Forum Media: Spojování medií může čelit Googlu a Facebooku

úterý, 23. října 2018, 16:05 Tisk MediaGuru

Na konferenci Forum Media vystoupili zástupci významných tuzemských mediálních skupin.

Zleva Ondřej Fér, Michel Fleischmann, Libuše Šmuclerová a Pavel Zima, foto: MediaGuru.cz

Zleva Ondřej Fér, Michel Fleischmann, Libuše Šmuclerová a Pavel Zima, foto: MediaGuru.cz

V předpoledním mediálnímu panelu vystoupili na letošním ročníku konference Forum Media, kterou tradičně pořádá týdeník Marketing & Media, generální ředitelka Czech News Center (CNC) Libuše Šmuclerová, ředitel exekutivy a komunikace Seznam.cz Pavel Zima a prezident Lagardere Michel Fleischmann. Diskusi moderoval Ondřej Fér, šéfredaktor Marketing & Media.

Rozdílný názor měli panelisté na to, zda se mají mediální společnosti v současnosti spojovat, aby dokázali čelit tlaku například globálních technologických firem, jako jsou Google nebo Facebook. Zatímco Pavel Zima se domnívá, že spojovat se na českém trhu budou spíš menší hráči, generální ředitelka CNC by pro spojování byla i u větších subjektů, pokud by neodporovalo českým zákonům. „Přestože digitál je pro nás významný, nepřináší nám tolik, kolik bychom potřebovali. Pokud 60 % celosvětové inzerce spotřebovává Facebook a Google, tak je to něco, co nás zajímá a co má dopad na Českou republiku. Proto hledáme modely, jak čelit tomuto tlaku a spojování nás může zajímat, ale musíme respektovat české právo. Vydavatelům jde z růstu reklamního trhu jen 1 %, přemýšlet musíme,“ uvedla Libuše Šmuclerová.

Michel Fleischmann prozradil, že rádiová skupina Lagardere (dnes už ve vlastnictví Czech Radio Center, shodného majitele, jakého má Czech News Center), generuje 80 % příjmů z klasické rozhlasové reklamy. Výnosy z digitálu mají představovat 15 % a zbylých 5 % náleží eventům. Podíl digitálu se ale příliš nezvyšuje. „Spojení v rozhlasu existují – spojili jsme se s menšími, kteří v tom našli výhodu, a spojování bude pokračovat. Máme tu 3-4 majitele, kteří koncentrují veškerou moc, má se to podporovat, protože těžko budeme čelit Googlu a dalším,“ myslí si.

Přestože Seznam.cz vstoupil letos do televizního vysílání, Pavel Zima potvrdil delší dobu deklarované stanovisko, že primární pro Seznam.cz zůstává internet. „Další vlna digitalizace nebude DVB-T3, ale zařízení, které využívají signál z internetu a televize se stanou interaktivní. Z hardware v obýváku se stane interaktivní zařízení, proto jsme šli do terestriálního vysílání. Televize má největší zásah, je to ale jen zařízení stejně jako mobilní telefon,“ popsal Zima, který si posteskl, že Seznam.cz je podle jeho názoru v elektronickém měření televizní sledovanosti znevýhodněn. „Peoplemetrů je málo, chceme přidat další zdroje,“ dodal. 

Lagardere chce být se svým obsahem dostupný na všech platformách, pravděpodobný nástup rozhlasové digitalizace v podobě DAB+ ale za revoluci neoznačuje. „Až bude DAB+ zprovozněn, stejně budeme ve streamech a posluchači si budou vybírat a nemusí vědět, co je analog, DAB+ nebo online," přiblížil Michel Fleischmann.

-mav-