Trendy ve vybavení prodejen a nákupním chování

čtvrtek, 28. listopadu 2019, 11:05 Retail MediaGuru

Více než 50 % Čechů se vzdá raději peněženky než mobilního telefonu, dá se přesně dohledat pěstitel a kamery umí rozpoznat náladu. Novinky z retailu zazněly na semináři Vybavení prodejen.

Zdroj: Shutterstock

Zdroj: Shutterstock

Na semináři Vybavení prodejen aneb technologie jako konkurenční výhoda i nutná podmínka, pořádaném vydavatelstvím Press21, zazněla řada informací o nových technologiích, které současný retail využívá. Ladislav Csengeri, Consumer Panel Services Director CZ&SK z výzkumné agentury GfK, popsal nákupní zvyklosti zákazníka.

Češi podle průzkumů GfK nakupují aktuálně nejvíce ve středně velkých formátech, zároveň rostou diskonty, které jsou druhým nejdůležitějším nákupním kanálem po hypermarketech, které naopak oslabují. Diskonty jsou fenoménem v celé Evropě, nejen u nás. Pultové prodeje představují jen 1,3 % všech výdajů domácností oproti tomu online nákupy 2,9 %, což už je více než dvojnásobek.
 

Balené potraviny nakupujeme online nejméně, v jejich případě stále dominují kamenné prodejny, zdroj: GfK

Balené potraviny nakupujeme online nejméně, v jejich případě stále dominují kamenné prodejny, zdroj: GfK

České domácnosti na internetu nakupují spíše technické výrobky, elektroniku, IT produkty. Balené potraviny jsou až na konci žebříčku. Zajímavé je, že už tři z deseti českých domácností nakupují na internetu drogerii. Lidé se přesouvají z kamenných prodejen do online, Češi průměrně nakoupí online 10krát za rok a útrata je 3,5násobně vyšší než na klasickém trhu.

V prodejích rychloobrátkového zboží na internetu dominují Jižní Korea, Tchaj-wan, Čína, z evropských zemí je to Velká Británie, Francie. Z pohledu počtu kupujících je na předních místech ČR a Rakousko. Evropský nakupující je celkově tradičnější, především v tom, jak platí – stále hodně používá hotovost, kdežto v Asii, hlavně v Číně, probíhá většina plateb přes chytré telefony.

Pokud se rozhodneme nenakupovat na internetu, tak hlavním z důvodů je potřeba produkt vidět a osahat si ho, což požaduje téměř 60 % respondentů. Třetina (34 %) vidí pozitivum na nákupu v kamenné prodejně to, že dostane produkt dříve, než by ho měla při nákupu online a pro 23 % je jednodušší v kamenné prodejně produkt vrátit.

Online lidé nenakupují především protože chtějí produkty vidět, mít je doma dříve a vrátit zboží je menší problém, zdroj: Gfk

Online lidé nenakupují především protože chtějí produkty vidět, mít je doma dříve a vrátit zboží je menší problém, zdroj: Gfk

Na internetu nakupují nejvíce mladší ročníky a mladé rodiny z větších měst. Každý druhý nakupující v Praze nakupuje online. Mladí lidé ve velkých městech nad 100 tisíc obyvatel už pokryjí až 14 % nákupů rychloobrátkového zboží nakupovaného  na internetu.

V posledních pěti letech sice nejvíce k růstu online nakupování přispívají mladí lidé, ale už čtvrtinu představují starší obyvatelé, i když nakupují průměrně. „Tím, že populace bude stárnout, starší generace bude mít vyšší afinitu k online nákupům a předpokládáme, že se bude její podíl zvyšovat,“ říká Ladislav Czengeri.

Češi jsou všeobecně hodně zaneprázdnění a ve výzkumu uvádějí, že se věci se mění příliš rychle. Mladší by toho chtěli ve volném čase více stihnout, stresuje je množství povinností. „To, jak vnímáme čas, má vliv na naše nákupní chování. Je menší ochota měnit nákupní místa kvůli nákupním akcím a klesají počty těch, kteří jsou ochotní za slevou jít,“ vysvětluje Czengeri. Šest z deseti kupujících si za účelem ušetření času plánuje nákup dopředu a zároveň dělá rychlejší rozhodnutí v místě nákupu.

Dobrá poloha a otevírací doba jsou pro českého zákazníka hlavními faktory pro výběr místa nákupu, zdroj: Gfk

Dobrá poloha a otevírací doba jsou pro českého zákazníka hlavními faktory pro výběr místa nákupu, zdroj: Gfk

Rozhodujícím faktorem pro výběr konkrétní prodejny už není cena, ta je na třetím místě. Hlavní je poloha a otevírací doba v dobrém čase. Hlavním kritériem při nákupu FMCG produktů je pak pro Čechy místo původu, následuje obsah tuku, cukru, konzervantů, palmového oleje, solí, atd. To předurčuje i další trend, a tím zdraví. Dlouhodobě roste počet rodin, kde je aspoň jeden člen zasažený nějakou alergií nebo potravinovou intolerancí – takových domácností například s alergií na lepek přibylo trojciferně.

