Dvořák: ČT se snaží tvorbou vyrovnat HBO nebo Netflixu
Podle Petra Dvořáka se chce Česká televize vyrovnat tvorbě HBO a Netflixu sázkou na kvalitní obsah, který jde občas proti srsti.
Trend, kdy řada filmových tvůrců točí primárně televizní obsah, který tak získává na kvalitě, vládne ve světě již několik let. Česká televize se ho podle generálního ředitele Petra Dvořáka snaží také následovat. „Naší tvorbou se snažíme vyrovnat takovým hráčům, jako je HBO nebo Netflix. Chceme jít jinou cestou než naše tuzemská konkurence, která se věnuje trochu jednodušší tvorbě a soustředí se spíše na nekonečné či vztahové seriály nebo současné komedie. My naopak jdeme třeba do minulosti, kde hledáme témata. Podle mne se to na trhu vedle sebe potkává a nevylučuje,“ uvedl na Scéně ČT na právě probíhajícím festivalu Colours of Ostrava.
Za příklad zpracování historického tématu může posloužit dvoudílný film Davida Ondříčka Dukla 61 o důlní katastrofě v tehdejším Československu nebo například minisérie Marie Terezie, jejíž pokračování se připravuje do vysílání na začátku příštího roku. Ve své tvorbě se ČT však jen na minulost neomezuje. Úspěch zaznamenaly i seriály Kosmo, Čtvrtá hvězda, Zkáza Dejvického divadla a zejména Most!. „Snažíme se dělat věci, které jdou tak trochu proti srsti. Pokoušíme se o to a máme ambici to dělat i nadále,“ popsal Dvořák s tím, že nedokáže předpovědět, zda se s připravovanými projekty podaří zopakovat úspěch Mostu!, který v průměru sledovalo přes 1,6 mil. diváků. „Česká republika je pro HBO a Netflix malý trh, zatím se jim příliš nevyplácí zde tak investovat, což je naše lokální výhoda,“ řekl. Jak bude dorůstat mladá generace, budou tyto služby podle Dvořáka získávat na důležitosti.
Ty nejmenší diváky se snaží ČT oslovovat přes ČT:D, které vstoupí na konci srpna do sedmého roku svého vysílání. Každý den se dětský kanál po 20. hodině mění v ČT art. „ČT art samozřejmě neoslovuje širokou masu, ale dává nám možnosti odvysílat řadu koncertů živě, vysílat specializované události, které se věnují pouze kultuře, a také nás nutí investovat do kulturních pořadů, a podporovat tak kulturu,“ vysvětlil Petr Dvořák.
Další oblastí, kterou Česká televize jako veřejnoprávní televize musí podporovat, je vzdělávání. V tomto ohledu plánuje v příštím roce spuštění programu s pracovním názvem ČT Edu, který by měl nabídnout v digitálním archivu obsahové bloky k využití při školním vyučování. Pedagogové i další zájemci by díky tomu mohli jednoduše dohledávat pořady či články na dané téma. „Také se budeme snažit našimi pořady zvyšovat mediální gramotnost, a to jak u starších diváků, tak u diváků na ČT:D,“ přiblížil Dvořák.
Digitální přesah nerozvíjí ČT jen v rámci svého archivu, ale také na sociálních sítích. Aktivní je na Facebooku, Twitteru nebo třeba na Instagramu, kde mají své profily nejen jednotlivé stanice ČT, ale i vybrané projekty. Speciální program na sociální sítě chystá například i pro letošní řadu StarDance. „Díváme se ale i na nové sociální sítě. Když vznikne nová, která si získá větší uživatelskou skupinu, určitě budeme chtít, aby se tam naše produkty objevily,“ doplnil Dvořák.
K projednávání výročních zpráv o činnosti a hospodaření České televize za roky 2016 a 2017, které sněmovna minulý týden opět nestihla projednat, zůstává Petr Dvořák optimistický: „Přijde mi, že je to hra, prostředek pro poslance některých stran, aby tímto způsobem mohli vykřičet své názory. My se snažíme dělat svou práci co nejlépe, držet vyváženost a vše, o co nás požádají, neustále vysvětlovat.“
Ve Sněmovně nyní čekají na projednání již čtyři zprávy o činnosti a o hospodaření ČT za roky 2016 a 2017 a také zpráva o činnosti ČT za rok 2018, která dorazila do dolní komory koncem letošního března. Koncem tohoto měsíce přibude další. Odkládané projednávání zpráv je sledované kvůli tomu, že jejich dvojí neschválení by mohlo vést k odvolání Rady ČT.
-stk-