Cvrk: Chceme, aby si u nás každý našel svůj kousek na míru

čtvrtek, 12. září 2019, 16:45 Retail Kateřina Straková

V našem prostoru nabízíme lidem možnost vypadnout na chvíli za hranice všedních dní, vysvětluje ředitelka sítě obchodů Cvrk Monika Koťarová.

Monika Koťarová, ředitelka obchodů Cvrk, zdroj: Cvrk design

Monika Koťarová, ředitelka obchodů Cvrk, zdroj: Cvrk design

Obchod s názvem Cvrk, který jako jeden z prvních nabídl zákazníkům lokální, autorskou tvorbu, se v Praze objevil poprvé v roce 2012 s cílem nabídnout alternativu k nadnárodním korporacím. Od té doby se značka, jež nabízí výrobky nezávislé autorské tvorby od více než 200 tvůrců, rozrostla v hlavním městě na pět prodejen a k tomu přidala jednu pobočku v Ostravě. Ve středu 4. září otevřela novou prodejnu na pražské Orionce a další jsou v plánu.

Mimo Prahu se Cvrk nebrání ani možnosti franšízy. „Regionálními obchody bychom chtěli ještě více zdůraznit lokální rozměr nabízených výrobků. Například v Ostravě máme více zastoupeny autory z regionu, kteří mají svůj jedinečný vztah k místu,“ popisuje Monika Koťarová, ředitelka CVRKu, s tím, že právě lokálnost české spotřebitele oslovuje čím dál víc.

Nedávno navíc Cvrk představil novou vizuální identitu, která pracuje s animovanými postavičkami od ilustrátora Jana Vajdy. S různými charaktery tak chce podpořit živost, dynamiku a různorodost, které charakterizují značku a které v sobě nese i její název. „Chceme podporovat především originalitu a jedinečnost a pomáhat našim zákazníkům k tomu, aby u nás nacházeli to, co je osloví, aby si koupili a oblékli to, v čem jim je dobře. K celkové spokojenosti pak samozřejmě kromě toho, čím se rozmazlí navenek, patří i pocit vnitřní realizace a naplnění, které jednoduše přichází s tím, když lidé dělají, co je baví. K tomu se naše zákaznice snažíme směrovat prostřednictvím různých přednášek a rukodělných workshopů,“ vysvětluje Monika Koťarová.

O dalších novinkách, komunikaci i byznys akademii se můžete dočíst v našem rozhovoru.

Nová vizuální identita pracuje s animovanými postavačkami, jejich autorem je ilustrátor Jan Vajda, zdroj: Cvrk.

Nová vizuální identita pracuje s animovanými postavačkami, jejich autorem je ilustrátor Jan Vajda, zdroj: Cvrk.

Značka obchodů s autorskou tvorbou Cvrk existuje od roku 2012. Co přesně se skrývá za tím názvem?

Pod názvem Cvrk si můžete představit v tuto chvíli přes 200 kreativních lidí, jejichž produkty prodáváme. Zároveň tím odkazujeme na cvrkot, živost, dynamiku, inspirativnost, různorodost, kterou můžete vnímat při vstupu do našich obchodů. Ty jsou pro nás místem setkávání, takovým tržištěm, kde to hraje všemi barvami, a zároveň zde můžete narazit na zajímavé lidi, třeba na některého z našich autorů, z nichž každý má svůj příběh. V našem prostoru nabízíme lidem možnost vypadnout na chvíli za hranice všedních dní a objevit něco zajímavého.

Všimla jsem si, že pracujete s mottem: „Najdi si, v čem je ti dobře“. Na jakých hodnotách značku Cvrk stavíte?

Naším mottem je spíše „Jsem originál, a to mě baví“. Ale ono je to vlastně to samé. Prostě nám jde o to, aby si u nás každý našel ten svůj kousek na míru. A není to jen o barvě a střihu, ale právě i o tom, že v něm právě třeba zarezonuje příběh toho jejich oblíbeného autora. Co se samotných hodnot týče, v dnešní době považujeme za důležité především nějaké hodnoty mít a přemýšlet o nich. Kromě originality, jedinečnosti a různorodosti bych přimíchala do balíčku ještě otevřenost, osobní přístup a radost z podpory talentovaných tvořivých lidí.

A jak to směrem k zákazníkům komunikujete?

Využíváme klasické komunikační kanály. Jelikož jsme hravá značka a máme vizuálně pěkné produkty, hodně si hrajeme se sociálními sítěmi. Naší hlavní marketingovou strategií je opravdovost i to, že tomu, co děláme, věříme, a že nás to baví.