Více než polovina respondentů by se pak vzdala peněženky před svým mobilem a druhá polovina o tom uvažuje, nebo je nerozhodnutá. Mobil hraje důležitou roli v životě nakupujících, především u mladé generace.

U pěti prodejen, kde jsme snížili plochu o 40 %, jsme čekali pokles prodejů o 10 %, ale pouze u jedné prodeje poklesly o 6,6 %, u ostatních čtyř prodeje rostly.

Pavel Mikoška, ředitel kvality Albert

Původ zboží a dodržené chlazení

Pavel Mikoška, viceprezident pro obchod Svazu obchodu a cestovního ruchu ČR a ředitel kvality v řetězci Albert, uváděl jako příklad trendu zájem zákazníků o původ zboží. V Albertu proto funguje systém QR kódů, kdy každý z pěstitelů vyplní do systému základní informace o zboží, které se vytisknou na přepravku. Na prodejně se kód přenese do elektronické etikety. „Jsme přesně schopni dohledat, který producent daný banán nebo mango vypěstoval,“ řekl Mikoška.

Albert v posledních letech výrazně zmenšoval své hypermarkety a celkově se snažil nabídnout vhodnou velikost prodejny. „Při optimalizaci prostoru zároveň narostly tržní podíly. U pěti prodejen, kde jsme snížili plochu o 40 %, jsme čekali pokles prodejů o 10 %, ale pouze u jedné prodeje poklesly o 6,6 %, u ostatních čtyř prodeje rostly,“ sdělil. 

Jana Coufalová, manažerka trhu společnosti Testo, vysvětlila, jak kontrolovat dodržení chladícího řetězce. Firma používá přístroj wifi data logger, kdy přes monitorovací systémy, které zasílají informace na mobil nebo počítač, se měří teplota a vlhkost.

Albert snížil prodejní plochu u pěti prodejen a u čtyř zaznamenal naopak nárůsty prodejů, zdroj: Albert

Albert snížil prodejní plochu u pěti prodejen a u čtyř zaznamenal naopak nárůsty prodejů, zdroj: Albert

Kamera pozná náladu

Martin Jahoda, Business Development Manager projektu Mobotix, Konica Minolta Business Solutions Czech ukázal, jak digitalizace usnadňuje provoz obchodu. Studie z Německa podle něj ukazují, že instalace kamer dokázala předejít mnoha ztrátám. Většina zboží se ztratí v místě prodeje na pokladně a kamery mohou dohledat a integrovat položky jako metadata do záznamu.

Firmy se také snaží kamery využít pro zjištění více informací, lepší cílení reklamy, měření dopadu reklam atd. „Jsme schopni definovat, v jaké části prodejny se pohybuje nejvíce zákazníků, kdo z hlediska pohlaví chodí do prodejny. Dokážeme také určit věk, umíme rozpoznat náladu, lokalizovat zákazníky v rámci nákupního centra,“ představil Martin Jahoda s tím, že sběr dat probíhá v souladu s GDPR a dá se získat jen ve formě anonymních metadat.

Podobně hovořil i Jan Čulík, projektový manažer M2C Space. Kamery jsou podle něj dnes sofistikované, umí se například i otřepat, když je na nich sníh či voda apod. M2C space je schopna sledovat, zda se před pokladnou pohybují zákazníci.

Elektronické cenovky mohou kromě zobrazení informací o produktu i komunikovat s váhou a urychlit tak pultový prodej, zdroj: Novum Global

Elektronické cenovky mohou kromě zobrazení informací o produktu i komunikovat s váhou a urychlit tak pultový prodej, zdroj: Novum Global

Cenovky, které šetří čas

Robert Klíma, key account manager Novum Global, nastínil možnosti využití elektronických cenovek. Výhodami jsou rychlá a bezchybná změna ceny kdykoliv i během pracovní doby, snížení provozních nákladů (papírovou cenovku trvá rozmístit až několik hodin), centrální řízení z jednoho místa, možnost využití monitoringu a možnost mít jednotný design. „Návratnost investice je mezi 2 až 3 lety, 200 cenovek vyjde na zhruba 100 tisíc korun,“ dodal Klíma.

Elektronické cenovky už obsahují NFC (vysokofrekvenční spojení krátkého dosahu) a zákazník si může načíst informace o produktu, alergeny, recepty a řadu dalších marketingově využitelných věcí. Podobně jako NFC se využívají QR kódy, ale jsou příliš velké a zabírají na cenovce příliš místa, proto se od nich ustupuje a více se využívá NFC.

Zkouší se také LED indikace elektronických cenovek, kdy světlo ukazuje např. na zboží v akci nebo nutnost doplnit produkty do regálu. Některé elektronické cenovky umí také komunikovat s váhou. 

-zue-