About You: V český trh opravdu věříme

pondělí, 15. října 2018, 14:00 Marketing, Retail Kateřina Straková

O tom, co vše s sebou přináší na český trh nový online obchod s módou About You, hovoří jeho generální ředitel Tarek Müller.

Tarek Müller, foto: About You

Tarek Müller, foto: About You

Před několika dny vstoupil do České republiky německý online obchod s módou About You. Česká republika je pro něj sedmým trhem, na kterém bude působit. Již nyní mu Německo, Rakousko, Švýcarsko, Nizozemí, Belgie a Polsko generuje deset milionů aktivních uživatelů měsíčně a více než tři miliony zákazníků.

Během čtyř let od svého založení se About You stal v Německu druhým největším online módním retailerem s ročním obratem 283 milionů eur (7,3 miliardy korun) a v probíhajícím fiskálním roce očekává nárůst na 450 až 480 milionů eur.

O tom, čím chce nový módní online hráč oslovit české spotřebitele, jsme hovořili s generálním ředitelem Tarekem Müllerem,který About You v roce 2014 se Sebastianem Betzem a bývalým stratégem Otto Group Hannesem Wiesem založil.

Česká republika je pro About You sedmým trhem. Proč jste se ke vstupu rozhodli? A jak se díváte na stávající situaci, kdy tu je ZOOT se svými výdejnami radosti, polský Answear a od června také Zalando?

V České republice vidíme velký potenciál. Lidé tu jsou ochotni za módu utrácet, rádi zkouší něco nového a sledují trendy. Navíc i přes hráče, které jste vyjmenovala, jich tu stále není příliš mnoho. ZOOT má velmi dobrou pozici, Answear si z trhu trochu ukrajuje a Zalando zatím vůbec nekomunikuje. V Německu je celkem 50 hráčů, a i když je český trh o dost menší, stále je zde prostor k růstu.

Čím se chcete od stávající konkurence odlišovat?

V prvé řadě klademe důraz na naši nabídku, v níž máme 150 tisíc produktů od více než 1 000 značek (v Česku About You zpočátku nabídne 70 tisíc produktů od 500 značek, pozn. red.). Zároveň přinášíme na český trh značky, které zde dosud nebyly k dostání. Vedle známých značek, jako je Nike, adidas nebo Tommy Hilfiger, zařazujeme totiž i ty menší ze skandinávských zemí, Německa, Francie či třeba Itálie, příkladem jsou německé Farina Opoku, Liebesglück, britská Momokrom, nizozemská PS.Poelman a další. Chceme pokrýt vše, od nejlevnějšího po prémiové. K tomu nám také pomáhají naše vlastní značky – About You a Edited –, jejichž pozice je uprostřed. 

Dále náš e-shop stavíme nejen na prezentaci produktů, ale hodně pracujeme s obsahem. Fungujeme tak trochu jako Instagram. Naši zákazníci mohou získávat inspiraci od influencerů, značek nebo na základě různorodých stylů.

A zatřetí chceme nabídnout každému uživateli personalizovaný nákupní zážitek. Ve chvíli, kdy se zaregistrujete, se naše logo About You změní v mém případě na About Tarek. Vše, co vidím, je následně personalizované, abych se cítil, že nakupuju s osobním rádcem.

Naším cílem je pokrýt módní tvorbu celé Evropy, a proto vyhledáváme v každé zemi lokální značky.

Uvažujete o zařazení také českých módních značek?

Ano, určitě, momentálně komunikujeme s některými lokáními značkami a připravujeme spolupráci. Naším cílem je pokrýt módní tvorbu celé Evropy, a proto vyhledáváme v každé zemi lokální značky a snažíme se je dostat do našeho portfolia.

Mluvil jste o inspiraci, kterou mohou návštěvníci Vašich stránek od influencerů. Zatím jsem tam zaznamenala jen cizí jména. Budete pracovat i s místními influencery?  

Ano, už nyní jsme spolupráci s vybranými influencery rozběhli. Mnoho z nich bylo na naší launchovací party. Vždy se snažíme ke spolupráci vybírat místní známé tváře, ať už z řad celebrit, hudebníků, herců, nebo influencerů na sociálních médiích. Na naší launchovací akci jsme například spolupracovali s hvězdami jako moderátor Leoš Mareš, zpěvačka Annet X nebo DJ NobodyListen. 

Vyhledávání na About You využívá různé druhy filtrů. Uživatel si může zboží filtrovat podle barev, značek, velikostí, materiálů, ale také podle výše slevy – pod 30 %, 30 až 50 %, 50 až 70 %, nad 70 %. Znamená to, že se slevami pracujete tímto způsobem celoročně? A z jakého důvodu?

