LinkedIn pomáhá vedle náboru i budovat značku

čtvrtek, 29. srpna 2019, 07:30 Internet & Mobil, Marketing MediaGuru

Byť zůstává hlavní doménou profesní sítě nábor nových zaměstnanců, čím dál více se hodí i k budování povědomí o značce.

Ilustrační foto, zdroj: Shutterstock

Ilustrační foto, zdroj: Shutterstock

Profesní síť LinkedIn v poslední době roste. Po celém světě ji používá 630 milionů lidí, v České republice 1,5 milionu. A i když se jedná v porovnání s Facebookem, který se pyšní dvěma miliardami uživatelů, a Instagramem s miliardou uživatelů, stále o menší síť, její výhoda spočívá v tom, že dokáže přitáhnout lidi, kteří jsou na ostatních sociálních sítích obecně méně aktivní.

Podle nedávného průzkumu AMI Digital Index má LinkedIn oproti jiným sociálním médiím větší podíl lidí s vysokoškolským vzděláním a ve vyšším věku, a ti navíc začínají profesní síť používat aktivnějším způsobem. Zatímco dříve byl LinkedIn synonymem „online knihovny životopisů a pracovních kontaktů“, kam uživatel zavítal jen, pokud ho někdo požádal o spojení nebo změnil pozici či zaměstnavatele, nyní se na něm rozvíjí i díky stále přibývajícím funkcionalitám čilá konverzace.  „Po akvizici Microsoftem v roce 2016 vzrostl tlak na ,fejsbukovatění‘ této sítě – LinkedIn se řadou úprav (zprávy, emojis, možnosti sdílení různých formátů obsahu, intenzivnější notifikace) snaží stimulovat větší aktivitu uživatelů. Je zde také zřejmý posun využívání LinkedIn k byznysovému networkingu a k B2B komunikaci obecně,“ popisuje na dotaz MediaGuru.cz Vladan Crha, šéf AMI Digital.

Komunikace na LinkedInu přispívá k dobré image firmy

LinkedIn zůstává i nadále hlavní doménou personalistů, kteří zde hledají kandidáty na otevřené pozice, budují employer branding svého zaměstnavatele, ale také svou osobní značku. „Ve Sberbank LinkedIn aktivně využíváme k vyhledávání vhodných kandidátů na určité speciální pozice. Osvědčil se nám například při zajišťování obchodních pozic či regionálních manažerů,“ říká Karolína Kantorová, HR Specialist ze Sberbank. U profesní sítě si přitom pochvaluje možnost filtrovat lidi podle klíčových požadavků či oslovení většího počtu přihlášených uchazečů o zaměstnání. Podle ní je však i zde nutné přistupovat ke kandidátům individuálně: „Základem je oslovovat každého kandidáta zvlášť přesně podle jeho zkušeností, vzdělání, projektů, které za sebou má. Rozhodně není vhodné psát uchazečům hromadnou zprávu,“ zdůrazňuje.

Na LinkedInu se daří nacházet adepty pro specifické pozice i firmě Accolade, jež se zaměřuje na investice do infrastruktury pro podnikání ve střední Evropě. Čas od času tak hledá projektanty, právníky nebo finanční analytiky. „Tím, že popularita LinkedInu hodně stoupla především u vysokoškolsky vzdělaných a oborově zaměřených lidí, je pro nás jednodušší se k nim přiblížit,“ myslí si Lukáš Répal, COO Accolade, který má v gesci oddělení HR i Marketingu.

Vyhledávání lidí na LinkedInu je sice časově náročné, ale podle Kantorové nikdy nepřináší nejistý výsledek. „Přestože se stává že oslovíme i kandidáty, kteří nejsou otevření novým příležitostem, nevnímáme to jako ztrátu času. Minimálně tím totiž dochází k navázání nových kontaktů, které se mohou hodit pro případnou budoucí spolupráci. Vedle toho to pomáhá zvyšovat brand awarness banky, což je pozitivní,“ vysvětluje.  Budování povědomí o značce zmiňuje i Lukáš Répal, podle něhož přispívá komunikace na LinkedInu dobré image firmy a ve svém důsledku i byznysu. Zdrojem kontaktů totiž profesní síť nemusí být jen pro personalisty, ale třeba i prodejní tým.

I na LinkedInu potřebují firmy jasnou strategii

Prezentace společnosti na LinkedInu by se měla opírat o jasnou strategii dlouhodobé komunikace. Je dobré nezaměřovat se jen na značku, ale i na samotnou firmu nebo její organizační části, které jsou pro daný trh či region relevantní. „Je potřeba mít na paměti, že cílovou skupinou jsou tady především potenciální zaměstnanci a obchodní partneři, tedy publikum trochu odlišné od běžného prostředí sociálních médií,“ podotýká Vladan Crha.

S ohledem na cílovou skupinu, je také nutné promyslet jazyk, v němž bude profil spravován. „Naši stránku vedeme i z důvodu působnosti v Polsku a nedávné expanze do Německa a na Slovensko v angličtině, a díky tomu se nám stává i to, že píší lidé ze zahraničí, zda by s námi nemohli nějak spolupracovat,“ přibližuje své zkušenosti Répal.

Rovněž se vyplatí zapojit do komunikace i vlastní zaměstnance, kteří už na LinkedInu svůj profil mají. „Pokud se vám podaří přiměřeně stimulovat a usměrňovat komunikaci třeba i jen několik desítek ,ambasadorů‘ z řad zaměstnanců vaší společnosti, díky síťovosti a individuálním kontaktům (connections) každého z nich je efekt takové aktivity násobný a pestřejší oproti čistě samostatné komunikaci LinkedIn firemní stránky,“ radí Vladan Crha.

V neposlední řadě je nutné měřit průběžně dosahované výsledky a neustále sledovat, co se na síti děje. Možnosti, podmínky i nastavení se na LinkedInu totiž mění velmi rychle.

-stk-