
Obchodní centrum Stromovka, zdroj: Lidl
V České republice letos podle studie společnosti Cushman & Wakefield (C&W) přibude 29 000 m² nových ploch obchodních center. Řadí se mezi ně Centrum Stromovka v Praze 7 o rozloze retailové části 15 000 m² a rozšíření jednoho z nejstarších obchodních center v České republice Avion Shopping Park Brno o plochu 14 000 m², ten pak společně s Ikeou bude mít celkovou plochu 94 000 m².
„Trendem poslední doby jsou především revitalizace stávajících center, u nás se nedávno otevřelo nově zrevitalizované Nákupní centrum Fénix v Praze, OD Prior ve Zlíně nebo OC Galerie Butovice, kde se otevřela i nová Kika,“ komentuje vývoj Jan Kotrbáček, mezinárodní partner a vedoucí týmu pronájmu maloobchodních prostor ve společnosti Cushman & Wakefield
Nejvíce nových ploch by mělo přibýt v ČR po roce 2020. V centru Prahy vznikne zatím nejvýznamnější multifunkční projekt Savarin, který propojí Václavské náměstí s ulicí Na Příkopě a Jindřišskou. Jeho celková maloobchodní plocha bude dosahovat přes 35 000 m². V Brně se dočká rozšíření Nákupní centrum Královo pole a kompletní revitalizace se plánuje pro území Tesca Dornych, kde vznikne multifunkční projekt s maloobchodní plochou přes 33 000 m².
V Plzni pak vyroste nový multifunkční projekt podél ulice Americká a v centru Zlína projekt Fabrika. Do budoucna rozšíření plánuje také pražské obchodní centrum Zličín. Zároveň dochází k mnoha revitalizacím.
Jedním z hlavních nájemců projektu Savarin bude vůbec první food hall svého druhu ve střední Evropě společnosti Time-out. „Příchod tohoto velkého hráče potvrzuje trend, že gastronomie hraje v maloobchodu stále větší roli,“ říká Jan Kotrbáček, který se podílel na příchodu této značky do Česka.
Podle C&W bude ve většině evropských zemí docházet ke stále výraznější polarizaci mezi úspěšnými špičkovými objekty a neúspěšnými druhotnými lokalitami, které boj o přežití donutí k diverzifikaci. V České republice je trh téměř saturovaný. Prostor pro unikátní smíšené projekty ve špičkových lokalitách s přirozeně vysokou frekvencí lidí tu ovšem stále je. Důraz je pak stále více kladen na architekturu a design a je tu ale i prostor pro malé projekty, pokud mají správně nastavený mix nájemců a jsou na vysoce frekventovaných místech. Stále důležitější roli pak také podle studie hraje proaktivní správa projektů.
Plánované významné maloobchodní projekty v ČR
Město |
Název |
Typ projektu |
Rok otevření |
Velikost projektu (m²) retailová část |
Praha |
Centrum Stromovka |
nový |
2019 |
15 000 |
Brno |
Avion Shopping Park Brno |
rozšíření |
2019 |
14 000 |
Olomouc |
Šantovka Olomouc |
rozšíření |
2021 |
23 300 |
Praha |
VN47 |
nový |
2020 |
7000 |
Praha |
Bořislavka Centrum |
nový |
2021 |
10 135 |
Praha |
Savarin- mixed used redevelopment |
nový |
2022 |
39 000 |
Plzeň |
Ameside- mixed used redevelopment |
nový |
2023 |
65 000 |
Brno |
NC Královo Pole |
rozšíření |
2023 |
30 500 |
Brno |
Dornych -mixed used redevelopment |
rekonstrukce |
2023 |
26 500 |
Zlín |
Fabrika |
nový |
2023 |
30 000 |
Zdroj: Cushman & Wakefield
-zue-