CBRE: Návštěvnost obchodních center postupně roste

čtvrtek, 4. června 2020, 07:30 Aktuality, Retail, Výzkum MediaGuru

Hlavní motivací pro návrat je pro téměř 80 % zákazníků potřeba dokoupit věci, které si během karantény nemohli pořídit.

Zdroj: Westfield Chodov

Zdroj: Westfield Chodov

První týdny po znovuotevření obchodních center ukazují, že jejich návštěvnost postupně roste. Hlavní motivací pro návrat je pro téměř 80 % zákazníků potřeba dokoupit věci, které si během karantény nemohli pořídit. Třetina objevila online nakupování a hodlá v něm i nadále pokračovat. Vyplývá to z květnového průzkumu společnosti CBRE, jež spravuje 10 obchodních center a 12 retailových parků na českém trhu. 

Během nouzového stavu, kdy byla většina obchodů zavřena, nakupovali lidé častěji než dříve na internetu. Až 31 % zákazníků začalo během karantény využívat e-shopy vůbec poprvé a jejich zkušenost byla natolik pozitivní, že v tom budou i nadále pokračovat. „V nakupování přes internet dlouhodobě vítězí elektronika, kterou si takto pořizují dvě třetiny zákazníků. Ani situace během posledních dvou měsíců to nijak neovlivnila. Dále z průzkumu vyplývá, že přibližně každý čtvrtý zákazník, který byl zvyklý nakupovat zboží, které neslouží k uspokojení základních lidských potřeb (např. oblečení, obuv, hry apod.) v kamenných obchodech, využil v době karantény nabídky e-shopů,“ říká Klára Bejblová, vedoucí výzkumu retailového sektoru v CBRE, a dodává: „Ovšem největší nárůst objednávek v online prostředí patří potravinám a nápojům. I když se značná část zákazníků vrátí s koncem karantény zpět do kamenných prodejen, podíl nakupování přes internet se trvale zvýší. Nakupovat potraviny online plánuje v budoucnu každý čtvrtý zákazník.

Navzdory rostoucí oblibě online nakupování si podle CBRE klasické prodejny zachovají své místo. „V případě, že si lidé budou moci vybrat mezi návštěvou obchodního centra a online nakupováním, pouze 10 % dotazovaných se omezí jen na druhou možnost. Celkem 76 % respondentů v průzkumu uvedlo, že chce pokračovat v pravidelných nákupech v běžných prodejnách. Do obchodních center je v 77 % nalákají slevy,“ komentuje Bejblová. 

Čtvrtina českých spotřebitelů alespoň jednou měsíčně vyrazí do obchodního centra kvůli návštěvě kina, nabídku stravovacích zařízení využije téměř 70 % dotázaných. Gastronomie je přitom u téměř 50 % respondentů třetím nejsilnějším důvodem pro návštěvu obchodního centra. U mužů, singles a mladých lidí ve věku od 18 do 25 let činí dokonce podíl 60 %.

„Český maloobchodní trh byl posledních pět let nebývale výkonný, a i přes vysoký podíl e-commerce se mohl chlubit vysokými obraty. Z prvních týdnů po otevření center vidíme pozitivní trend a chuť zákazníků v kamenných obchodech nakupovat. Je zřejmé, že v postkoronavirové éře se obchodní centra budou muset ještě více zaměřit na bezpečnostní a hygienická opatření, ale o pozornost zákazníků se obávat nemusí,“ uzavírá Tomáš Míček, vedoucí správy obchodních center CBRE. 

-stk-