou formát vyvine, nebo televize sama hledá úspěšné formáty v zahraničí, které by eventuálně chtěla adaptovat. Třetí možností jsou nabídky od nezávislých producentů.

Na vás je potom vybrat nejvhodnější mix. Je to obtížné?

Myslím, že ano. Snažíme se hledat především něco, co se liší, co je jiné, co upoutá pozornost a co má přidanou hodnotu.

Podle čeho se rozhodujete o finálním výběru? Formátů i nabídek od producentů je nespočet, tak jak jste schopni určit, co by mohlo mít z pohledu komerční televize dobrou odezvu?

To je alchymie a je to nejspíš nesdělitelné. Přála bych si mít na to nějaký zaručený manuál, ale pravda je taková, že rozhoduje nejvíc cit. Nejsem ale na to sama, je tu rozsáhlý tým lidí, zabývá se tím programová rada Primy. Existují samozřejmě i podpůrné nástroje v podobě různých sofistikovaných výzkumů a musí se také zohlednit ekonomická stránka. Těch faktorů je víc. Podle mě je ale televize především o pocitu a o tom, jestli dokážete vnímat náladu ve společnosti.

Musíte se projektovat do vnímání vašich diváků…

To především. Základní televizní poučkou je, že neděláme televizi pro sebe a pro svoje kamarády a svoji sociální bublinu. Najít vhodný průnik toho, o čem je televizní tvůrce přesvědčen, že je dobré, a zároveň že se to může líbit i divákům, je obtížné. Jsem ale přesvědčená, že to jde. Několikrát jsem si to ověřila. Mám radost z toho, když najdeme to, po čem divák touží, a nás samotné přitom realizace baví. 

Přála bych si mít nějaký zaručený manuál na výběr pořadů, ale pravda je taková, že rozhoduje nejvíc cit.

Lenka Hornová

Na jaře loňského roku uvedla Prima seriál z medicínského prostředí Modrý kód. Proč jste sáhli po tomto formátu?

Hledali jsme dramatický seriál a toto byla sázka na jistotu. Lékařské prostředí má v sobě automaticky napětí, které přináší boj o život. Kolem toho lze pak vystavět téměř cokoli. Ten primární antagonismus života a smrti je ale tak atraktivní, že bude vždy fungovat.

Českému televiznímu prostředí vládne v tomto žánru Ordinace v růžové zahradě, na které jste se dříve podílela jako producentka. Když jste na Primě uváděli Modrý kód, bylo cílem se Ordinaci co nejvíce přiblížit, nebo naopak odlišit se?

Chtěli jsme být jiní. Ordinace je velmi těžký konkurent, lidé ji sledují deset let. A někteří z nich jí zůstanou věrni nadále už jen proto, že do jejího sledování investovali deset let svého života. Výzkumy také ukazují, že pro diváky může představovat jakousi kotvu v chaosu, který je obklopuje. Rozhodli jsme se, že uděláme alternativu vztahovému medicínskému dramatu. Že se soustředíme víc na akce spojené se záchranou života a na pacientské příběhy a méně na vztahy lékařů a sester.

Když se podíváme na letošní podzimní schéma Primy, jsou v něm dvě seriálové novinky, a to Krejzovi a Tátové na tahu. Oba seriály bychom mohli zařadit do skupiny rodinných seriálů. Co rozhodlo o jejich výběru, proč sázíte zrovna na ně?

Seriál Tátové na tahu jsme si vybrali na základě nabídky producenta Petra Bílka, s kterým máme výborné zkušenosti z předešlých projektů. A který si všiml, že v Austrálii běží moderní, vtipný seriál, který ve společnosti nejspíš nějak zarezonoval, a má proto velký úspěch. Nabídl se, že by ho pro nás koupil a zadaptoval. Vybrali jsme si ten seriál proto, že je milý, zábavný, dojemný a že vyvolává příjemné pocity. V případě seriálu Krejzovi jsme šli druhou cestou, takzvaně in-house. Sami jsme věděli, že časem musíme nahradit Ohnivý kuře novým feel-good seriálem. Hledali jsme proto téma, které by bavilo diváky i nás a které tu dlouho nebylo. Takové, které se dotýká každého a čím každý z nás žije. Dohodli jsme se na tom, že by to mohl být seriál o jedné velké rodině. Kde se pokud možno mají lidé rádi.

Kolik projektů máte rozpracovaných na jednu sezónu? A také, když něco vypadne nebo nejde tak, jak byste si přáli, kolik je záložních variant?

Jako správní hospodáři máme připravenou variantu „brod“ – máme tedy nějaké formáty tzv. na knihovně, které bychom využili, pokud by se něco nepovedlo. Pokud jde o rozpracované věci, tak musíme přemýšlet několik sezón dopředu. Teď jsme například sice v polovině natáčení seriálu Krejzovi, ale už v tuto chvíli začínáme pomalu hledat námět na novou sérii feel-good. Ve vývoji máme několik zajímavých krimi sérií a samozřejmě se věnujeme i vyhledávání a vývoji zábavných formátů.

Seriály jako Krejzovi nebo Modrý kód označujete jako long running. Co to přesně znamená?

