Digitální zdroje stále častěji rozhodují o výběru automobilů

pondělí, 4. února 2019, 07:30 Internet & Mobil, Marketing, Aktuality MediaGuru

Online konfigurátory, webové stránky či video obsah má stále větší roli ve výběru automobilů, ukazuje studie.

Foto: Pixabay

Foto: Pixabay

87 % Čechů využije podle studie Kantar TNS „Gearshift 2018” při rozhodování o koupi nového auta internetový vyhledávač, 73 % navštívilo stránky značky a 70 % zhlédlo online video. Digitální kanály tak stále častěji ovlivňují nákup automobilů. Má to vliv i na snižující se dopad offline kanálů. Pouze necelá polovina zákazníků se rozhodla osobně navštívit prodejce a méně než třetina požádala o testovací jízdu. Televizní reklamu jako zdroj informací uvedlo 11 procent zákazníků.

Roste také význam online videa. 3 ze 4 uživatelů podniknou po zhlédnutí online videa kroky směřující k nákupu vozu. Nejčastěji lidé žádají o cenovou nabídku nebo navštíví web prodejce, přičemž v obou případech se jedná o 43 % z dotazovaných. 28 % Čechů přiměje zhlédnutí videa použít konfigurátor, 27 % zažádá o testovací jízdu a 22 % vyhledá prodejce.

„Díky internetu se člověk po pár kliknutích dostane k recenzím řidičů, předváděcím videím a online srovnávačům a konfigurátorům, které nesmírně šetří čas a poskytují více zdrojů informací. Když se poté potenciální zákazník rozhodne osobně navštívit prodejce, už má většinou konkrétní představu, jaký typ auta by si chtěl prohlédnout,” uvedla Ivana Giardi, manažerka pro vztahy s agenturami ve společnosti Google.

Zdroj: Kantar TNS

Zdroj: Kantar TNS

„Zájemce o nový vůz přichází v dnešní době do showroomu až kvůli dokončení nákupního procesu, nikoliv aby vybíral nebo testoval konkrétní model. Veškeré informace o voze chce zákazník najít online v co nejpřijatelnější formě. Kvalitní video obsah a komplexní online nabídka, včetně financování, on-demand služeb apod., bude hrát v budoucnu stále větší roli. Nebude trvat dlouho a čeští zákazníci budou moci realizovat online celý proces nákupu nového vozu,” přiblížil Jakub Bouda, Koordinátor marketingu a PR, Volkswagen.

„Škoda Auto dlouhodobě sleduje chování zákazníků v průběhu nákupního procesu. Zákazníkova cesta již není přímočará a jednotná. Zákazníci mají různé potřeby a informace, zvláště v digitálním prostoru, jsou čím dál dostupnější. Již nyní dokážeme prodat automobil i přes internet, ale na druhou stranu jsme přesvědčeni, že návštěva u autorizovaného obchodníka a vztah mezi ním a zákazníkem ještě dlouho zůstane důležitým pilířem úspěchu značky v ČR,” uzavírá Petr Janeba, vedoucí marketingu Škoda Auto ČR.

Zkracování nákupního procesu potvrzují i data z citovaného výzkumu. Podle nich se téměř 6 z 10 zákazníků (59 %), kteří koupili nové auto, rozhodli o nákupu za méně než 2 měsíce.

Také v segmentu auto-moto se ukazuje, že mobilní vyhledávání je silnějším motorem návštěvnosti než vyhledávání na desktopu. Podíl vyhledávání v mobilu překročil v uvedené kategorii podíl z desktopu poprvé v loňském roce. Chytré telefony ovlivňují i osobní návštěvy u prodejců. Ještě na místě je využívá 6 z 10 z dotázaných Čechů - 28 % čte recenze o vozidlech, 23 % porovnává jeho parametry a 17 % hledá slevy nebo jiné nabídky. Dále na něm Češi srovnávají ceny a hledají informace o jiných prodejcích. 8 % se také přiznalo, že ještě během návštěvy prodejce si na telefonu pustí online video.

Zdroj: Kantar TNS

Zdroj: Kantar TNS

Mezi nejvyhledávanějšími typy aut patří luxusní a sportovní auta a dále hatchbacky. V kategorii jednotlivých modelů byla loni na českém Googlu nejvyhledávanější Dacia Duster. Následují Škoda Octavia a Fordy Focus a Mustang. Nejvíce oproti roku 2017 narostlo vyhledávání u nového modelu Škoda Scala, který šel do prodeje v lednu tohoto roku. Druhé a třetí místo patřilo Peugeotu a jeho SUV modelům 2008 a 5008.

-mav-