Bernard rozvíjí svůj koncept Pub, chce s ním jít i na Slovensko

středa, 17. dubna 2019, 07:25 Retail Zuzana Erbenová

Rodinný pivovar Bernard plánuje otevření svého druhého vlastního Bernard Baru v Praze a chystá první Pub na Slovensku.

Bernard Pub, zdroj: FB Bernard

Bernard Pub, zdroj: FB Bernard

Rodinný pivovar Bernard má úplně jiný přístup k franšízovým konceptům a své Puby a Bary otevírá velmi pomalu a s důrazem na kvalitu. Stanislav Bernard, zakladatel pivovaru a Zdeněk Šípek, obchodní ředitel pro Českou a Slovenskou republiku, na toto téma hovořili na dubnovém klubovém večeru Franchise Clubu.

Heslo „Vlastní cestou“ je i mottem pro fungování Bernard Pubů a Bernard Barů. Firma praktikuje tzv. „měkkou franšízu“, kdy má majitel volnost a možnost jít vlastní cestou a zatím se jim s tímto přístupem daří oba koncepty rozvíjet. První Pub otevřeli v březnu 2012 a aktuálně funguje šest provozoven v Praze a jedna ve Zlíně. Menší formát, Bernard Bar, je otevřen zatím jen jeden v Olomouci.

Zdeněk Šípek, obchodní ředitel Bernard, a Stanislav Bernard, zakladatel pivovaru, na klubovém večeru Franchise Clubu, foto: MediaGuru

Zdeněk Šípek, obchodní ředitel Bernard, a Stanislav Bernard, zakladatel pivovaru, na klubovém večeru Franchise Clubu, foto: MediaGuru

„Dlouho jsem přemýšlel na tím, že bychom měli mít vlastní koncept restaurací, občas s lidmi, kde čepujeme pivo bojujeme a nemáme to pod kontrolou. Proto jsme se rozhodli pro založení sítě vlastních restaurací,“ říká na úvod Zdeněk Šípek. Nastavili si hlavní parametry, na které u franšízantů kladou důraz. Základem je vždy kvalita, nikoli kvantita, tedy kvalita provozu, lokality i franšízanta. Přitom primární je najít toho správného člověka, který rezonuje i s firemní kulturou a představami pivovaru Bernard. „Uznávám, že výběr vhodných lidí a míst nám trvá dlouho, ale žádný pub nebo bar dosud nezkrachoval a rád bych to tak zachoval,“ obhajuje Šípek pro někoho možná pomalou expanzi poboček. 

Rok a půl na konceptu pracovali, až pak otevřeli v březnu 2012 první restauraci v Praze na Žižkově. „Rozhodně netrváme na tom, aby Puby vypadaly všechny stejně. Každý by měl být něčím zvláštní a bez urážky, aby to nevypadalo všude stejně jako u McDonald´s,“ říká Šípek. On sám má osobní dohled nad vznikem každé restaurace, nikdy neotvírají dvě najednou a dbají na to, aby nestály blízko sebe. „Lidé by neměli naše restaurace potkávat na každém rohu. Nechci, aby konkurovaly samy sobě ani našim obchodním partnerům,“ popisuje Šípek přístup Bernarda s tím, že již řadu franšízantů odmítli a v Praze chtějí mít maximálně sedm Pubů. I když si Puby mezi sebou předávají u zákazníků oblíbené recepty, v každém je trochu jiná kuchyně. Zajímavá je podle Zdeňka Šípka například pobočka na pražských Vinohradech, kde se vaří jen klasická smažená jídla.

V roce 2017 pak otevřeli ještě další koncept, Bernard Bar v Olomouci. „Inspiroval jsem se Irskem a USA, kde v dobrých barech je barman nejlepší přítel člověka,“ popisuje vznik tohoto konceptu Šípek. Bar je celkově ekonomičtější, kromě nápojů je v nabídce streetfood, bary mají gril a jídlo balí do papíru s dřevěnými příbory. Firma aktuálně hledá lokalitu v Praze. Další bar by ale rozhodně neměl být v centru, protože není mířen na turisty, nýbrž na štamgasty.

Bernard Bar v Olomouci, zdroj: FB Bernard

Bernard Bar v Olomouci, zdroj: FB Bernard

Konkrétní obrysy již má expanze na Slovensko, kde plánují otevřít v roce 2020 Pub na Liptovské maře, zde budou zároveň i pivní lázně. Na vývoji konceptu podobně jako u Barů pracuje Bernard s Alešem Pavlíkem ze společnosti GastroCompany a architektonické návrhy jsou dílem Martina Hilperta.

V loňském roce udržel Rodinný pivovar Bernard podíl prodejů piva do restaurací, kam prodávají 60 % z celkové výroby piva a 40 % se pak prodá ve vratných lahvích. Podle Stanislava Bernarda přitom konkurence prodává do restaurací v průměru 33 % své výroby. Bernard nabízí celkem 15 druhů piv a vyváží je do 35 zemí, především v rámci Evropy, ale i do USA nebo Jižní Ameriky. Zhruba polovinu exportního objemu pak tvoří Slovensko. Aktuálně se rozhodují, že by začali vyrábět bio pivo. 

-zue-