Sociální sítě radí značkám, jak komunikovat v době pandemie

sobota, 28. března 2020, 09:05 Internet & Mobil, Koronavirus na jaře 2020 MediaGuru

Jak na sociálních sítích šířit svá poselství ve zjitřené době epidemie koronaviru tak, aby nepůsobila nevhodně? Platformy přinesly marketérům i běžným uživatelům řadu tipů.

Zdroj: Shutterstock

Zdroj: Shutterstock

KFC nebo pivovar Coors stáhly své reklamní spoty, protože v souvislosti epidemie koronaviru pro někoho působily nepatřičně. Možná by k takovým krokům nemusely firmy přistupovat, kdyby se reklamní tvůrci inspirovali postřehy od provozovatelů jednotlivých sociálních sítích. Ačkoliv se platformy liší svým fungováním i složením uživatelů, všechny zdůrazňují, že nynější situace představuje z marketingového pohledu velkou výzvu. Twitter, kde na téma viru vznikne nový příspěvek každých 45 milisekund, vyslal prostřednictvím svého blogu značkám jasný vzkaz: „Zapomeňte na to, že situace představuje marketingovou příležitost a nesnažte se ji využít ke svému prospěchu.“

Tvůrci reklamního spotu profilující pivo Coors jako partnera „všech na dálku pracujících“ ale smýšleli jinak. Firma nakonec reklamu stahovala s odůvodněním, že se chtěla vyhnout dezinterpretací a nařčení, že zlehčuje situaci lidí vržených do domácí karantény. Podobně se zachoval i řetězec rychlých občerstvení KFC. Reklama zakončená sloganem „finger lickin' good“ zkrátka mohla některým lidem připadat v době přísných hygienických restrikcí nemístná, informuje web CNBC.

Co tedy radí provozovatelé sociálních sítí? Každá z nich je jiná, nicméně všichni akcentují, že v těchto dnech je nejspíš ze všeho nejdůležitější soudnost. Zhodnocení toho, zda se má vůbec cenu pouštět do sarkasmu, respektive zda má ta která firma dostatečnou společenskou váhu, aby si i v době globálního paniky a strachu mohla chtít troufat působit důvěryhodně a inspirativně. Velké množství lidí nyní zkrátka trpí vážnějšími starostmi, než je spotřebitelské dilema o výběru té správné značky.

Lidskost především

Například Pinterest proto zdůrazňuje ve svém přehledu komunikačních tipů praktičnost. Lidé prý nyní v mnohem větší míře hledají příspěvky s recepty, dekoracemi a vůbec vším, co souvisí se zpříjemněním si práce z domova. Právě v této situaci se ze značek mohou stát užiteční rádci – zároveň by ale měly mít na paměti, že ne každý má to štěstí, aby mohl pracovat na dálku.

Naopak LinkedIn se ve své přehlídce rad zaměřuje spíše na jednotlivé uživatele. Profesní sociální síť jim na blogu radí, aby se zejména v této době nebáli zveřejňovat osobní postřehy a zkušenosti. „Napište, jak vypadá váš změněný pracovní režim. Máte akorát za sebou videokonferenci? Zveřejněte postřehy, zda vše fungovalo, jak má,“ radí za LinkedIn produktový manažer Kiran Prasad s tím, že ne všechny příspěvky musejí být věnované práci. Ačkoliv právě to by se na LinkedIn přirozeně očekávalo. „Některé z těch nejúspěšnějších příspěvků pochází od profesionálů, kteří v nich řeší životní lekce v osobním životě. Případně oceňují práci svého týmu nebo sdílejí milá slova podpory,“ dodal Prasad. LinkedIn tak zdůrazňuje zejména emoční linku. Mnoho lidí naráz najednou prožívá podobné pocity strachu a nejistoty, o to více by pak ocenili pocit sounáležitosti. A ten se bez oproštění se od sterilní profesionality buduje obtížně.

Výzva influencerům

Pocit blízkosti chce údajně mezi uživateli navozovat i Facebook. Vychází z toho, že klasické komunikaci tváří v tvář se nejvíce blíží živý videopřenos. Digitální platforma proto přináší doporučení, jak co nejlépe teď využívat streamování přes Instagram, uvádí server Social Media Today. Následující rady se budou nejspíš hodit zejména influencerům. V době sociální izolace by měli zkoušet komunikovat právě prostřednictvím živých videopřenosů. Na ně mohou upozornit například tak, že přes multimediální formát Stories spustí odpočítávání do zahájení přenosu. Živost produkce ještě může zvýšit přítomnost více osob ve vysílání – Instagram umožňuje tandemový videopřenos na dálku, který pak připomíná videokonferenci. Pokud jde o obsah, ani tady dceřiná platforma Facebooku nešetří tipy. Doporučuje zkoušet formáty typu Q&A (odpovídání na dotazy sledujících) a obecně tvorbu typu Jak něco udělat (vyrobit, uvařit, správně si zacvičit apod.). A pokud tvůrci uspořádají virtuální prohlídku svého domu či bytu, určitě tím nic nezkazí. Jinou otázkou už je, na jak dlouho jim podobné tipy vydrží. Stav nouze kvůli pandemii v mnoha zemích světa potrvá minimálně ještě řadu týdnů, představené nápady se mohou vyčerpat dříve, než by si provozovatelé síťových médií a jejich uživatelé přáli.

Facebook zakročil proti dezinformacím o koronaviru

čtvrtek 26. března 2020

-riv-