Facebook čelí žalobě kvůli nadhodnocování metrik

pátek, 19. října 2018, 05:30 Internet & Mobil MediaGuru

Více než dva roky stará kauza má dohru. Podle rozšířené žaloby na Facebook měla sociální síť tajit, že udává nepřesné údaje o zhlédnutí videí.

Foto: Pixabay

Kalifornský federální soud se musí zabývat doplněním starší žaloby, která si chce na Facebook došlápnout kvůli nepřesným diváckým statistikám. Ačkoliv největší sociální síť světa před dvěma roky přiznala pochybení, žalující digitální agentura Crowd Siren nyní po seznámení se s interními dokumenty Facebooku ve svém právním tažení proti společnosti Marka Zuckerberga přitvrdila a došla k závěru, že Facebook o vadném měření doby zhlédnutého videa věděl déle než rok, aniž by učinil příslušná opatření. Sama firma pochybení odmítá a žalobu požaduje za bezpředmětnou. „Tvrzení, že jsme se snažili problém před našimi partnery zakrýt, jsou falešná. Zákazníkům jsme o chybě dali vědět v momentě, kdy jsi objevili – a aktualizovali náš helpdesk s cílem záležitost vysvětlit," uvádí podle serveru AdAge Facebook. Ten již po zveřejnění problému v roce 2016 uvedl, že nadhodnotil průměrnou délku zhlédnutých videí až o 80 procent. Mělo ale jít pouze o nesponzorované příspěvky. Žalující strana ale nově rozporuje také tyto informace. Řečená metrika měla být podle ní nadhodnocena až o 900 procent. Server AdAge ovšem popisuje ambivalentní dopady zmíněné chyby. U žádného ze zadavatelů sice nedošlo k chybnému vyúčtování, nadhodnocená metrika však v nich prý mohla dojem o marketingovém potenciálu Facebooku – představa o účinnosti propagace na této sociální síti pak mohla ovlivnit rozhodování značek, na které platformě a za kolik peněz inzerovat.

Technologický portál Wired ale připomíná i další důsledky, které nadhodnocování významu videa mohlo přinést. Týkají se totiž i skladby produkce vydavatelských domů. Facebookem halasně zmiňovaný „obrat k videu“ podpořený skvělými statistikami sledovanosti na této sociální síti mohl podle Wired utvrdil vydavatele v tom, že budoucnost patří nikoliv textu, ale videu. Právě v roce 2016, kdy chybné měření Facebook přiznal, šéf firmy Mark Zuckerberg během Světového mobilního kongresu uvedl, že během pár let bude mít většina obsahu konzumovaného online podobu videa. Tomu šla sociální síť naproti, když v newsfeedu začala upřednostňovat právě tento typ obsahu, mimo jiné důrazem na živé přenosy. „Z obratu k videu Facebook udělal napříč firmou prioritou čísla jedna a vůbec se tím netajil,“ uvádí pro Wired šéf sdružení amerických vydavatelů Digital Content Next Jason Kint.

Portál však dodává, že nehledě na vliv nepřesné metriky Facebooku, vydavatelé by na tom v letech 2015 a 2016 tak jako tak příliš dobře ekonomicky nebyli. Žaloba má tak spíše přesah do současnosti, kdy tvoří další možnou ránu pro reputaci Facebooku, míní Wired. Tu již nahlodávají kontroverze kolem šíření falešných zpráv, hackerských útoků, oligopolu v oblasti digitální reklamy a využívání osobních dat uživatelů. Dva roky stará kauza ale na druhou stranu může přijít leckomu ve stínu popsaných afér jako zanedbatelná.

-riv-