Francie hodnotí zkušenosti se zákonem o promocích
Ve Francii platí od začátku roku nový zákon a promocích u potravinového zboží.
O tom, jak se Francie vypořádala s promocemi a co může způsobit zásah státu, hovořila na letošním Retail in Detail Francoise Acca, senior konzultantka z organizace ECR (Efficient Consumer Response).
Ve Francii začal od začátku roku platit nový zákon, který omezuje promoce a určuje výši marží. Obchodům nařizuje, aby si od 1. února k cenám přidaly nejméně desetiprocentní marži. Organizace ECR funguje na národních i mezinárodních bázích především jako platforma pro spolupráci mezi dodavateli a obchodníky. Ve francouzské národní asociaci ECR je sdruženo 30 maloobchodníků, 83 dodavatelů a 99 partnerů, a proto se účastnila přípravy zákona. Celkem pět měsíců běžely různé workshopy a setkání, kde se zákon řešil. Nutno říci, že ale Francie na tom s promocemi není zdaleka tak jako Česko. Podíl promocí na obratu je zde přes 21 %, kdežto u nás 55 %.
Důvodem, proč ke schválení zákona nakonec došlo, jsou podle Francoise Acca změny na francouzském trhu. Mění se spotřebitel, který očekává mnohem více zážitků z nakupování. Velkou konkurencí maloobchodníkům jsou také online prodejci včele s Amazonem. Trh proto v posledních letech již nijak výrazně neroste a charakterizuje ho především cenová válka hlavních maloobchodních řetězců, časté promoce a následné stížnosti výrobců na tlak ze strany řetězců na nízké ceny. Velké řetězce navíc často nabízely značkové výrobky za ceny blížící se nákladům.
Výsledný zákon platí na dva roky a poté bude následovat jeho vyhodnocení a rozhodne se, zda v platnosti zůstane. Omezení platí pro potraviny i krmiva pro domácí zvířata. Zákon stanovuje několik podmínek, minimální marži 10 % pro dodavatele, celkové roční promoce mohou dosáhnout maximálně 25 % a zboží se nemůže prodávat z více než 34% slevou. Navíc nelze použít slovo zdarma. „Dříve obchod říkal kolik, co má stát, teď je to kolektiv farmářů, který určuje cenu,“ popisuje nový zákon Francoise Acca s tím, to není úplně skvělé, i když odborníci se domnívají, že promoce již tak neporostou. V nevýhodě je ale nakonec zákazník, který logicky musí tato omezení pocítit ve vyšších cenách – ceny jsou vyšší v průměru minimálně o 3 %.
Na druhou stranu přinesl nový zákon ve Francii několik zajímavých novinek. Jednak se promoce přelily do non-food, tedy spotřebního zboží. Navíc marketingová komunikace začala být vynalézavější. Obchodníci hrají více na emoce, když nemohou nabízet slevy a přicházejí s různými věrnostními programy. A jak dodává Francoise Acca, například zákaz slova zdarma v nabídkách je různě obcházen a je často zdrojem řady vtipů. Navíc těsně předtím, než měl zákon vstoupit v platnost, pořádaly velké řetězce obří slevy na zboží, které pak do takových slev minimálně v příštích dvou letech již nebude možné využít.
-zue-