Češi stále intenzivněji nakupují s mobilem v ruce

úterý, 20. listopadu 2018, 13:45 Retail, Výzkum MediaGuru

Omnichannel je v Česku na vzestupu napříč kategoriemi, uvádí výzkum agentury GfK.

Zdroj: Pixabay

Postupující digitalizace ovlivňuje nákupní zvyklosti Čechů. Stále intenzivněji tuzemští spotřebitelé využívají v různých fázích nákupního procesu mobilní zařízení, a to i u kategorií zboží, kde to dříve nebylo obvyklé, jako je například móda, kosmetika nebo hračky. Vyplývá to ze studie FutureBuy agentury GfK.

V online nakupování patří Češi dlouhodobě k evropské špičce. Na internetu nejvíce nakupují elektroniku, například wearables, počítače, chytré telefony, televize i velké spotřebiče. Téměř polovina lidí (44 %) přes online pořizují také náhradní pneumatiky. 

Stále více také při svých nákupech čeští spotřebitelé propojují offline s onlinem – například si prohlédnou zboží v kamenné prodejně, ale objednají ho na internetu, nebo si naopak zboží koupí online, a vyzvednou si ho na pobočce. „Omnichannel je na vzestupu napříč kategoriemi. Zákazníci do svého rozhodování i při nákupu v kamenné prodejně stále více zapojují také online platformy,“ popisuje Tomáš Drtina, Managing Director GfK CZ & SK. 

Největší podíl omnichannel nakupování je možné sledovat v kategorii módy (49 %), hraček (48 %), audia zboží (36 %) či krásy a osobní hygieny (33 %). „Pozorujeme, že prodejny, které dokážou budovat silný vztah se zákazníkem jak v kamenné prodejně, tak v online prostředí, rostou. Naopak ti prodejci, kteří tento trend nerespektují, budou ztrácet. Je vidět, že propojování ,bricks and clicks' dává smysl,“ předpovídá Drtina. 

Omnichannel nakupování roste napříč kategoriemi, zdroj: GfK.

Zatímco u kamenných prodejen si lidé nejvíce cení toho, že si mohou zboží lépe prohlédnout a osahat (68 %), na internetu většinou dokážou ušetřit peníze (61 %). Ve fyzickém obchodě raději vyřizují reklamace (36 %) a také si pochvalují, že dostanou zboží rychleji (35 %), v online prostředí mají zase lepší výběr (39 %) a nakupování je pro ně jednodušší (33 %). „Největší bariérou pro více nákupů online jsou dnes náklady na doručení, i proto je v České republice click and collect oblíbenější než jinde,“ říká Tomáš Drtina. 

Rovněž sílí role chytrého telefonu, který při nakupování využívá dvě pětiny spotřebitelů. Nejčastěji jej používají k porovnávání cen (46 %), k nákupu výrobku či služby prostřednictvím aplikace (21 %) či k provedení mobilní platby online (16 %). Výrobky či služby si za posledních šest měsíců přes mobilní telefon koupilo 29 % Čechů. Častěji tak nakupují mladší spotřebitelé (42 %). 

Na co lidé při nákupech využívají mobilní telefon?, zdroj: GfK.

Generační rozdíly jsou rovněž patrné v přístupu k personalizované komunikaci, které online kanály umožňují. Většina lidí nelibě nese, když webové stránky sledují jejich aktivity a doporučují jim na základě jejich historie pro ně vhodné zboží. Ještě více jim vadí, když je prodejce kontaktuje přes smartphone. „Mladší generace však oceňuje, když jim je umožněno spoluvytvářet nabídku zboží či služeb, které nakupuje,“ dodává Drtina. 

Zákazníci by byli značce věrnější, kdyby mohli spoluvytvářet nabídku, zdroj: GfK.

-stk-