Valentýn je stále vnímán jako komerční svátek

pátek, 14. února 2020, 07:35 Marketing MediaGuru

Přichází Valentýn, svátek zamilovaných, který neslaví polovina Čechů. Dvě pětiny ho vnímá jako komerční záležitost.

Zdroj: Shutterstock

Zdroj: Shutterstock

Sv. Valentýn je svátkem zamilovaných, k jehož oslavě mají sloužit květiny, čokoládové pralinky či romantická večeře. K dárkům tak v současné době vybízí nejeden výrobce čokolády, květinářství, restaurace, ale třeba i e-shopy s erotickými pomůckami. V Česku však tento svátek pravidelně slaví jen 19 % lidí, 30 % tak činí občas a zbývající polovina se k oslavám nepřipojuje. V očích dvou pětin Čechů jde totiž pouze o komerční záležitost. Vadí i cizí původ. Vyplývá to z výzkumu agentury Nielsen Admosphere.

Mezi lidi, kteří Valentýn slaví, patří převážně ženy a respondenti se základním nebo středním vzděláním bez maturity. Naopak ho neslaví zejména lidé starší 45 let, vysokoškoláci a také obyvatelé Prahy a Středočeského kraje. Svátek jim buď není blízký, nebo nejsou v partnerském vztahu.

Pro dvě pětiny respondentů – bez ohledu na to, zda svatého Valentýna slaví, nebo ne – představuje tento svátek komerci (43 %). Ztotožňují se s tím spíše muži než ženy, lidé z malých či středních měst a také vesnic. Jen pro třetinu (31 %) je tento den příležitostí k romantice a vyznání lásky, s čímž souhlasí naopak více ženy, mladí dotazovaní ve věku 15–34 let nebo lidé se základním vzděláním. Třetina naopak tento svátek vnímá jako cizí, který k české kultuře nepatří. Deklarují to spíše starší respondenti ve věku 45 let a více.

Za dárek k Valentýnu hodlají Češi utratit méně než loni

Podle výzkumu Equa Bank, ti, kteří Valentýna slaví, plánují za dárek letos utratit v průměru 630 korun, za večeři v restauraci pak dalších 700 korun. Průměrná útrata za dárek je přitom nižší než loni, kdy respondenti počítali s částkou 680 korun. „Ačkoliv Češi často neplánují Valentýna slavit, nakonec si to mnohdy rozmyslí. Potvrzují to například naše data. V den sv. Valentýna narostou platby kartou v květinářství až čtyřnásobně,“ uvedl Ondřej Hák, ředitel produktů a rozvoje obchodu Equa bank.

Zdroj: Equa Bank

Zdroj: Equa Bank

představách, jak Valentýna oslavit, se, muži a ženy liší. Zatímco muži by nejraději vzali svou partnerku na romantickou večeři (42 %) nebo večer strávili společně v soukromí (23 %) či v ložnici (16 %), ženy dávají přednost večeru v soukromí (35 %) či romantickému víkendu v nějakém evropském městě (15 %). Večer v ložnici si například přeje jen 4 % respondentek.

-stk-