Do Black Friday se zapojila více než polovina obchodů

pondělí, 26. listopadu 2018, 21:05 Aktuality, Retail MediaGuru

Podle analýzy společnosti Acomware žádná jiná slevová akce nemá v Česku takový rozměr jako Black Friday.

Zdroj: Pixabay

Zdroj: Pixabay

Do slevové akce Black Friday se letos zapojilo 53 % největších kamenných řetězců a zhruba 70 % e-shopů. Žádná jiná slevová akce nemá v Česku podobný rozměr. Vyplývá to z analýzy konzultační společnosti Acomware na vzorku 224 nejvýznamnějších tuzemských prodejců, jejichž roční obrat činí přes 630 miliard Kč.

Vůbec nejčastěji mohli lidé narazit na slevu ve výši 50 až 80 %, která se ale týkala jen konkrétního vybraného zboží. „Takový druh slevy nabízelo zhruba 60 % prodejců. Slevu na veškerý sortiment zase mohli lidé najít ve více než čtvrtině obchodů, obvykle se pohybovala mezi 15–25 %,“ vysvětluje Jan Penkala ze společnosti Acomware.

„Neznamená to ale, že by se slevy týkaly všech druhů zboží. Třeba hobby vybavení, drogerie nebo potraviny byly zlevněny jen výjimečně,“ popisuje Penkala. Nejvíce této akce již tradičně využívají prodejci elektroniky, módy, hraček, kosmetiky, parfémů nebo vybavení do domácnosti. „Obchody poměrně často kombinovaly Black Friday slevu s dalším zvýhodněním, jako je například sleva na první objednávku nebo doprava zdarma,“ říká Penkala.

Slevová akce pomohla zvýšit zapojeným obchodníkům tržby. Podle údajů společnosti Air Bank, zaznamenali v pátek velký zájem nakupujících především obchody s elektronikou. Jen zákazníci této banky v nich utratili 23. listopadu téměř 25 milionů korun. Protože se Black Friday postupně z jednodenní akce překlápí do vícedenní slevové nabídky, za celý týden utratili za elektroniku 48,5 milionů korun.

Například Alza.cz vygenerovala v rámci svého dvoutýdenního Black Friday obrat 2 miliardy korun za téměř 2,4 miliony prodaných kusů zboží. Výše dvou miliard korun dosáhly tržby také nákupní galerie Mall, jež rozšířila černopátkovou kampaň na měsíc. Nárůst zaznamenal také obchod CZC.cz, a to již v pátek 16. listopadu, kdy svůj Black Friday spustil. Návštěvnost webu byla zhruba pětkrát větší než v běžné dny. „Kladně hodnotíme i celková čísla za Black Friday. Během šesti dní kampaně máme o 45 % více objednávek než loni a u návštěvníků webu pozorujeme větší nákupní apetit,” dodává marketingový ředitel CZC.cz Milan Duda.

Pokud jde o způsob výpočtu výše slevy, prodejci zpravidla vychází z doporučené maloobchodní ceny. „Doporučenou cenu stanovuje výrobce při uvedení produktu na trh. Nevýhodou je, že pokud se zboží prodává delší dobu, bývá jeho aktuální prodejní cena nižší. To pak vytváří rozdíly, které mohou být pro zákazníka matoucí,“ doplňuje za Acomware Penkala.

Někteří výrobci také využili období Black Friday ke komunikaci jiných aktivit. Například Decathlon či Hornbach se snažili zákazníkům připomenout, že výhodné ceny mají po celý rok. Drogerie DM zase připravila dobročinnou akci Giving Friday, v níž věnovala 5 % obratu na pomoc 20 neziskovým organizacím. Celkem tak nashromáždila částku ve výši 1,7 milionu korun. 

O marketingových aktivitách k černopáteční akci se můžete více dočíst zde.

-stk-