Programatická reklama tvoří polovinu prodeje bannerů

pondělí, 29. října 2018, 11:00 Internet & Mobil MediaGuru

Programatická reklama zvyšuje podíl na českém internetovém trhu, letos se má pohybovat nad úrovní 50 procent.

Foto: Pixabay

Foto: Pixabay

Podíl reklamy prodávané aukčním způsobem, programaticky, už může na českém onlinovém trhu představovat větší než poloviční podíl z displayové reklamy. Vyplynulo to na setkání Sdružení pro internetovou reklamu (SPIR), které se v minulém týdnu věnovalo programatické reklamě. Od nového roku se investice do programatické reklamy objeví v monitoringu online reklamy AdMonitoring. Podle údajů SPIR má letošní podíl programatické reklamy na display reklamě činit asi 51 %.

Zdroj: SPIR, Display direct vs. display programatic

Zdroj: SPIR, Display direct vs. display programatic

Tuzemská internetová jednička Seznam.cz registruje v letošním roce vyšší než 50% podíl programatiku na prodeji displayové reklamy. V období tzv. nižší sezóny se blíží k hranici 55 %, v hlavní sezóně se pohybuje kolem 50 procent. „Očekáváme, že trend se bude dále vyvíjet, letos očekáváme meziroční růst o 30 %,“ přiblížil Ondřej Krišica ze Seznamu. Odhaduje, že podíl programatické reklamy na celém onlinu už bude nad úrovní 50 procent. Zároveň očekává posilování prémiových formátů v programatickém prodeji.

Seznam.cz zavedl na konci letošního července prodej formátu branding ve své reklamní síti Sklik. Podíl brandingu na výnosech Skliku představoval v říjnu více než tři procenta. Eviduje také nárůst využívání nativní reklamy (textové ETA inzeráty byly nahrazeny kombinovanou reklamou s obrázky), ke změně také došlo u prémiových mobilních formátů. Videoreklama, která patří k dalšímu typu rostoucích formátů, se zatím v programatiku prodává méně (12% podíl), Seznam.cz pak začne videoreklamu od listopadu prodávat ve své síti Sklik.  

Adam Nykles ze společnosti Adform si všiml toho, že na českém trhu je už obchodování v programatiku standardem. „Díky tomu tady existuje velký tlak na standardizaci formátů a také tlak na to, aby prostředí bylo transparentnější. Roste také význam brand safety a měření viditelnosti, což je velké téma globálních inzerentů,“ komentoval.

Také Ondřej KutišAdexpresu poznamenal, že transparence začíná být důležitá a že plyne z tlaku agentur a zadavatelů, aby se ekosystém pro programatickou reklamu využíval nejlépe. Další směr vývoje v programatiku vidí ve větším zapojení televizí, které by mohly nabízet prostor podobně jako hybridní televize HbbTV a digitální outdoor (DOOH).

-mav-