Facebook vkládá reklamu do vyhledávání

pondělí, 17. prosince 2018, 15:15 Internet & Mobil MediaGuru

Sociální síť testuje nová místa, kde zobrazovat sponzorované příspěvky. Zkouší jimi zahustit výsledky vyhledávání.

Zdroj: Facebook

Kanál příspěvků na sociální síti Facebook už o mnoho více reklamních postů nepojme, stejnojmenná společnost se proto snaží najít volný prostor jinde. Jak upozornil portál TechCrunchkorporace začíná experimentovat s vkládáním reklamních sdělení mezi výsledky vyhledávání na popsané platformě. V současnosti se tyto reklamy, výrazně označené coby Sponzorované příspěvky podobně jako v newsfeedu, zobrazují jen části uživatelů ve Spojených státech a Kanadě. Testovacímu režimu odpovídají také samotné parametry této inzerce. V tuto chvíli nelze mezi výsledky vyhledávání zařadit videoreklamu. Nově umisťovaná propagace se navíc v současnosti zobrazuje pouze na mobilních zařízeních. V relativně omezené míře funguje rovněž samotné cílení uvedených příspěvků. V současnosti nemají marketéři možnost je navázat na konkrétní klíčová slova, jež uživatelé hledají. Místo toho se ve výsledcích reklama zobrazí na základě tematické podobnosti s hledanými výrazy.

„Přínos tohoto druhu reklamy pro uživatele a zadavatele budeme vyhodnocovat. Na základě toho se rozhodneme, zda formát rozšíříme,“ uvedl podle TechCrunch produktový manažer Facebooku Zoheb HayianiJak podotýká portál SocialMedia Today, omezenější možnosti cílení reklamy v porovnání s vyhledávačem Google jsou do jisté míry pochopitelné. Důvodem je údajně skutečnost, že většina vyhledávání na Facebooku stejně sestává ze jména a příjmení hledané osoby. Přesto se prý, vzhledem k velikosti sociální sítě a rozmanitosti zájmů a motivací jejích uživatelů, může tento způsob inzerce ukázat jako cesta k oslovení zajímavého publika. Tedy lidí, kteří jen nevyhledávají svoje známé, ale například informace či oficiální stránky firem a produktů.

Z hlediska marketingu je pak významnou otázkou, které aktivity uživatele bere vyhledávací algoritmus Facebooku vůbec v potaz. Koncem minulého měsíce další z marketingových manažerů firmy Yee Lee deklaroval, že uživatelské aktivity mimo sociální síť společnost ignoruje. Zásadní tedy z hlediska potenciálního cílení v novém reklamním prostoru je chování přímo na Facebooku. Nehledě na to, že pro inzerenty může být značně lákavé vědět, co který z uživatelů vyhledává na Googlu. V této souvislosti Lee opět připomněl, jak je pro Facebook důležitá ochrana soukromí uživatelů, argumentuje například také tím, že obsah určený výhradně okruhu virtuálních přátel si prý rozhodně nemůže najít nikdo jiný. Jak ale naznačuje server Marketinglandfirma má pro opakování podobných stanovisek své důvody. Již osm měsíců se firma snaží uchlácholit veřejnost a úřady kvůli tomu, jak s osobními daty uživatelů nakládala předchozí dva roky. Kvůli jejich využívání pro politické účely firmou Cambridge Analytica tak Facebook čelí zřejmě nejvážnějšímu skandálu ve své historii. Pokud by případně vyhledávací algoritmy Facebooku zohledňovaly i to, co lidé doslova googlují, nechtěně by tak mohl Facebook přilákat ke svému nakládání s uživatelskými daty další pozornost. Došlo by navíc de facto k funkčnímu prolnutí firem, které již nyní v oblasti digitální reklamy tvoří duopol. Jinou otázkou zůstává, zda si testovaná podoba inzerce ve vyhledávání získá pozornost zadavatelů.

-rv-