Mladí spotřebitelé jsou nároční. Už jen přilákat jejich roztěkanou pozornost, toulající se hned po několika komunikačních kanálech najednou, je dost tvrdý oříšek. Potřeba je k tomu ovládnout mobilní marketing, protože na chytrých telefonech jsou mladí neustále. K tomu je nutné umět komunikovat na těch „správných“ sociálních sítích, protože i na těch tráví nemálo svého času. A opominout nelze ani offline. A to je podle výzkumu společnosti InSites Consulting teprve začátek.
Kromě dobré komunikace musí dostát značky požadavku okamžité dostupnosti. Pokud toho schopny nejsou, nestojí za námahu. Generace Z totiž miluje všechno, co jí usnadní život – chce si objednat kýžený produkt online a hned po cestě domů si ho vyzvednout v obchodě, nechat si nákup potřebných ingrediencí dovézt domů těsně před brunchem s kamarády nebo si stáhnout vychytanou aplikaci třeba na cvičení i s měsíčním plánem.
Značky by měly také umět nabídnout určitou míru personalizace a individualizace svých produktů a služeb. Mladí ocení možnost sestavit si u McDonald’s svůj vlastní burger, namíchat si salát u Puzzle Salads či si „navrhnout“ vlastní boty značky Nike. „Sebevyjádření je pro mladé velmi důležité. Pomáhá jim objevovat, kým vlastně jsou, a formují si tak i svou dospělou osobnost. Značky by se v tom měly mladým snažit přiblížit co nejvíce a nabídnout jim možnost spolutvorby,“ popisuje Joeri Van den Bergh ze společnosti InSites Consulting.
Se sebevyjádřením se pojí i další aspekt, který by značky ve své strategii neměly opominout, a to pomáhat mladým být lepší, rozvíjet jejich schopnosti a podporovat je v jejich snech. Na tom například staví Nike, která je v očích mladých prostě „cool“. Přes aplikaci s ní mohou cvičit, na Instagramu sledují, jakým způsobem podporuje různorodost, a na jejích eventech se pobaví.
Zábava je ostatně to, čím si lze generaci Z opravdu získat. Baví je eventy, kde si poslechnou koncert, naučí se nové taneční kroky a zahrají si hru o možnost koupit si nový model tenisek, jak to na českém trhu dělá třeba Footshop. Baví je trendy věci, kvůli kterým jsou ochotni stát hodiny ve frontě jako například na pop-up obchody, kde lze koupit nejnovější kolekci Kaneyho Westa. Baví je ale i vtipná komunikace – například taková, jakou předvedl film Deadpool, který kombinoval billboardy s emotikony s vtípky na sociálních sítích a chatovacích aplikacích.
Mladí také ocení určitou ztřeštěnost, podtrhující unikátnost značky, což předvedl kavárenský řetězec Starbucks se svým duhovým frappuccinem pro jednorožce.
Generace Z si cení inovativnosti. I díky tomu je pro ni Tesla mnohem přitažlivější než ostatní automotive značky.
A v neposlední řadě je oproti starší generaci mnohem více ekologicky uvědomělá. „Mladí jsou ochotni vzdát se svého hmotného majetku, pokud by to pomohlo v boji s globálním oteplováním,“ uzavírá Van den Bergh.
-stk-