Zájem o Black Friday v Česku roste, i díky kampaním

čtvrtek, 22. listopadu 2018, 07:35 Marketing MediaGuru

Až 39 % Čechů plánuje, že využije výprodeje na Black Friday. Zájem o ně roste i díky sílícím marketingovým aktivitám.

Zdroj: Pixabay

Zdroj: Pixabay

Black Friday neboli Černý pátek letos propukne 23. listopadu. Zájem o původně americkou nákupní akci v Česku postupně roste. Zatímco před pěti lety ji Češi ještě příliš neprožívali, letos se do ní chce zapojit 39 % z nich, vyplývá z průzkumu společnosti Picodi, poskytující seznamy slevových kupónů.

Black Friday lidé rádi využívají ke svým předvánočním nákupům nebo k pořízení vybavení do domácnosti. Akce dokáže oslovit zákazníky ze všech věkových skupin, více během ní však utrácejí muži. Téměř polovina spotřebitelů (46%) hodlá během černopátkových výprodejů koupit dva až tři produkty, a až 19 % dokonce více než pět produktů. Více než polovina nakupujících (62 %) má své nákupy předem naplánované.

Plánovat si nákupy na Black Friday spotřebitelům umožňují marketingové kampaně, které u této příležitosti spouští stále více obchodníků. Nejvíce se do akce zapojují prodejci elektroniky a domácích spotřebičů, nicméně ani módní e-shopy nezůstávají pozadu. Slevy chystají i obchodníci v dalších kategoriích, jako je kosmetika, parfémy, knihy, dětské zboží a chovatelské potřeby.

Pravidelně propaguje Black Friday Alza.cz, jež tuto akci opakuje i několikrát do roka. Stejně jako v květnu i před Vánocemi rozšířila výprodejovou akci na dva týdny.

Speciální černopátkovou reklamu spustila rovněž konkurenční CZC.cz, která stejně jako Alza.cz komunikuje až 80% slevy, a navíc přeje v duchu své „smířlivé kampaně“ „šťastné svátky i mimozemšťanovi“. Součástí je také experiment, v němž si zákazníci sami určí cenu, za jakou by byli ochotní koupit si koloběžku Xiaomi Mi Electric Scooter. Zájemci budou nominovat částky na Facebooku, z nominací pak prodejce vybere nejnižší unikátní cenu, za kterou dá koloběžku i do prodeje na e-shop.  

Do několika týdnů rozprostřel původně jednodenní akci také Mall.cz, který se slovy „Neeejvětší Black Friday“ představuje slevové nabídky ve vlnách napříč kategoriemi.  

Na slevy v několika vlnách sází také Elektro World. Na týden – od 19. do 26. listopadu – se soustředí Datart, který rovněž nabídne celou škálu zboží se slevou až 80 %. Ve stejném období nabízí slevy také Amazon. Pod názvem Cyber Monday, kterým odkazuje k pondělí po páteční nákupní akci, představuje českým zákazníkům až 50% slevy na tisíce vybraných produktů, a to na své německé platformě. O den delší má svůj slevový týden síť Planeo, která staví třeba na nabídce 0% navýšení a 10% slevě při nákupu na splátky. A svou černopátkovou nabídku si připravil i operátor O2.

Z módních e-shopů se do Black Friday zapojil ZOOT.cz s až 70% slevami, až 50 % nabízí po „černý listopad“Answear a speciální kampaň plánuje i About You. Do nákupní akce se zapojí v pátek a o víkendu také značka Baťa, která ještě 22. listopadu uvede pro členy svého věrnostního klubu Red Thursday s heslem „Jsme nedočkaví a jsme s tím v pohodě“.

Kampaň na Black Friday spustil rovněž srovnávač Heureka.cz. Jeho cílem je však bojovat proti některým falešným praktikám prodejců.

Nákupní rádce Zboží.cz z portfolia Seznamu připravil po období Black Friday srovnání ceny produktů i po zohlednění slev.

Obavy z falešných slev však Češi většinou nemají. Až 89 % dotázaných v průzkumu Picodi tvrdí, že umí najít v široké nabídce černopátkových výprodejů skutečné slevy. Jen 11 % respondentů uvádí, že slevy jsou fiktivní a nezaslouží si jejich pozornost.

-stk-