Výzkum: Brandované recepty zajímají víc než polovinu Čechů

středa, 5. září 2018, 15:00 Marketing, Výzkum MediaGuru

Až třetina lidí se nechává inspirovat doporučením od známých osobností a kuchařů. Největší vliv má Zdeněk Pohlreich.

Zdroj: FB Zdeněk Pohlreich - Oficiální fanklub

Zdroj: FB Zdeněk Pohlreich - Oficiální fanklub

Chování českých spotřebitelů při nákupu potravin do značné míry ovlivňují doporučení známých osobností a kuchařů a také recepty, které připravují jednotlivé značky či obchodníci. Vyplývá to z průzkumu „Nákupní zvyklosti“ KPMG, který proběhl online na přelomu května a června letošního roku na vzorku jeden tisíc respondentů.

Stále více Čechů přiznává, že se nechávají při nákupu potravin inspirovat osobnostmi z  gastronomické scény. Připouští to třetina dotázaných, výrazně pak v této skupině převládají ženy. Pětina naopak jakýkoliv vliv odmítá, jsou to nejčastěji vysokoškolsky vzdělaní muži. Co se týče samotného vaření, alespoň někdy se známými kuchaři či kuchařkami řídí 73 % dotazovaných, čtvrtina podle nich vaří často nebo občas. 

V otázce konkrétních oblíbenců žebříček popularity ovládl Zdeněk Pohlreich, kterého spontánně zmínilo 61 % lidí, s velkým odstupem ho následuje duo Kluci v akci (14 %) a Jiří Babica (11 %) s kuchařem Láďou Hruškou (9 %). 

Stoupá zájem o foodblogy, v žebříčku se objevily například blogy My cooking diary nebo Kitchenette. U zahraničních kuchařů se překvapení nekoná – nejoblíbenější je známý kuchař Jamie Oliver.

Zdroj: Nákupní zvyklosti, KPMG (n=1000)

Zdroj: Nákupní zvyklosti, KPMG (n=1000)

Nadpoloviční většinu respondentů zajímají také magazíny, pořady nebo stránky o vaření vytvářené prodejci potravin. Příznivce mají spíše mezi ženami (57 % vs. 45 % mužů) a lidmi s nižšími příjmy. Mezi respondenty, kteří si musí vystačit s částkou do 6 000 Kč čistého měsíčně, zájem uvedly dvě třetiny, v nejvyšší příjmové kategorii nad 30 000 Kč to jsou pouze dvě pětiny. Věk, vzdělání nebo velikost místa podle průzkumu nerozhodují. 

„Magazíny či weby prodejců potravin dnes dosahují dobré úrovně, mnohdy si nezadají s ‚nebrandovanými‘ kuchařkami. Lidé umí ocenit kvalitní obsah, tím spíš, když je k dispozici zdarma,“ dodává Karel Růžička, partner KPMG odpovědný za sektor nápojářství a potravinářství.

-stk-