Trendem v e-commerce je minimalizace lidského úsilí při nákupu

sobota, 26. října 2019, 08:25 Retail MediaGuru

Český e-commerce se za posledních 15 let posunul od specializovaných e-shopů k marketplace. Trendem je minimalizovat úsilí zákazníka.

Zdroj: Shutterstock

Zdroj: Shutterstock

Za posledních 15 let se český e-commerce významně posunul – zatímco v roce 2004 nakupovalo na internetu 0,7 mil. Čechů, dnes si online alespoň jednou ročně nakoupí 90 % populace. Spolu s větším počtem zákazníků roste i podíl e-shopů na celkovém obratu maloobchodu – od roku 2005, kdy tvořil 1,5 %, se zvýšil na letošních 10,2 %. O vývoji i budoucnosti e-commerce hovořil na konferenci Czech Internet Forum Lukáš Havlásek, šéf společnosti Shopsys, specializující se na tvorbu e-shopů.

Kromě výše zmíněných ukazatelů ilustruje vývoj českého e-commerce i proměna spotřebitelského chování a strategie jednotlivých online hráčů. V prvním desetiletí 21. století probíhalo ještě 95 % objednávek na dobírku, loni už 39 % zákazníků platilo kartou. Stále větší vliv na online nakupování mají také chytré telefony – podle průzkumu společnosti J.P. Morgan je Česká republika dokonce na špičce v Evropě, co se konverzí z mobilních zařízení týče (54 %).

Podíl mobilních nákupů v e-commerce, zdroj: J.P. Morgan

Podíl mobilních nákupů v e-commerce, zdroj: J.P. Morgan

Po prvním desetiletí, kdy lidé nakupovali na internetu zejména kvůli výhodnější ceně, se stávali postupně ve výběru e-shopu ostražitější. Čím dál více preferovali respektované hráče. „Senzitivita na cenu poklesla a Češi si raději připlatili u důvěryhodného hráče,“ popsal Lukáš Havlásek. České e-shopy se tak (i pod vlivem zahraniční konkurence) proměnily z úzce specializovaných záležitostí na obchody se širokým sortimentem. Například Alza se v roce 2004 ještě pod názvem AlzaSoft zaměřovala na počítačovou techniku, postupně však začala přidávat do nabídky další technologie a dnes prodává i sportovní potřeby, knihy, drogerii, parfumerie či hračky. Podobným vývojem si prošel i Mall.cz, dříve známý jako Bílézboží.cz, jenž původně nabízel katalog spotřebičů, který se přeměnil ve vícepatrový nákupní dům s marketplace, kde prodává i zboží jiných e-shopů.

„Současným trendem je, aby ubývalo lidského úsilí při nákupu,“ přiblížil Lukáš Havlásek. I z tohoto důvodu podporují e-shopy mobilní nakupování, které je mnohem impulzivnější než prostřednictvím stolního počítače. Rozvíjí se také vizuální vyhledávání a použití videa – například britský obchod Asos přidává ke každému kousku oblečení nejen několik fotek, ale i krátké video. Další možnosti nabízí hlasové vyhledávání, virtuální či rozšířená realita, která může pomoci třeba při online prodeji dekorativní kosmetiky, příkladem může být značka M·A·C Cosmetics, jež do své online prezentace zapojila novou službu od Google – AR Beauty Try-On.

Do budoucna e-shopoví hegemoni posílí, malí a střední naopak zmizí.

Lukáš Havlásek, Shopsys

„Do budoucna e-shopoví hegemoni posílí, malí a střední naopak zmizí,“ předpověděl Lukáš Havlásek. Důraz bude kladen na rozvoj marketplace a zprostředkování nákupu přímo u výrobců. Více se bude investovat do automatizace skladování, doručování i marketingu a zákaznické podpory – už nyní například Alza buduje své bezobslužné prodejny. Automatizace se však podle Havláska nevyhne ani IT, kde bude díky samonaprogramovatelným jazykům potřeba méně lidské síly.

-stk-