Knihy Češi nakupují stále nejvíce na doporučení od přátel

sobota, 27. dubna 2019, 08:05 Marketing, Výzkum MediaGuru

Doporučení přátel je při koupi knihy stále nejsilnějším faktorem. Výhodná cena hraje roli ve čtvrtině nákupů.

Ilustrační foto, zdroj: Shutterstock

Ilustrační foto, zdroj: Shutterstock

Češi patří k zemím, kde se knihám daří. Alespoň jednu knihu za rok si koupí 70 % z nich, čímž se Česká republika řadí v mezinárodním srovnání k té vášnivější čtenářské polovině. Vyplývá to z průzkumu slevového portálu Picodi.com, který na vzorku 7800 respondentů proběhl v 41 zemích světa.  

Pro nákup knihy je rozhodujícím faktorem pro Čechy zejména doporučení od přátel, kterým naslouchá 49 %. Na základě vlastního rozhodnutí si knihy kupuje 47 % dotázaných. A mezi další faktory patří například výhodná cena (23 %), ale i recenze knižních blogerů (19 %), film natočený podle knižní předlohy (13 %) nebo nominace na literární ocenění (12 %). Přestože většina respondentů je spokojená s cenami knih (36 %), či je dokonce považuje za nízké (24 %), téměř třetina se shodla na tom, že jsou mírně předražené a jen 9 % uvedlo, že jsou příliš vysoké.

Zdroj: Picodi.com

Zdroj: Picodi.com

Češi i nadále nejčastěji nakupují v kamenných knihkupectvích, kde si papírové knihy zakoupí 61 %. Téměř polovina však neváhá kupovat knihy i na internetu. Elektronické knihy si legálně online kupuje 8 %, audioknihy 3 %. Až 13 % respondentů se přiznalo, že si knihy také stahuje v pirátských kopiích z volných zdrojů.

Zdroj: Picodi.com

Zdroj: Picodi.com

Z hlediska sezónnosti není překvapivé, že největší žeň mají knihkupci v době předvánoční. Nejsilnější měsíc je pro ně listopad a prosinec. Naopak první polovina roku, zejména jaro, zájem o nákup knih slábne.

Zdroj: Picodi.com

Zdroj: Picodi.com

Nejčastějším důvodem, který vede až 43 % dotazovaných k nákupu, je vášeň ke knihám. Čtvrtina pořizuje knihy jako dárek, 21 % respondentů nakupuje knihy kvůli studiu nebo práci a pro 11 % jsou nákupy knih odpočinkovým rituálem. Největší zájem mají Češi o beletrii (49 %), a to nejčastěji o milostné romány (33 %), detektivky (30 %) a sci-fi a fantasy (27 %). Další úspěšnou kategorií je populárně naučná literatura (31 %) nebo hobby knihy (27 %).

Zdroj: Picodi.com

Zdroj: Picodi.com

-stk-