LinkedIn přibližuje svou timeline Facebooku
Uživatelé dostanou možnost vidět prioritně příspěvky od nejbližších spolupracovníků. LinkedIn zavádí po vzoru Facebooku i smajlíky.
LinkedIn nepřestává přidávat nové funkce. Tento týden oznámil novinku, která má uživatelům „servírovat“ ze všeho nejdříve příspěvky těch osob, se kterými přímo spolupracují. Sociální síť plánuje v nejbližších měsících pro uživatele ze Spojených států představit speciální záložku pojmenovanou Teammates, kde si mohou sestavit seznam těchto ze svého pohledu VIP osob. Firma údajně vychází z vlastního zjištění, že lidé zaregistrovaní na LinkedIn interagují s příspěvky svých spolupracovníků s přibližně o 60 procent větší pravděpodobností než v případě ostatních kontaktů.
Ve „stejném týmu“ nicméně zprvu budou moci být jen s kolegy ze stejné společnosti. „Pracujeme nicméně na tom, aby funkce rozlišovala i mateřské a dceřiné firmy. Mělo by se tak stát později během letošního roku,“ uvádí mluvčí LinkedIn pro server Social Media Today.
Podle řečeného portálu nicméně zůstává otázkou, proč LinkedIn v kanálu příspěvků nepreferuje obsah těsně provázaných spolupracovníků automaticky. Facebook tak v případě vzájemně si blízkých osob dělá. Odpovědí jsou prý zřejmě technologická omezení novinky. Sociální síť umožňuje označit za své nejbližší kolegy jen omezený počet osob, přestože jej blíže nespecifikuje. S výjimkou toho, že stanovit lze momentálně jen jednoho společného nadřízeného, kterému vybraní „teammates“ podléhají. Pokud by však LinkedIn v souladu s novinkou upravil fungování celého svého newsfeedu a nastavil ji všem automaticky, šlo by o mnohem zásadnější překopání jeho podoby než nyní. Vzhledem k tomu, že vylepšení dosud funguje v testovacím režimu lze spekulovat nad tím, že služba vlastněná Microsoftem zkrátka jen dělá postupné kroky v jejím škálování.
Dát si lajk
Na celkovém trendu, kudy se LinkedIn ubírá, to však příliš nemění. Profesní sociální síť se postupně stále více podobá Facebooku a v případě některých změn svou inspiraci ani nijak neskrývá. Dokladem těchto tezí je zavedení tzv. reakcí po vzoru Facebooku, tedy sady emotikonů, jimiž lze příspěvek stiskem jednoho tlačítka „okomentovat“. K tomu došlo minulý týden. V pětici „smajlíků“ nechybí ani modrý vztyčený palec s popisem „like“ či vševypovídající srdíčko. Sama firma ale zrod reakcí slovy o facebookové inspiraci nepopisuje. Spíše má jít o zhuštění nejčastěji používaných komentářů o délce jednoho až dvou slov do vizuální podoby.
Dalším příkladem symbolického sbližování obou platforem je jiná letošní aktivita u LinkedIn, a to sice v podobě snahy podněcovat debatu vyladěním třídicích algoritmů. LinkedIn představil speciální newsfeed, kde chce představovat témata, o nichž se nejvíce hovoří. Právě otázka toho, jakým způsobem spravovat kanál příspěvků a podněcovat v ideálním případě smysluplnou debatu, je zejména pro skandály stíhaný Facebook klíčová.
V souvislosti nastínění podobností Facebooku a LinkedIn je ale třeba říct, že také prvně jmenovaná platforma se funkčně výrazně inspirovala u konkurence. Stránkám umožnila vkládat pracovní inzeráty již před třemi lety. I přes poměrně vytrvalou konvergenci ale zatím lze jen těžko čekat, že by jednotlivá sociální média byla plně zaměnitelná. Podstatným faktorem jejich úspěchu je totiž takzvaný síťový efekt, který vede k tomu danou službu používat prostě proto, že ji používají ostatní. Udržovaná pavučina kontaktů má v tomto směru svou zásadní hodnotu. Složení komunity i příslušného obsahu se ale přesto v praxi liší. Sotva by LinkedIn začali v masivnější míře používat například teenageři, přestože platforma zavádí jim blízké prvky. Samostatnou otázkou zůstává, jak na novinky zareagují stávající uživatelé.
-riv-