Instagram našel nové místo pro reklamu

neděle, 23. srpna 2020, 08:30 Internet & Mobil MediaGuru

Sociální síť zkusí uživatele zabavit, i když narazí na konec kanálu příspěvků. Začne tam ukazovat inzerci.

Zdroj: Shutterstock

Zdroj: Shutterstock

Provozovatel Instagramu osadí reklamou nová místa. Pokud si uživatelé obrázkové sociální sítě prohlédnou všechen nový obsah, dočkají se na konci kanálu příspěvků doporučovaných nebo sponzorovaných postů. Novinku začíná Facebookem vlastněná aplikace nasazovat s okamžitou platností po celém světě. V případě tipů na organický obsah bude vycházet v první řadě ze zájmů a dosavadních preferencí uživatele.

Zážitek z prohlížení newsfeedu tím po dvou letech posune jinam: namísto k uměřenému prohlížení Instagramu směrem k nekonečné konzumaci virtuálních zážitků, které sociální síť nabízí. Dosud se po zhlédnutí všech nových příspěvků dočkali majitelé účtů na Instagramu vyskakujícího upozornění, že už jsou plně v obraze a nic jim neuniklo. Podtext byl jasný, a sice že v takové situaci mohou s klidným svědomím Instagram zase zavřít a věnovat se jiným činnostem. Právě s cílem omezit riziko vzniku závislostí na prohlížení síťových médií a nadměrného trávení času před obrazovkou chytrého telefonu začal Facebook v roce 2018 hlášku zobrazovat, připomíná portál TechCrunch. Teď pod hlášku ale přibudou návrhy, kudy s prohlížením pokračovat.

„Naším cílem je dávat jasně najevo, že jste viděli všechny novinky. Pak se můžete sami rozhodnout, jak se svým časem naložit. Zaznamenali jsme, že lidé vyhledávají další příspěvky podle svých zájmů i potom, co už ve svém feedu viděli vše. Chtěli jsme jim proto vyjít vstříc,“ uvádí podle TechCrunch produktový ředitel Instagramu Robby Stein. Dodává, že ti, kdo sledují větší množství účtů, se v praxi stejně ani nemusí dočkat situace, kdy by se seznámili opravdu se všemi novými příspěvky.

Provozovatel Instagramu ale na podobnou novinku pomýšlel už dlouho. S doporučováním nových příspěvků v newsfeedu začal experimentovat už před dvěma roky. Když nic jiného, firma by měla za tu dobu nasbírán dostatek podkladů k vyhodnocení možného přínosu novinky. I proto se mohla vyhnout pomalejšímu náběhu, v jehož rámci by úpravu newsfeedu zaváděla postupně v jednotlivých zemích.

Příznivý souběh okolností

Proč tedy Instagram představil novinku až nyní? Oborové weby zmiňují základních důvodů. Prvním z nich je situace v mediální sféře kvůli pandemii koronaviru. Prakticky všem mediatypům vzrostla čísla sledovanosti či počty interakcí. Sociální sítě nejsou výjimkou, jak shrnuje například portál Statista. Samotný Instagram například profiloval svá Stories a možnosti živého vysílání jako částečný lék na nucené společenské odloučení v době karanténních opatření. Hodiny strávené na sociálních sítích by tak najednou dle této optiky nebyly narušením běžného společenského fungování, ale naopak jeho vítanou náhradou.

I druhý důvod pro zavedení novinky s pandemií souvisí. Instagram se během ní snažil rozšířit možnosti firemních profilů na větší okruh podniků, uvádí web Social Media Today. Tak, aby mohli jejich provozovatelé využívat Instagram prakticky jako internetový obchod. Také jejich produkci může nyní Instagram více propagovat pomocí funkce doporučování obsahu, což může zvýšit atraktivitu Instagramu v očích zadavatelů inzerce.

Třetím důvodem jsou možné obavy z konkurence, konkrétně z úspěchu TikToku. Ten nemá problém snažit se pozornost uživatelů udržovat co nejdéle a na statistikách je to znát. Vyplývá to z analýzy společnosti Qustodio. U dětí ne starších 15 let se čas strávený TikTokem každý den meziročně zvýšil z průměrných 38 na 82 minut. V případě Instagramu byl nárůst nižší – ze 40 na 50 minut.

Čínská aplikace tak pro nastupující spotřebitelskou generaci představovala během koronakrize lákavější volbu. Expanzi TikToku všem může přibrzdit prezidentský dekret Donalda Trumpa, který de facto znemožňuje fungování aplikace na americkém trhu. Na druhou stranu okolnosti, díky nimž lidé chtějí trávit více času v kyberprostoru, zřejmě v nejbližších měsících neustanou.

-riv-