Apple vyvolal odpor části vydavatelů

neděle, 17. února 2019, 08:30 Internet & Mobil MediaGuru

Plánovaná služba, která má být „Netflixem ve světě zpravodajství“, přihraje polovinu tržeb Applu. K nelibosti některých významných vydavatelů.

Zdroj: Apple

Zdroj: Apple

Vydavatelé zpravodajského obsahu už přistupují kriticky k Facebooku a Googlu kvůli jejich faktickému duopolu v oblasti digitální reklamy, nyní ale svou kritickou pozornost zaměřily na Apple. Ten připravuje zásadní vylepšení své služby Apple News, která by měla ve světě zpravodajství představovat to, co Netflix v oblasti televizní zábavy. Za fixní poplatek slibuje neomezený přístup k produkci, která by byla jinak přístupná jen předplatitelům konkrétního média. Koncept ale naráží na obchodní realitu. Jak informoval list Wall Street Journal, tvůrci obsahu by si mezi sebou mohli rozdělit jen polovinu sumy získané od předplatitelů Apple News. Zbytek připadne firmě, která svůj nynější byznys staví zejména na produkci telefonů iPhone. Takové podmínky se tvůrcům zpráv nelíbí, mezi protestující a s připojením se do projektu váhající společnosti patří například vydavatelé listů New York Times či Washington Post. Novou službu by ale podle spekulací měl Apple představit a oficiálně spustit 25. března na speciální akci. Na vyjednávání a případnou úpravu podmínek vedoucí k dohodě by tak firma měla relativně málo času. Oficiálně však jednotlivé strany nic komentovat nechtějí.

Výše podílu přitom není jediným potenciálním problémem v chystané spolupráci. Ta totiž není tak snadno vypověditelná. Apple si zavazuje vydavatele na minimální období jednoho roku. Jak navíc připomíná Casey Newton ve svém sloupku pro technologický portál The Verge, další zátěž pro mediální domy představuje složka organizační a personální. „Musejí se přizpůsobit a zřídit speciální týmy, které by se partnerstvím s Applem zabývaly. Taková představa v době, kdy o práci přicházejí stovky žurnalistů, působí směšně,“ uvádí Newton. Ten ve své kritice pokračuje a sarkasticky připomíná někdejší slova viceprezidenta Applu Eddyho Cua o tom, jak je pro firmu důležité rozvíjet kvalitní žurnalistiku.

Jiné mediální domy ale podle informací serveru Recode výraznější problém s nastavenými podmínkami nemají, spíše naopak. Součástí služby mají být například mediální domy Hearst či Meredith, které stojí i za aplikací Texture, jež má posloužit jako základ pro službu Applu. Spoléhají však na to, že podobně jako Apple Music by si i vylepšené Apple News měly dokázat vybudovat uživatelskou základnu v řádu milionů osob – a za takové situace je i relativně malý podíl z velkého celku lákavý. Recode však vyzdvihuje jeden důležitý rozdíl: zpravodajská média typu New York Times, Washington Post či Wall Street Journal již mají vybudovaný relativně funkční model placeného online obsahu.

Z hlediska Applu symbolizuje „prémiová“ zpravodajská aplikace, kde by nechyběla žádná klíčová jména, upravenou obchodní strategii firmy. Již dříve uvedl šéf společnosti Tim Cook, že Apple na klesající poptávku po iPhonech zareaguje zvýšením atraktivity svých služeb a aplikací. Nynější kauza mimo jiné ukáže, jak vážně Apple svůj záměr myslí. Mediální domy se současně přesvědčí o své reálné vyjednávací síle, kterou by však chtěly uplatnit hlavně proti v úvodu zmiňovanému Facebooku s Googlem.

-riv-