Kábele: ČTK hledá další výnosy, rozšiřuje nemediální služby

úterý, 7. května 2019, 11:10 Tisk, Internet & Mobil Martina Vojtěchovská

Příjmy z nemediálních služeb by chtěla ČTK zvyšovat, také proto rozšiřuje jejich nabídku, říká ředitel pro strategie a rozvoj ČTK Jaroslav Kábele.

Jaroslav Kábele, foto: ČTK

Jaroslav Kábele, foto: ČTK

Česká tisková kancelář (ČTK) zvýšila za poslední rok a půl výnosy ze svých nemediálních služeb. O ty se po svém příchodu do ČTK na podzim roku 2017 stará Jaroslav Kábele, ředitel pro strategie a rozvoj. Přestože je ČTK z pohledu zákona médiem veřejné služby, na svou činnost si musí vydělávat komerční cestou. V podmínkách, které panují na mediálním trhu, kdy je stále obtížnější udržovat výnosové zdroje na obvyklé úrovni, jsou mediální firmy nuceny hledat nové cesty, jak zajistit své financování.

„ČTK se podařilo přestát dopady globální ekonomické krize, která dolehla na tradiční média. Pokles inzertních příjmů se promítal do nižší ochoty investovat za agenturní servis. Přesto se ČTK podařilo vrátit se k zisku na úrovni jednotek milionů korun. Uvědomovala si ale, že je potřeba věnovat se i novým aktivitám, které agentuře přinesou nové peníze,“ vysvětluje v rozhovoru pro MediaGuru.cz Jaroslav Kábele, proč ho generální ředitel ČTK Jiří Majstr oslovil pro spolupráci.

Stávající podíl výnosů ČTK z mediálních služeb, tj. především z prodeje agenturního servisu médiím, v současnosti dosahuje dvě třetiny celkových výnosů. Na nemediální služby, pod které patří například služba zveřejňování textových zpráv Protext nebo speciální online přílohy pro klienty, připadá necelá třetina. „Rakouská APA ale má už tento podíl obrácený – necelé dvě třetiny svých výnosů má z nemediálních služeb. Také další světové agentury se snaží rozšiřovat svůj záběr, například britská agentura PA koupila PR agenturu Sticky Content,“ říká Kábele. ČTK má zájem na rozšiřování výnosů z nemediálních služeb, protože v tradičních výnosech agentury (tj. mediální služby) předpokládá do budoucna spíš stagnaci.        

„Šanci v nemediálním trhu rozhodně vidíme. Jsme schopni dodávat klientům informace pro jejich rozhodování nebo pro krizovou komunikaci. Zároveň ale víme, že nějaký zázračný nemediální produkt, který začne hned vydělávat velké peníze, neexistuje. Mediálnímu trhu se musíme neustále přizpůsobovat. To je nutnost,“ popisuje Kábele

K nemediálním službám, které teď ČTK nabízí, patří: PR servis známý jako Protext, dále video přenosy například z tiskových konferencí nebo různých akcí klienta (debatní setkání, fóra atp.), fotografie na přání klienta, speciály v podobě tištěných a digitálních titulů nebo kurzy Akademie ČTK zaměřené na trénink psaní tiskových zpráv, vystupování před kamerou nebo krizovou komunikaci.

Děláme to všechno pro to, aby ČTK zůstala pořád nezávislá. Jsme soukromě fungující firma, ale nemáme soukromého vlastníka, nedostáváme ani korunu.

Jaroslav Kábele

Kromě základní činnosti zveřejnění tiskových zpráv nabízí Protext doplňkové služby, jako je tvorba nebo editace textů, distribuce zpráv v zahraničí, umístění PR článků na několika partnerských zpravodajských portálech, umístění zpráv na sociálních sítích a zveřejnění zakázkových fotografií ve Fotobance ČTK. Služby Protextu loni využilo 365 klientů, zveřejněno bylo 1794 textů (meziročně +15 %). Celkový obrat Protextu v roce 2018 se ve srovnání s předcházejícím rokem se zvýšil o 66 procent.

Od loňského jara je v nabídce ČTK Protext Video, který na rozdíl od zpravodajského videostremingu, jehož zveřejňování podléhá zpravodajské licenci, je natočen na míru klientovi – například může jít o seminář nebo konferenci. K dispozici pak je takový videostreaming ke zveřejnění kdekoli na webu zdarma. V servisu ČTK se objeví označený jako Protext Video. Pro editora webu pak není nic lehčího než tzv. embed kód videopřehrávače zkopírovat do své stránky a přehrávat video ve svém článku a se svými reklamami. Agentura tak podporuje rozšiřování výstupů z dané akce, protože materiál dává k dispozici všem svým odběratelům. „Snažíme se video šířit i mailem, nabízíme propojení na facebookové stránky Protext ČTK, ale i klienta nebo jeho partnerských firem či organizací. Klientovi tak můžeme doložit, kde všude se video zobrazilo. Lze díky tomu dosáhnout i velké sledovanosti,“ dokládá Jaroslav Kábele.

Videostreaming je i v komerční nabídce ČTK, foto: ČTK

Videostreaming je i v komerční nabídce ČTK, foto: ČTK

S některými provozovateli webů (Mafra, Info.cz,  Nova) má ČTK domluvenou možnost umístit videa na základě předplacené garance odvysílání. Agentura se pak o výnosy s provozovatelem dělí. Klienti, kteří si svá videa natočí s využitím vlastního kameramana, mohou za poplatek využít distribuce videa prostřednictvím kanálů ČTK.

Dalších příjmů dosahuje v nemediální části ČTK dohodou s různými weby (iDnes.cz, Lidovky.cz, E15.cz, Euro.cz, Echo24.cz, Auto.cz, Dama.cz., Ženy.cz) o zveřejňování protextových zpráv. Díky této spolupráci může ČTK umístit sdělení klientů na nasmlouvané webové stránky. Vždy však pouze v balíčku se službou Protext.

Novinkou jsou také tištěné i onlinové magazínové přílohy, které ČTK připraví buď jednorázově (například jako program ke konferenci), nebo na základě dlouhodobější spolupráce, kde se témata magazínu stanoví po dohodě s klientem –  takto například vznikl magazín o sto letech letectví nebo o sto letech vztahů s USA, a to v češtině i v angličtině. Výše tištěného nákladu je různá a liší se podle požadavků klienta. Agentura zajistí kompletní obsah, grafiku a tisk magazínu.

Ukázka tištěných speciálů ČTK, foto: ČTK

Ukázka tištěných speciálů ČTK, foto: ČTK

Výčet nemediálních aktivit se tak v posledním roce a půl rozšířil. Nabízí se proto otázka, zda ČTK neuvažuje také o rozšíření o PR agenturu nebo o služby monitoringu tisku. Tuto možnost nevylučuje, ale je si zároveň vědoma citlivosti tématu. „Uvažujeme o tom a mapujeme si situaci na trhu. ČTK je u nás vnímána především jako servis, ale částečně ji média i PR agentury vnímají jako svou konkurenci. Musíme velmi dbát toho, aby trh naše rozhodnutí přijal. Nechceme s nikým soupeřit, chceme sloužit. Proč to všechno děláme? Proto, aby ČTK zůstala pořád nezávislá. Jsme soukromě fungující firma, ale nemáme soukromého vlastníka, nedostáváme ani korunu. Z rozpočtu ČTK je dokonce placena i Rada, která plní kontrolní funkci. Když si vyděláme víc peněz, tak budeme moct třeba znovu otevřít zpravodajský post v zahraničí nebo zvýšit lidem mzdy,“ vysvětluje Jaroslav Kábele.