Ano, vždy prodáváme některé zboží se slevou, protože chceme nabídnout kvalitní zboží za dobrou cenu. Naší nabídkou se snažíme oslovit každého, primárně cílíme na ženy a muže ve věku 20 až 49 let, tedy i na studenty, kteří většinou nemají příliš peněz. Předpokládáme, že pokud s námi začnou nakupovat levnější zboží za svých studentských let, zůstanou u nás, i když budou vydělávat.

V český trh opravdu věříme a od toho se odvíjí výše našich investic.

Před spuštěním e-shopu About You jste několik dní intenzivně komunikovali v nadlinkových médiích. Jaké marketingové aktivity plánujete po spuštění?  

Nyní budeme v intenzivní komunikaci pokračovat další čtyři týdny. Naše kampaň poběží v televizi, na internetu, sociálních médiích, v tisku, outdooru, kině a také v rádiu. Komunikovat budeme hned několik sdělení. Především se zaměříme na naši mobilní aplikaci. Víme, že lidé zde zatím nejsou příliš zvyklí nakupovat přes aplikaci, ale věříme, že v tom je budoucnost. A my jsme v tom nejlepší. Také chceme komunikovat dopravu zdarma a možnost vrácení zboží do 100 dní. Nám je jedno, kolik si toho objednáte, zda jeden, nebo 100 kousků, ale vždy od nás tyto dvě klíčové výhody dostanete. A navíc jsme k launchi připravili sérii slev, první dva dny můžete získat na objednávku 25% slevu, následně 20%, 15% a 10%.

S kampaní tedy skončíte v polovině listopadu. Plánujete nějaké aktivity v souvislosti s vánočními svátky?  

Kampaň máme naplánovanou do Black Friday, na který máme připravenou ještě další kampaň. Komunikovat budeme i nadále, ale už ne v takové míře.

Kolik do launchovací kampaně investujete?  

Hodně, ale bohužel přesnou částku říct nemohu. Nicméně pravdou je, že v český trh opravdu věříme a od toho se odvíjí výše našich investic.   

Plánujete v brzké době vstoupit také na Slovensko?  

Tuhle možnost určitě zvažujeme.

Již jsme zde zmínili ZOOT, který kromě e-shopu provozuje po celé republice síť výdejen, kde si zákazníci lidé mohou zboží před zaplacením vyzkoušet. Neuvažujete o podobném konceptu?  

Žádné podobné výdejny neplánujeme, i když kdyby byl k tomu ZOOT otevřený, rádi s ním budeme v tomto ohledu spolupracovat. Podle mě se jim povedla skvělá věc, výdejny vypadají výborně a spolu s moderními technologiemi nabízejí opravdu dobrý zákaznický zážitek. Nikde jinde na světě jsem takový koncept nezaznamenal. Nicméně About You je čistě onlinovou záležitostí.  

ZOOT zavedl výdejny radosti mimo jiné kvůli tomu, aby naučil české spotřebitele nakupovat módu online. Mnoho lidí jednoduše nechce kupovat zajíce v pytli a potom nepadnoucí kousky složitě posílat zpět. Nebojíte se toho?

Myslím, že tato bariéra se bude časem zmenšovat. V Německu s tím lidé takový problém nemají, ale i přes tento rozdíl se toho nebojíme.  

Za jak dlouhou dobu objednané zboží doručíte?  

Snažíme se během dvou až čtyř dnů.

Budete zboží dovážet z Německa, nebo plánujete sklad i na českém území?  

Už nyní máme sklad pro vrácené zboží v Plzni, takže možné je obojí – dovážet budeme jak z Česka, tak z Německa.  

Kromě dopravy zdarma nabízíte možnost vrátit zboží až do 100 dní od nákupu. Jaké je riziko, že lidé si zboží koupí, chvíli ho budou nosit a potom ho obnošené, případně i poškozené vrátí?

To se naštěstí neděje moc často. Existují sice takové případy, ale ne ve větším rozsahu.

Jakým způsobem řídíte marketing? Z centrály, nebo zde budete mít českého marketéra?

Marketing řídíme z centrály v Hamburgu, ale už nyní máme v týmu tři Čechy, kteří tam sedí s námi a často cestují do Česka. Vždy se snažíme mít v týmu lidi z té dané země s lokálním insightem. Celkem zaměstnáváme dnes 500 zaměstnanců.