Zájem o podcasty v Česku roste, teď ještě zlepšit kvalitu

středa, 16. října 2019, 17:20 Internet & Mobil MediaGuru

Počet posluchačů podcastů se v Česku zvyšuje a spolu s tím roste i zájem tvůrců. Kvalita se však musí teprve tříbit.

Ilustrační foto, zdroj: Shutterstock

Ilustrační foto, zdroj: Shutterstock

Letošní rok by mohl být rokem podcastů. Roste jejich počet i uživatelská základna. Do jejich tvorby se dnes v České republice pouští média, firmy i influenceři, kteří mají své fanoušky na jiných sociálních sítích. O jejich úspěchu však stále více rozhoduje kvalita obsahu i zpracování. 

Jedním z médií, které se tvorbě podcastů začalo u nás ve velkém věnovat, je Český rozhlas. Vytváří jich přibližně dvě stě, z nichž k nejposlouchanějším patří Vinohradská 12, Host Lucie Výborné a Buchty. Jejich poslechovost se v Apple Podcasts a Spotify za poslední tři čtvrtě roku zpětinásobila. V průměru čtyři až pět rozhovorových podcastů týdně připravuje časopis Forbes, jenž za měsíc zaznamenává mezi 70 až 80 tisíci stažení. A podcasty svému publiku nabízí také například portál Lupa.cz, iSport nebo Deník N.

Vývoj poslechovosti podcastů ČRo, foto: MediaGuru.cz

Vývoj poslechovosti podcastů ČRo, foto: MediaGuru.cz

K rozvoji přispěje lepší nalezitelnost i střízlivá reklama

„Důvodem, proč se podcasty v poslední době tak rozjely, je v prvé řadě nalajnované hřiště v podobě přednainstalovaných aplikací v telefonech,“ uvedl na letošní konferenci Czech Internet Forum Adam Javůrek, analytik webu Český rozhlas. Další podmínkou je podle něj mnohem více zajímavého obsahu, rozvoj chytrých telefonů i relativně dostupná mobilní data.

Nicméně stále je potřeba řada zlepšení. Pro tvůrce i inzerenty je nutná dobrá analytika, což se v posledních měsících zlepšilo – dnes Apple i Spotify poskytují data o počtu stažení, doposlouchanosti i základní demografii. Kvalitní data, očištěná například od botů, indikuje certifikace Podcast Measurement Compliance Program od IAB.

Dalším polem ke zlepšení je funkční reklama. Vzhledem k tomu, že valná většina posluchačů doposlouchá i půlhodinový pořad do konce, nabízejí se zde z marketingového hlediska zajímavé možnosti pro práci s publikem. „Doposlouchanost i 90 % není v podcastech nic raritního,“ podotkl Adam Javůrek a upozornil, že i když jsou uživatelé k reklamě zatím velmi tolerantní (přeskakuje ji jen 16 %), je třeba je nezahltit a nenaštvat. V současnosti je nejčastějším reklamním formátem sponzorský vzkaz na začátku a na konci podcastu, možností je však vícero, například v podobě dynamicky vkládaných reklam. 

Jak vnímají posluchači podcastů reklamu, zdroj: SME.sk (online průzkum od 1. do 5. dubna 2019)

Jak vnímají posluchači podcastů reklamu, zdroj: SME.sk (online průzkum od 1. do 5. dubna 2019)

Pro životaschopnost podcastů se nyní prozkoumává i možnost placeného obsahu či sponzoringu ze strany posluchačů. Finanční dary tvůrcům zprostředkovává dnes například platforma Patreon. O podcastovou obdobu Netflixu se snaží Luminary. Otevřený podcastový ekosystém, v němž by bylo možné platit za obsah i přes různé aplikace a platformy, plánuje PodPass. A Spotify testuje potenciál s exkluzivním obsahem, který pro něj budou tvořit manželé Obamovi.

Rozvoji podcastů také pomůže jejich lepší nalezitelnost. „Google do svého vyhledávání stále lépe zařazuje i podcasty, nejen jejich názvy, ale dokáže vyhledávat i v jejich obsahu,“ popsal Javůrek. K lepší dohledatelnosti bude rovněž přispívat i nová služba Českého rozhlasu – Můj rozhlas –, která má být spuštěna začátkem prosince. Koncentrovat má všechny audio pořady na jednom místě, vedle podcastů a záznamy pořadů nabídne i živé vysílání včetně timeshiftu.

Kvalita obsahu a zpracování bude pro úspěch zásadní 

I když počet tvůrců i posluchačů v Česku roste, je podcast stále brán jako něco jednoduchého a rychle proveditelného. „Ti, co si myslí, že si jen popovídají, nahrají to a dají na internet, ale za chvíli odpadnou,“ předpověděl Dan Tržil, jenž kromě tvorby vlastních pořadů Proti Proudu a Na vlně podnikání –, spravuje i web České podcasty. 

Postupně bude právě kvalita obsahu i zpracování rozhodovat o úspěchu. Dan Tržil poukázal na častý nešvar v podobě špatného zvuku: „Dost českých podcastů není slyšet při trochu zhoršených podmínkách. Nicméně u podcastů to bude jako na YouTube, kde postupem času také nikdo s roztřeseným videem natočeném na mobilu příliš velkou dírou neudělal.“

Hana Kuncová, odcházející vedoucí podcastů ve Forbesu, zdůraznila, že je potřeba hlasová průprava moderátorů, kteří by měli mluvit bez výplňkových slov a hezitačních zvuků. Stejně tak je důležitá i práce dramaturgická a střihačská. „Podceňovat by se neměla ani rešerše. Nestačí si jen tak povídat jako u kávy. Právě důkladná příprava může dopomoci tomu, že člověk v rozhovoru řekne něco unikátního,“ poradila. 

Zajímavý obsah i kvalitní zpracování s hudebním podkresem či předěly a ruchy zmínil jako předpoklad k úspěchu i Tomáš Sobel, zakladatel till3am a autor podcastu Vaše jméno je vaše značka či novinky s názvem Klekání, u jejíž přípravy stráví hodinu zvukařské práce na minutu nahrávky.

Upoutávka na nový podcast Klekání Tomáše Sobela

Nároky na kvalitu (nejen zpracování) by měly držet i firmy, které do podcastů investují. „I u firemních podcastů platí, že jejich úspěch stojí na kvalitním obsahu. Nikdo nebude poslouchat 45 minut propagace jedné značky,“ dodal Dan Tržil. 

-stk-