Google zkouší lépe konkurovat Pinterestu
Do takzvaných Kolekcí vstupuje umělá inteligence, má zvládnout například sestavit tipy na vaření.

Zdroj: Shutterstock
Provozovatel největšího vyhledávače světa se rozhodl vylepšit svou funkci digitální záložky. Do „Kolekcí“ si mohou uživatelé ukládat cokoliv, co jim při prohledávání obsahu internetu Googlem přijde zajímavé. Ať už jde o obrázky, odkazy nebo místa na mapách. Od nynějška začne přihazovat své tipy umělá inteligence, nejprve však v anglickojazyčných mutacích. Současně se tím nejspíš promění fungování formátu, se kterým Google přišel v roce 2018 a primárně sloužil pro třídění obrázků. Představa firmy je taková, že ačkoliv lidé její vyhledávač hojně používají, potenciálně zajímavé výsledky vyhledávání si často zapomínají uložit. Řešení? Robot začne sestavovat lidem obsahové kolekce na míru. Algoritmy budou vycházet z historie vyhledávání přes mobilní verze Googlu. Dokáží pak v minulosti zadané dotazy na konkrétní témata sdružit do tematických bloků, jako je vaření, nakupování nebo trávení volného času. Následně se Google zeptá, zda chcete takovou kolekci na míru uložit.
Portál TechCrunch přináší jednoduchý příklad: když strávíte část večera prohledáváním receptů, Google vám následně v jednom balíku naservíruje tipy na večerní hostinu. Skládat se budou ze všech relevantních stránek z historie vašeho prohlížení. Algoritmy vybraly nějakou stránku špatně? Není problém ji smazat, případně celou kolekci přejmenovat. V případě plánování večírku lze využít i funkci jejího sdílení s přáteli, kteří mohou obsah upravovat a v popisovaném příkladu třeba doplnit recepty vlastní. Od nynějška upravená funkce Kolekcí má tak atributy sociální sítě.
Pokud by někomu popis Google kolekcí připomínal fungování Pinterestu, který de facto slouží jako virtuální nástěnka, nejde o náhodu. Služba má v porovnání s Googlem zásadní výhodu spočívající v tom, že spotřebitelům slouží jako odrazový můstek k pozdějším nákupům. Jsou to právě nejrůznější nasbírané tipy a závany inspirace, jež si uživatelé zvěčňují na svou nástěnku prostřednictvím „špendlíků“ – jednotlivé příspěvky se na Pinterestu jmenují piny. Pokud jich ale uživatel nasbíral dostatek, znamená to, že nemá už příliš velkou potřebu používat vyhledávač Google nejen k nalezení dalších tipů, ale ani k vyhledání konkrétního zboží. Rovnou už mohou jít objednávat vysněné produkty do svých oblíbených internetových obchodů, popisuje TechCrunch. S podobným konceptem nicméně šéf Pinterestu Ben Silbermann vědomě pracuje. Jak připomněl portál SocialMediaToday, Silbermann opakovaně razí tezi, že jím vedená firma nepředstavuje sociální síť, ale „katalog nápadů.“ Bez ohledu na to, do jaké míry jde jen o rétorickou kličku za účelem vyhnutí se srovnávání Pinterestu s největší sociální sítí světa, strategie se postupně vyplácí. Loni Pinterest předstihl co do počtu uživatelů ve Spojených státech komunikační aplikaci Snapchat, první jmenovanou službu používalo koncem roku 2019 82 milionů lidí, Snapchat o dva miliony méně.
Pinterest však nepředstavuje jediný projev konkurence, který by měl brát Alphabet, provozovatel Googlu, čím dál vážněji. Stále více platí, že kdo hledá konkrétní zboží, jde rovnou na web největšího e-shopu na světě – Amazonu. A jako místo vhodné k nakupování a čerpání konzumeristické inspirace se snaží stále více profilovat i sociální síť Instagram. Tu vlastní společnost Facebook, která pro Google představuje z tržního hlediska ještě významnější konkurenci než Pinterest. Google si podle všeho ale uvědomuje, že jen samotné full-textové internetové vyhledávání mu postavení v digitálním světě nevylepší.
-riv-