BoomLab: Za obsah na webu je ochotno platit jen 8 % Čechů

pátek, 22. února 2019, 07:55 Výzkum MediaGuru

Za obsah na internetu Češi platit stále nechtějí, potvrzuje to výzkum agentury Boomerang Communication.

Zdroj: Boomerang Communication

Zdroj: Boomerang Communication

Online obsah konzumují Češi rádi zadarmo. Platit je za něj ochotno jen 8 % populace, vyplývá z výzkumu BoomLab obsahové agentury Boomerang Communication.

Výzkum, který agentura realizovala ve spolupráci s firmou DataCollect metodou CAWI na vzorku 1000 respondentů, se zabýval mediálním chováním Čechů s cílem identifikovat preference různých cílových skupin pro firemní obsah.

Třetina Čechů sahá po tisku zdarma

Ukázalo se, že polovina populace napříč věkovými skupinami pravidelně vyhledává tištěné deníky a magazíny. Tři pětiny respondentů jsou ochotny si pro časopisy zajít do trafiky, u novin je to necelá polovina. Naopak žádný zájem o tištěné časopisy nemá 15 % dotázaných, o noviny 23 %.

Třetina čtenářů novin sahá po tisku vydávaném zdarma, u podobného podílu funguje předávání přečtených novin v rodině a mezi kamarády. Nezanedbatelná část si pak čte noviny také v práci. Časopisy vydávané zdarma si domů odnáší přibližně každý šestý Čech.

Na internetu je obsah zdarma stále brán jako standard. Platit je za něj ochotno jen 8 % Čechů, a to spíše muži. Čtenáři svá oblíbená online média pravidelně kontrolují, ale o obsahu se často dozvídají také na sociálních sítích.  Téměř polovina lidí si vybrané články ukládá na později, ale jen 17 % se k většině uloženého obsahu později vrátí.

Krátké zprávy vedou, ankety zajímají spíše ženy

Z pohledu žánrů příliš velké rozdíly mezi tiskem a internetem nepanují. V oblíbenosti vedou krátké zprávy o několika řádcích, které čte 65 % lidí čtoucích články online a 60 % v tisku. V porovnání s tím delší zpravodajské články čte ani ne polovina.

V tisku na druhém místě v oblíbenosti stojí reportáže, které baví hlavně věkové skupiny od 35 let výše. Komiksy nebo ankety, ale také komentáře pracovníků redakce pak patří mezi méně preferované typy článků, které osloví každého pátého až desátého respondenta. „Ankety jsou častým žánrem ve firemních magazínech, nicméně podle našich výsledků zaujmou spíše ženy, výrazněji až věku nad 45 let,“ dodává Michaela Raková, obsahový stratég Boomerangu. Komiksy si nejvíce oblíbili čtenáři do 34 let. Z nich je čte rád každý pátý.

Na internetu si téměř polovina žen (48 %) s chutí přečte rozhovor. Z mužů tak činí jen každý třetí (35 %). U nich vévodí sportovní výsledky, které čte 51 % a téměř každého druhého (49 %) zajímají ekonomické informace.

Kromě pohlaví hraje důležitou roli i dosažené vzdělání: vysokoškoláci si spíše kromě krátkých zpráv přečtou také delší zpravodajské články (38 % vs. 22 % mezi respondenty bez maturity). Zcela shodné podíly ukázala také čtenost analýz a různých statistik. Kromě toho vzdělanější respondenti vyhledávají více také třeba ekonomické informace (49 % vs. 28 %) nebo názorové rubriky (24 % vs. 13 %).

Naopak respondenti s nižším dosaženým vzděláním více preferují lifestylovější formáty: zprávy o známých osobnostech (39 % vs. 28 % mezi vysokoškoláky), lidské příběhy (30 % vs. 17 %) nebo i zábavný obsah typu křížovky, kvízy, horoskopy (22 % vs. 13 %).

Mobil má stále po ruce každý osmý Čech

Mobilní telefon představuje pro konzumaci médií důležitý prvek. Pro 12 % populace je naprosto nepostradatelný, tedy mají ho pořád po ruce kromě času, kdy spí. „Asi nepřekvapivě je takový podíl nejvyšší v nejmladší zkoumané věkové kategorii, od 16 do 24 let (23 %), ale ještě i v kategorii 45 až 54 let to uvedl každý desátý,“ upřesňuje marketingová analytička Eva Kneblová, která se na průzkumu podílela.

Mezi lidmi, kteří mobilní telefony odkládají jen na noc, je nadprůměrný podíl uživatelů sociálních sítí (98 %). Z těch obecně převažují Facebook a YouTube. Většina permanentních uživatelů mobilního telefonu je však také fanoušky Instagramu. „Dokonce 84 % lidí, kteří se od svého mobilu neumí odtrhnout, používají Facebook k soukromé komunikaci. Myslíme na to i při plánování obsahu. Například tak, že dáváme pod články čtenářům možnost sdílet je přímo do komunikátorů,“ vysvětluje Michaela Raková. Zajímavé je také to, že 14 % lidí při projíždění Facebooku nakupuje.

Více než čtvrtina uživatelů (28 %), kteří mobil odkládají prakticky jen na spaní, na něm hraje denně hry, celkově se ve zkoumaném vzorku jedná o 14 %. Hráče mobilních her přitom najdeme i ve starší generaci. A téměř každý druhý z nás prostřednictvím mobilního telefonu sleduje videa. Ve dvou nejmladších kategoriích, tedy věku do 35 let, dokonce tři čtvrtiny.

Televize a rádio často slouží jako kulisa

„S médii prožíváme většinu našeho času, v průměru 6 hodin denně, ale v různou denní dobu na nás působí jiná média a s jinou intenzitou,“ komentuje Michaela Raková. Výzkum BoomLab stvrdil pozici televize a rádia jako dvou nejsilnějších stálic mediální nabídky, pro velký podíl z nás však představují pouze kulisu pro jinou činnost. Například 46 % respondentů uvedlo, že si při sledování televize často surfuje na internetu, nejčastěji tak činí mladí ve věku 16 až 24 let, a to dokonce 77 %.

Napříč respondenty se také ukázalo, že více než dvě třetiny z nich nepotřebují sledovat žádná média k vlastní práci, jejich podíl přitom klesá s rostoucím vzděláním. Přitom třeba čtení článků na webu během pracovní doby připouští každý čtvrtý pracující. Mezi těmi, co informace z médií ke své práci potřebují, se jim však naopak naprostá většina věnuje i nad rámec pracovní doby.

-stk-