Odhad: Čtvrtina výdajů na digitální reklamu jde do videa

čtvrtek, 11. října 2018, 07:35 Internet & Mobil MediaGuru

eMarketer předpovídá, že výdaje na videoreklamu za letošní rok vzrostou o třicet procent a dosáhnou na klíčovém trhu v USA téměř 28 miliard dolarů.

Foto: Pixabay

Foto: Pixabay

Váha videa ve světě digitálních médií roste. Trend, který se projevuje stále častějším výskytem videí v obsahu sociálních sítí, dává do nových souvislostí prognóza poradenské společnosti eMarketer. Nejvíce si z 28 miliard dolarů ukousne nejrozšířenější sociální svět světa Facebook, a to 6,8 miliardy dolarů. Následuje YouTube s příjmy za videoreklamu ve výši 3,3 miliardy a s větším odstupem Twitter (633 milionů) spolu se Snapchatem (397 milionů dolar). Přestože ale v daném ukazateli vede Facebook, do jehož videoreklamních příjmů eMarketer zahrnuje také dceřiný Instagram, video není z hlediska skladby jeho reklamních příjmů stěžejní, tvoří necelou třetinu. V případě Twitteru a Snapchatu je to ale již nyní většina (55, respektive 60 procent), což jim dává i přes jejich relativně slabé postavení vůči Facebooku možnou výhodu do budoucna. Popsaný typ inzerce má hrát v rozpočtech marketérů stále důležitější roli a během dvou let se mají takto utracené prostředky zaznamenat nárůst o třicet procent, ukazuje studie.

Její závěry by mohly u leckoho vyvolat údiv nad relativním zaostáváním YouTube za Facebookem. A to zejména v kontextu toho, že je to právě platforma společnosti Alphabet, která je symbolem popularity videa v internetové éře. Poradenská firma nicméně analyzovala čisté příjmy z reklamy, jak upozorňuje server Marketingland s tím, že YouTube vydává nemalou část prostředků na nalákání uživatelů na svůj portál. Co do hrubých reklamních příjmů by ale statistice nejspíš dominoval, v případě YouTube se podle Marketinglandu odhadují až na 15 miliard dolarů. Stále jde však o odhady, neboť Alphabet nezveřejňuje finanční výsledky YouTube coby samostatnou kapitolu.

Bez ohledu na zvolenou metodiku ale autoři studie předpokládají, že hlavní konkurenci Alphabetu se bude v nadcházejících letech značně dařit. Ve sledované metrice očekávají, že během dvou let Facebook poroste dvouciferným tempem. „Nasazení videa a reklamních spotů do newsfeedu se ukázalo jako úspěšný tah jak pro Facebook, tak Instagram,“ vysvětluje analytička eMarketeru Debra Aho Williamsonová s tím, že úspěch očekává i od nového formátu v podobě reklam přehrávaných přímo uprostřed či na začátku videopříspěvků na Facebooku. Predikce dalšího růstu příjmů firmy Marka Zuckerberga z reklamy se nevylučují ani s některými dalšími předpověďmi. Analytik Andy Hargreaves ze společnosti KeyBanc Capital Markets podle serveru Recode.net uvádí, že reklamní příjmy Facebooku rozhodně stagnovat nebudou, naopak. Dodává však, že tahounem růstu nebude největší sociální síť, ale na sdílení obrázků a videí zaměřený Instagram. Ten prý bude během dvou let zodpovědný za více než dvě třetiny nových reklamních příjmů společnosti. V roce 2020 se tak má Instagram na celkových tržbách Facebooku podílet ze třiceti procent. Jde mimo jiné o důsledek trendu, kdy teenageři preferují jiné sociální sítě než Facebook, který již úspěšně „zabydleli“ jejich rodiče. Mladá generace tak přesměrovává svou aktivitu právě spíše na Instagram či Snapchat, jehož obchodní model na příjmech z videoinzerce prakticky stojí již dnes. Nárůst jejího významu tak v obecné rovině může pomoci menším síťovým médiím otřást postavením Facebooku coby „cool“ značky.

-riv-