Na koho se Cvrkem primárně cílíte?

Primárně se zaměřujeme na ženy, ve věku od 27 do 60 let, které si u nás rády koupí něco, co není trendy, ale zato je to unikátní a vyrábí se možná jen dvě ulice od nich. Hodně nám jde i o lokální rozměr. Nejsme ale concept store, který nabízí artové věci, spíše stavíme na principu „lidé lidem“. Cenově tvoříme alternativu ke Camaïeu a Promod, a nikoliv k top značkám, byť mezi našimi autory figurují i vystudovaní návrháři.

A pak máme ještě sekundární cílovou skupinu, kterou jsme si interně nazvali jako „zoufalé muže“ neomezeného věku, kteří k nám zaběhnou na poslední chvíli s tím, že nutně potřebují dárek pro svou partnerku, maminku či babičku. Těm se snažíme pomoci s výběrem a zachraňujeme situaci (smích).

Cvrk vyrostl na dobrém pocitu pomáhat tvořivým lidem, nicméně časem vždy přijde otázka peněz, otázka, z čeho dobrou myšlenku ufinancovat.

Jakým způsobem si vybíráte autory, s nimiž spolupracujete? Máte nějaká kritéria pro jejich selekci?

Sice máme nůžky poměrně dost otevřené, ale vždy si dáváme záležet, aby měly výrobky v nabídce určitý autorský otisk. Musí na nich být vidět vklad člověka, to, že to dělá s láskou a o své tvorbě i podnikání přemýšlí. A samozřejmostí je, že je to dobře řemeslně zpracované.

Jak s partnerskými designéry pracujete kromě vystavení jejich produktů na prodejně a případného zprostředkování kontaktu?

Vždy říkám, že jsme start-up skládající se z 200 malých start-upů. Každý autor má u nás v kamenném obchodě takovou svou malou ,výkladní skříň‘. Celé to tedy není jen o prodeji, ale také o prezentaci tvorby a šíření značky do světa. Samozřejmostí je i možnost umístění vizitek a letáků. Nové značky tak mohou využít i toho, že jsou hned vedle známých autorů, za kterými lidé už i cíleně přijdou do obchodu. Pomůžeme jim také s propagací na našich sociálních sítích.

Navíc v případě, že u nás zákazníci nenajdou například odpovídající velikost, rádi zprostředkujeme kontakt, aby se s autorem dohodli na přímo. A v neposlední řadě jsme už pomohli i k expanzi, jedné šperkařce se podařilo díky nám navázat spolupráci s obchůdkem v Německu, autorka tašek se zase dostala do Francie.

A účtujete si něco za zprostředkování kontaktu, nebo jedete jen na provize z prodejů?

Jedeme na systému sdílení nákladů za pronájem a provoz prostoru. S těmi, kterým se u nás daří, se ještě dělíme o provize z prodejů. Cvrk vyrostl na dobrém pocitu pomáhat tvořivým lidem, nicméně časem vždy přijde otázka peněz, otázka, z čeho dobrou myšlenku ufinancovat. Vedle prodeje a zázemí kamenného obchodu se snažíme s autory pracovat i dalším směrem. Na podzim připravujeme akademii Kreativní byznys je pěkný Cvrkot, která by jim měla přinést systém vzdělávání – ukázat jim, jak je důležité budovat značku, vytvořit základní komunikaci, ale zároveň jak postavit byznys plán, umět pracovat s cash flow, naučit se cenotvorbu. Cílem je pomoci našim autorům s tím, co je v jejich podnikání pálí.

Neuvažujete i o online prodeji?

Online prodej je pro nás aktuální téma, ale stále se s ním vnitřně pereme. Přece jen je naše myšlenka postavena na kamenných prodejnách. Na myšlence, že si zákazníci mohou výrobky osahat. Navíc, e-shop má dnes kde kdo, ale rozjet svůj vlastní kamenný obchůdek a možnost prezentovat svou tvorbu „offline“, to už je složitější a nákladnější věc. Nicméně si uvědomujeme, že trendy k online nakupování spějí a my to nemůžeme ignorovat.

Potenciál v regionech určitě vidíme. V současnosti tak hledáme partnery, kteří by si naši myšlenku vzali za svou a v krajských městech by nám pomohli.

Na začátku září jste přidali pátou pražskou prodejnu na Orionce. V současnosti máte tak celkem šest prodejen: pět v Praze a jednu v Ostravě. Vidíte potenciál pro autorský design i v jiných městech?

