Kosmetika Lush: Reklamu neděláme, obaly nepoužíváme

středa, 3. dubna 2019, 07:45 Retail MediaGuru

O tom, jak funguje značka Lush, která prodává ručně vyráběné produkty z 52 % bez obalů a nedělá téměř žádnou reklamu, mluvila Suzy Hill z Velké Británie.

Suzy Hill, Earthcare Communications & Facilitation Lush pro UK a Evropu. Foto: MediaGuru

Suzy Hill, Earthcare Communications & Facilitation Lush pro UK a Evropu. Foto: MediaGuru

Britská kosmetická značka Lush prodává ručně vyráběné kosmetické produkty z 52 % zcela bez obalů a nedělá téměř žádnou reklamu. Na akci POPAI CE „Nezapomínejte na Packaging" hovořila o jejich přístupu Suzy Hill, Earthcare Communications & Facilitation Lush pro Velkou Británii a Evropu. 

Základním kritériem je vytvořit produkt, který nepotřebuje obal a vyprodukovat minimum odpadu. Cílovou skupinou jsou pak lidé, kteří věří ve stejné hodnoty, jako zastává Lush.  Tedy ochrana planety, životního prostředí, práv menšin a zvířat. Firma doufá, že zákazníky zaujme její postoj a snaha o pozitivní změnu. Základem firemní kultury a komunikace je za každých okolností dělat všechny činnosti eticky správně, a hlídat si, s kým spolupracují. Aby si ale lidé produkty kupovali, musí Lush nabídkou zákazníka skutečně zaujmout. Hlavní roli zde proto hrají barvy a vůně a jejich obchody někdy připomínají jakousi pohádkovou cukrárnu. „Někdy dokonce zákazníky naše produkty tak lákají, že je i jí,“ říká Hill.  

Lush ze zásady nedělá žádnou reklamu a spolupracuje pouze s influencery a s médii, kterým posílá novinky. Peníze, které by vynaložila na reklamu, používá jinde. Komunikaci staví výhradně na prezentaci svých názorů, především na ekologická témata a podpoře různých aktivistů a komunit.

Prodejny Lush, v Česku má firma dva obchody, oba v Praze. Zdroj: Lush

Prodejny Lush, v Česku má firma dva obchody, oba v Praze. Zdroj: Lush

Produkty i jejich obaly, pokud nějaké vůbec mají, mají být vyráběny s maximálním ohledem na životní prostředí. Firma například použila peníze z prodeje mýdla "Orangutan" ke koupi 50 hektarů deštného pralesa na Sumatře, které pak nechala znovu zalesnit. Tento prostor byl původně vykácen kvůli tomu, aby se zde mohly pěstovat palmy, na palmový olej. Někdy i 100 % z výdělku z určitých produktů jde na charitu (např. 100 % výdělku z krému Charity Pot jde na podporu lokálních charitativních organizací, to funguje i v ČR) a firma jim také dává prostor a možnost informovat o svých aktivitách veřejnost v obchodech a na webových stránkách. Dalším z příkladů je kampaň proti testování na zvířatech. Spot měl téměř tři miliony zhlédnutí a vyvolal takovou reakci veřejnosti, že výsledkem byla změna legislativy. „Filmováno to bylo v jednom z našich obchodů, který jsme nakonec museli opustit, protože majitel byl nespokojený s popularitou, kterou to místo najednou získalo,“ dodává Hill.

I suroviny na výrobu produktů nakupuje Lush tak, aby zároveň pomáhala. Třeba aloe vera bere z centra v Keni, kde jsou zaměstnávány ženy, které zažily domácí násilí a opustily z toho důvodu své manžely. Značka se rozhodla také zachránit korkové duby v Portugalsku, které měly být poraženy, protože už nebyl pro korek odbyt. „Navrhli jsme, že budeme od nich tedy korek kupovat my a namísto hliníkových krabiček na produkty jsme začali vyrábět korkové,“ popisuje další příklad Suzy Hill. A třeba obaly na oční stíny vyrábí Lush z mandlových slupek. 

Korkové obaly, které vznikly díky záchraně korkových dubů v Portugalsku. Zdroj: Lush

Korkové obaly, které vznikly díky záchraně korkových dubů v Portugalsku. Zdroj: Lush

Když zákazník přijde s hrnečkem Lush, dostane čaj nebo kávu zdarma. Tento hrnek je vyroben recyklací jednorázových kelímků na nápoje. Dále zákazníci mohou vracet přímo v prodejnách krabičky od produktů a za 5 černých kelímků dostanou jednu čerstvou masku zdarma. „Místo krabic a papíru, balíme produkty například do šátků, které pak zákazník buď použije sám, nebo je dá dál jako dárek," představuje další inovaci Suzy Hill. Ideální podle ní pak je, když si zákazník přinese vlastní obal, do kterého si produkt uloží.

Letos v lednu otevřený obchod v Manchesteru, kde se prodávají výrobky zcela bez obalů. Zdroj: Lush

Letos v lednu otevřený obchod v Manchesteru, kde se prodávají výrobky zcela bez obalů. Zdroj: Lush

Od roku 2018 pak Lush provozuje dvě speciální prodejny pod názvem „Naked Shop" v Milánu a Berlíně, kde prodává výrobky úplně bez obalů. Letos v lednu pak otevřela další obchod v Manchesteru. V prodeji je zde například rtěnka pouze ve voskovém obalu (ta je v prodeji rovněž online), kterou je možné vložit do jakéhokoliv obalu od rtěnky. „Nám nevadí, že bude naše rtěnka v obalu od jiné značky. Snižujeme tímto způsobem množství plastů a lidé, kteří se snaží o to samé, se k nám pak vrátí a budou u nás dál nakupovat,“ vysvětluje Suzy Hill. Firma nově nabízí ke stažení aplikaci Lush Labs pro iPhone, kterou aktuálně vyvíjí i pro Android. Aplikace produkt rozpozná a dodá informace o složení, použití atd.

Lush vyrábí ručně čerstvou kosmetiku od roku 1995 . Zboží dodává do 49 zemí. celosvětově má přes 930 obchodů. V roce 2017 měla obrat 1,13 miliard euro. V Česku provozuje firma dvě prodejny, obě v Praze.

-zue-