Při nákupech v době COVID-19 záleží na značce méně

středa, 25. března 2020, 07:35 Retail, Koronavirus na jaře 2020 MediaGuru

Před poloprázdnými regály se zákazník rozhoduje rychleji. Nenajde-li svou oblíbenou značku, neváhá koupit konkurenční nebo privátní.

Zdroj: Shutterstock

Zdroj: Shutterstock

Situace kolem koronaviru pozměnila chod celého světa. Promítá se i do nákupního chování spotřebitelů. Lidé si dělají zásoby na několik dní či týdnů, o stovky procent rostou prodeje dezinfekčních prostředků, trvanlivých potravin, ale i směsí na pečení chleba. Za nákupy míří lidé do prodejen s potravinami či drogerií. „Zájem o nákup prémiových či luxusních produktů se dočasně dostává do pozadí. Zákazník se před poloprázdnými regály rozhoduje rychleji, a pokud nenajde svou oblíbenou značku, nebude váhat koupit konkurenční nebo privátní. To poskytuje prostor i maloobchodníkům na posílení jejich vlastního portfolia,“ popisuje současnou situaci Karel Týra, generální ředitel společnosti Nielsen v České a Slovenské republice. 

Nákupní horečky přišly ve vlnách 

Pod vlivem informací o pandemii COVID-19 si Češi naplnili své spíže. Až 60 % tuzemských spotřebitelů potvrdilo, že jsou už předzásobení nebo si v nejbližší době zásoby chystají vytvořit. Nakupovat začali více než obvykle již v posledním únorovém týdnu, kdy tržby rychloobrátkového zboží podle Nielsenu vzrostly o téměř 20 % oproti stejnému týdnu v loňském roce. V tomto týdnu zaznamenaly zvýšenou poptávku nejen kamenní prodejci, ale i online supermarkety, kde hmotnost nákupu dosahovala i 600 kilogramů. Nejrychleji z regálů mizely dezinfekční prostředky na ruce, těstoviny nebo čističe do domácnosti. 

Další vlna nákupní horečky přišla v týdnu od 9. do 15. března, kdy došlo k nárůstu o téměř 40 %. „Tento týden byl výjimečný svým dramatickým skokem a rekordními obraty. Byl to druhý nejúspěšnější týden v roce hned po předvánočním, třetím prosincovém týdnu. Dokonce ani prodeje v předvelikonočním týdnu v roce 2019 či 2018, které bývají bez výjimek druhým nejsilnějším obdobím pro maloobchodníky, nedosáhly svým obratem na 11. týden tohoto roku,“ přibližuje Karel Týra. Celkovým tahounem bylo výrazné zvýšení velikosti nákupního koše, přičemž místo nákupu nehrálo tak velkou roli – situace se totiž téměř nelišila v hypermarketech či supermarketech. 

Nejrychleji rostou prodeje dezinfekcí 

Od začátku nákupní horečky patří mezi nejrychleji rostoucí kategorie dezinfekční prostředky na ruce, jejichž prodeje narostly podle Nielsenu o více než 700 %. Z údajů  společnosti Shoptet, českého poskytovatele e-shopového řešení, vyplývá meziroční nárůst obratu v online prostředí dokonce o 10200 %. 

Nákupy za koronaviru: dezinfekce, pekárny i deskové hry

úterý 24. března 2020

Jak ukazuje Nielsen, dále rostou prodeje vlhčených ubrousků (více než 400 %) a dezinfekční prostředky na prádlo s více než 300% růstem. Obrat prostředků na dezinfekci domácnosti vzrostl o 220 %, tekutá mýdla o téměř 200 %, toaletní mýdla o 140 % a gumové rukavice o 130 %. Extrémně se vyprodávaly i regály s toaletním papírem, jehož obrat se zvýšil o 65 % a z hlediska výše tržeb patřil mezi nejprodávanější zboží. 

Davy lidí však plnily své nákupní košíky i trvanlivými potravinami. Na přední příčky se v tempu růstu zařadily kypřicí přísady (+224 %), směsi na pečení chleba (+220 %), mouka (+191 %), luštěniny (+183 %), rýže (+172 %) a těstoviny (téměř +150 %). Dařilo se rovněž konzervovaným potravinám, např. fazole v omáčce zaznamenaly růst až o 145 % a o více než 100 % narostly tržby za hotové omáčky. Vyššímu zájmu se mohly těšit i nápojové kategorie. Jak alkoholické, tak nealkoholické nápoje zaznamenaly meziroční celkový růst o 14 %. Za čerstvé potraviny utratili Češi o pětinu více, za sladkosti i krmivo pro domácí mazlíčky o 10% a za tabákové produkty o 5 % více než před rokem. 

Pandemie jako příležitost pro online nakupování 

Vládní nařízení a vyhlášení nouzového stavu přispěla ke zvýšení ochoty lidí nakupovat potraviny či drogistické zboží online. „Spotřebitelé mají nyní větší motivaci a zároveň i ti, kteří dosud nebyli milovníky technologií, již méně vnímají bariéry při zkoušení nových možností online nakupování," říká Karel Týra. 

Z dostupných online dat společnosti Nielsen vyplývá, že celkové tržby za potraviny a drogerii na internetu od začátku roku do 8. týdne meziročně narostly o jednu třetinu. Avšak až v následujících třech týdnech, kdy vypukla  pandemie, vzrostl obrat až o 80 %. Zvedl by se pravděpodobně i výše, ale i online sektor zaznamenal pod tlakem nečekané poptávky nedostatek některého zboží či prodloužené lhůty dodávek. Prázdné regály ostatně zaregistrovalo 84 % spotřebitelů. 

Nastalá situace dává online prodejcům potravin se zpopularizovat. „I toto bude prostor, kterému budou muset výrobci věnovat více pozornosti a využít jeho potenciál, od budování loajality ke svým značkám až po uvádění novinek na trh,“ doplňuje Týra. 

Z aktuální situace a nových omezení naopak nemohou těžit restaurace, kavárny či hostince, které zaznamenaly extrémní propad a jejich obrat v mnoha případech klesl o více než 90 %. Zavřelo 8 z 10 podniků, a i když se některé restaurace snaží reagovat výdejním okénkem či rozvozem, na kompenzaci výpadku to nestačí. 

8 z 10 restaurací zavřelo, k přežití je nutná flexibilita

čtvrtek 19. března 2020

-stk-