Deset trendů a novinek v retailu pro rok 2020

středa, 8. ledna 2020, 11:00 Retail MediaGuru

Nový rok 2020 přinese řadu novinek v retailu a e-commerce světě. Vybíráme deset hlavních trendů, které se letos objeví.

Zdroj: Shutterstock

Zdroj: Shutterstock

Retail se v posledních letech radikálně mění, kamenné prodejny přestávají být jen místem nákupu, ale spíše místem pro zážitek a otevírají je i značky původně jen online. Roste nakupování přes sociální sítě a obchodníkům výrazně pomáhají technologie, rozšířená realita a umělá inteligence a především různá zákaznická data, na základě kterých mohou personalizovat nabídku, což zákazníci očekávají. Přinášíme vybraných deset hlavních trendů, se kterými se v letošním roce budou retaileři více setkávat a jejichž význam poroste. 

1. Online jde do offlinu

Velká většina původně digitálních značek otevírá kamenné prodejny – často nejen jednu. Týká se to především těch prodejců, kteří prodávají oblečení. Spotřebiteli to přináší výhody, pokud si může produkt vyzkoušet. Vznikají také sdílené prodejny, kde se značky podílí na nájmu a nemusí si otevírat výlučně samostatný obchod.

2. Nakupování s rozšířenou realitou

Budoucnost je v nakupování s rozšířenou realitou (AR) či pomocí umělé inteligence. Obchodníci tak překonávají rozdíl mezi digitální a fyzickou realitou. Například Ikea a jiní prodejci nabízejí zákazníkům možnost představit si pomocí nových aplikací nový nábytek přímo u sebe doma.

3. Personalizace produktů a nabídky

Přizpůsobit se konkrétním požadavkům jednotlivého zákazníka, personalizovaná nabídka či emaily přímo pro jednotlivce budou trendem. Dříve byly věci na míru spíše měřítkem luxusu, v dnešní době si je stále častěji může dopřát kdokoli. Zákazník si může pořídit boty, hodinky, tašky anebo třeba elektroniku s vyšitým, vyrytým či vytištěným jménem, obrázkem, v barvě podle přání apod. Takto nabízí třeba Levi´s personalizované džíny, zákazníci Nike si mohou koupit vlastní tenisky. Další výhodou, kromě odlišení se od ostatních produktů, má být to, že si jich spotřebitel víc váží a vydrží mu tím pádem i déle.

4. Vzestup privátních značek

Podle výzkumu CB Insights se prodávají privátní značky třikrát více než klasické značkové produkty. Výrobky privátních značek mají být stále kvalitnější, přitom za výhodnou cenu. Nejvíce je tento trend patrný v Evropě, kde se například 40 % potravin prodává pod privátními značkami. Retailerům podle průzkumů prodeje vlastních značek přinášejí v průměru o 25 % více zisku. Týká se to především milleniálů, kteří nakupují privátní značky více než běžná populace (32 % vs. 25 %). 

5. Vizuální a hlasové vyhledání produktů

Dalším z trendů, který je tažen umělou inteligencí (AI), je možnost vyhledat si produkty pomocí fotografie. Například aplikace od Pinterestu takto umožňuje hledat podobné odkazy a loni zaznamenala meziroční nárůst o 140 %. Obchodníci by proto měli v roce 2020 klást důraz právě i na vizuální stránku nabídky. Další možností je pak hlasové vyhledávání pomocí osobního asistenta. Například u Google search tvoří aktuálně hlasové vyhledávání 20 %. Podle Gartner předpovědi se více než 30 % vyhledávání nebude uskutečňovat přes obrazovku, ale za pomoci jiných technologií. 

6. Omnichannel a doručení v den objednávky

Růst omnichannel řešení bude pokračovat i v roce 2020. Prodejci by proto měli být připraveni nabídnout zákazníkům možnosti propojující online a offline svět. Podle Harvard Business Review report 73 % zákazníků využívá různé nákupní kanály. Dnešní spotřebitel už neodděluje online a offline svět, ale bere ho jako jeden celek. I online nakupování se mění a zákazníci stále častěji očekávají doručení ten samý den. PwC průzkum uvádí, že 88 % zákazníků je ochotno zaplatit za rychlejší doručení nebo za doručení v den objednávky. 

7. Pop-up obchody

V souvislosti s tím, že online značky stále více otevírají kamenné prodejny, je třeba zmínit i trend pop-up obchodů. Dočasné prodejny, kde značky nabízejí neotřelé produkty ve spojení se zážitkem, zvyšují značkám povědomí u zákazníků i zisky, jsou vhodným tématem na sociální sítě a pomáhají získávat další zákaznická data. 

8. Nakupování přes Instagram a sociální sítě

E-commerce a sociální sítě se stále více propojují. Zvláště nakupování přes Instagram v posledním roce získalo na popularitě a údajně ho využívá přes 41 % e-commerce značek a 60 % uživatelů Instagramu přes něj hledá a nakupuje produkty. Spotřebitelé jsou výrazně ovlivněni tím, co vidí na sociálních médiích, zvláště influencery. Nákup přímo z jejich stránek je jen dalším logickým krokem v omnichannel nakupování. Rok 2020 je výbornou možností pro retailery dostat se na sociální sítě, které jejich zákaznici sledují.  

9. Etické a udržitelné značky

Spotřebitelé budou stále více oceňovat produkty a značky založené na etických principech a hodnotách, které respektují ekologii a principy udržitelnosti. Zákazníci očekávají transparentní chování. Značky, které budou ničit životní prostředí, nebo se nebudou chovat transparentně, ztratí podle předpovědí důvěru zákazníků.

10. Rozvoj nákupních platforem

Google Shopping a podobné služby umožňují spotřebitelům porovnávat a nakupovat produkty od různých obchodníků bez nutnosti navštívit přímo konkrétní stránku značky. Tento trend bude do budoucna stále růst, protože čas jsou peníze a podobně jako při rychlém doručení i zde spotřebitelé preferují úsporu času.

-zue-