To je takové naše specifikum. Ve světě se točí série, které mají přijatelných 8–16 dílů a podle úspěšnosti se přitáčejí další sezóny. Dlouhými sériemi se míní denní seriály. Ale my máme něco mezi – v tom jsme ojedinělí. Jsou to takové rychloobrátkové seriály, které se vysílají nejčastěji dvakrát týdně a specifické jsou především v tom, že mají rozpočet jako denní seriál, ale musí se tvářit jako týdenní seriál, na který jsou pochopitelně kladeny větší nároky. A také je to náročné proto, že musíme od začátku věřit, že se taková série ujme. Je třeba počítat s tím, že minimálně půlka seriálu je natočená ještě před tím, než se začne vysílat. Jsou to velké nervy a pro televizi je to velké riziko. No a protože je to poměrně unikátní žánr, v Česku to umí málokdo psát. Dobrých autorů je i celkem dost, ale autorů, kteří by potlačili své autorské ego a kteří jsou schopni a ochotni pracovat ve velkém týmu – protože jinak se nedá takový seriál upsat –, tak těch je málo.

Přesto to ale děláte, i když se má za to, že komerční televize jde většinou na jistotu.

Děláme, protože to divák chce. A my se tomu musíme přizpůsobit. Ale hlavní důvod je ten, že když se takový seriál chytne a je dlouhodobě úspěšný, je pak výhodný i poměr výkon/cena.

Jak dlouho tedy poběží Modrý kód?

Modrý kód je už teď zcela saturovaný. Ale na začátku to byly pochopitelně taky nervy. Zkuste si představit, že máte natočeno čtyřicet dílů série, která ještě není ve vysílání, a teprve čekáte, jestli se ujme. V tuhle chvíli je to tak, že se seriál chytil, a dokud bude diváky bavit, tak budeme točit další sezóny. To ale platí obecně a všude.

Uvedení seriálu Krejzovi není tedy bez rizika.

Je to riziko, to nemůžeme popřít. Na druhou stranu, kdybychom formátu nevěřili, tak bychom ho nemohli do výroby a vysílání zařadit.

Jak vidíte osud dalších vašich seriálů z minulých sezón? Plánujete další řady seriálů Polda a Temný Kraj?

To jsou tituly, kde předcházející série byly úspěšné. A pokud tvůrci a herci mají chuť, tak se pokračuje. Ano, v případě seriálu Polda natočíme další řadu a také Temný Kraj bude mít pokračování.

Nevnímáte to tedy tak, že detektivní seriály se teď pro určitý čas vyčerpaly?

Nemyslím si to. V letošní podzimní sezóně od krimi upouštíme, ale je to jen kvůli oslavám 25. výročí. Detektivky jsou sázkou na jistotu, natáčejí je všechny televize a není důvod, abychom to dělali jinak.

Detektivky jsou sázkou na jistotu, natáčejí je všechny televize a není důvod, abychom to dělali jinak.

Lenka Hornová

Generální ředitel Primy Marek Singer na tiskové konferenci prozradil, že Prima v letošním roce investuje do programu jednu miliardu korun. Vnímáte to tak, že investice do programu na Primě rostou?

Je pravda, že Prima investuje každou sezónou víc peněz. Je to dané tím, že se daří ekonomice a také samotné televizi. To je jeden faktor. Je ale potřeba vidět i to, že se velmi zvyšuje konkurenční prostředí. A diváci se jen tak s něčím nesmíří. Televize už dávno není ve srovnání s filmem popelkou. Je to samozřejmě i vlivem kanálů, jakými jsou HBO nebo Netflix a další. Televizní formáty jsou dnes už tak velkorozpočtové, že se filmu vyrovnají. I náš divák má k takovým pořadům přístup. Přestože dává přednost lokálnímu zpracování, místnímu prostředí a zdejším hercům, tak očekává podobnou výrobní kvalitu, jakou mají zahraniční seriály. Je velká výzva vyrobit pořady tak, aby nebyly překročeny výrobní náklady, a zároveň aby vizuální dojem měl jistou úroveň. Musíme se tomu přizpůsobit, protože taková je momentálně situace. A není tajemstvím, že letošní sezóna je v historii Primy tou nejdražší. Investice jsou nutné, pokud chceme být konkurenceschopní.

Přesto ale víc peněz nemusí znamenat větší sledovanost. Co jsou rozhodující faktory úspěšnosti současných seriálů?

Stále rozhoduje správný mix neotřelého námětu a dobrého autorského i realizačního týmu a atraktivního hereckého obsazení. Je třeba se neustále obklopovat nejkvalitnějšími lidmi na trhu, protože ti toto přesně umí. Dokážou udělat i s omezenými rozpočty zajímavou podívanou.

Lenka Hornová, obsahová ředitelka, FTV Prima

Ředitelkou obsahu televizní skupiny Prima je od září 2016. Do její gesce spadají oddělení programu a výroby. Jako producentka se před příchodem na Primu podílela mj. na seriálech konkurenční Novy - Ulice a Ordinace v růžové zahradě. Proslula také jako moderátorka pořadů Občanské judo a Prásk!.