Mediální lídři desetiletí: Blesk, Nova, Impuls a Seznam.cz

středa, 29. května 2019, 11:30 Výzkum MediaGuru

Z dlouhodobého pohledu výzkumu MML-TGI vyplývá, že nejsilnější značky v jednotlivých mediatypech se nemění.

Foto: Shutterstock

Foto: Shutterstock

Pohled na desetiletý vývoj vnímání jednotlivých médií v české populaci ukazuje, že nejsilnější hráči v jednotlivých mediatypech se nemění. Srovnání vychází z dat výzkumu MML-TGI výzkumné agentury Median, který se od roku 1996 zaměřuje na vývoj spotřebního chování, mediálního chování a životního stylu. Ročně dotazuje 15 tisíc respondentů ve věku 12-79 let.

Za uplynulých deset let, tedy od roku 2009, je nejčtenějším tuzemským deníkem Blesk. Vedoucí pozici za posledních deset let neopustil ani jednou. Druhým nejčtenějším deníkem je v české populaci MF Dnes, také v jejím případě se pozice nemění. Pozici trojky deníkového trhu v současnosti podle výzkumu MML zastává deník Právo.

Na poli televizních stanic se také postavení jednotlivých hráčů nemění – alespoň podle toho, jak to do výzkumu MML uvádějí jeho respondenti. Na čele je po celé uplynulé desetiletí TV Nova před ČT1 a TV Prima.

Mezi rádii vede dlouhodobě Rádio Impuls. Od samostatného měření poslechovosti rádií v roce 2006 neopustilo pozici nejposlouchanějšího tuzemského rádia. Pozice za Impulsem se mění častěji – lze říci, že v posledních deseti letech se na nich střídají Evropa 2, Frekvence 1 a ČRo Radiožurnál, který je momentálně na druhé pozici.

Stejného dlouholetého lídra má také internet – je jím Seznam.cz. Přestože čelí rostoucí konkurenci nadnárodních internetových médií, podle dat MML si vedoucí pozici udržuje. A to právě před Facebookem a Googlem.

Zdroj: MML-TGI, Median

Zdroj: MML-TGI, Median

Pokud jde o spotřební chování, zde jsou v některých segmentech změny výraznější. Ovlivňují ho názory týkající se zdravějšího životního stylu, který se projevuje mj. tím, že spotřebitelé v současnosti nakupují méně instantních potravin, a naopak více čerstvých potravin než před deseti lety, nebo tím, že se obecně zvýšil nákup sportovních potřeb. Velkou proměnou pak prošel způsob nakupování, kdy se počet lidí využívající internetové nákupy za posledních deset let zdvojnásobil.

-mav-