Potenciál v regionech určitě vidíme. V současnosti tak hledáme partnery, kteří by si naši myšlenku vzali za svou a v krajských městech by nám pomohli. 

Chcete tedy jít cestou franšízy?

Ano, právě teď o tom uvažujeme. Kdyby měl někdo zájem, jsme na to připraveni a dokážeme zájemci pomoci s rozjezdem. Regionálními obchody bychom chtěli ještě více zdůraznit lokální rozměr nabízených výrobků. Například v Ostravě máme více zastoupeny autory z regionu, kteří mají svůj jedinečný vztah k místu, a pro nás je důležité tyto lidi podporovat.

Účastníte se například i stále oblíbených design marketů?

Spíše se soustředíme na festivaly. Už potřetí jsme byli letos na Colours of Ostrava a rádi bychom se dostali například i na filmové festivaly typu Anifest nebo Letní filmová škola. Prostě rádi bychom byli součástí kreativního prostředí, kde si lidé ještě stále umí užívat offline radostí a dokážou odtrhnout zrak od displeje telefonu. Mým osobním snem je uspořádat vlastní design market. Ale Cvrk nejsem jen já, ale i mé úžasné kolegyně, bez kterých bych byla úplně ztracená! (smích) Uvidíme, co mi na to řeknou! (smích)

Nabízíte módu, oblečení i doplňky, hračky pro děti i papírnictví. Jaké kategorie v současné době přidáváte nebo rozšiřujete?

Začínali jsme s oblečením, šperky a doplňky, nyní čím dál více přibývají i produkty z kategorie dekorací, nábytku a kosmetiky. Záleží nám především na tom, aby byly osobité, měly autorský otisk a stále se jednalo o malovýrobu. Většina našich autorů jsou ženy, které třeba vytvářejí krásná svítidla, ale začínají se objevovat i muži, například truhláři či kováři, kteří vyrábějí krásné kusy originálního nábytku. Díky novému a poměrně velkému prostoru na Orionce si můžeme dovolit jich několik vystavit.

Svou pátou pražskou prodejnu otevřel Cvrk začátkem září na Orionce, foto: Michal Dědič.

Svou pátou pražskou prodejnu otevřel Cvrk začátkem září na Orionce, foto: Michal Dědič.

Větší prostor dostanou na Orionce i dekorace a nábytek, foto: Michal Dědič.

Větší prostor dostanou na Orionce i dekorace a nábytek, foto: Michal Dědič.

Přírodní kosmetika je kategorie, která v poslední době roste na celém trhu. Pozorujete i jinde u autorů snahu o udržitelnost? A co znamená toto téma pro Cvrk?

Za Cvrk se o udržitelnost snažíme, ale není to vždy zrovna jednoduché. Klademe důraz na to, aby byly věci vyráběny v Česku, ale i to je občas obtížné vzhledem k tomu, že některé stroje zde ani nejsou dostupné. Nicméně u některých, zejména těch mladých, autorů pozorujeme, že téma ekologie je pro ně velmi důležité. V papírnictví například řeší dopad tisku. Stále více autorů také volí techniku upcyclingu a vytváří věci, které umožňují nám všem být v denním životě více ohleduplní k naší krásné planetě.

Vnímáte nějaký posun v chování i u spotřebitelů? Mají o autorskou tvorbu větší zájem? Zvyšují se nároky na kvalitu?

Posun u českých zákazníků pozorujeme, je to jednak tím, že se lidé více zajímají o lokální tvorbu, jednak tím, že autoři se zdokonalili. Dříve zdaleka ne vše vykazovalo řemeslnou kvalitu, ale nyní je to diametrálně lepší. Nic jiného tvůrcům ostatně nezbývá, konkurence stále roste. Samozřejmě je to celé spojeno i se zmiňovanou udržitelností.

Monika Koťarová, ředitelka společnosti Cvrk Design

V čele společnosti Cvrk Design stojí od roku 2017.

Vystudovala Kulturní dějiny a Soudobé dějiny na Filozofické fakultě Univerzity Pardubice. Poté sbírala pracovní a životní zkušenosti ve Velké Británii a Nizozemí. Po návratu pracovala jako CSR senior specialista v automobilce TPCA Toyota Peugeot Citroën. Během svého působení v automobilce si odskočila na Rok jinak Nadace Vodafone, během kterého pomáhala tvarovat technologický komunitní projekt Lepší místo.