Mapa vlastníků českých médií v roce 2020

úterý, 27. října 2020, 07:40 TV, Internet & Mobil, Tisk, Rádio, Outdoor MediaGuru

Přinášíme aktualizovanou mapu vlastníků českých médií. Přehled je aktualizován s platností k 26. říjnu 2020.

Zdroj: MediaGuru.cz

Zdroj: MediaGuru.cz

Po převzetí televizní společnosti Central European Media Enteprises (CME), pod kterou patří i česká Nova, investiční skupinou PPF, jsme aktualizovali mapu vlastníků českých médií. Naposledy jsme tuto aktualizaci přinesli před rokem a půl a za tu dobu se odehrálo opět několik změn. Nový vlastník nejsilnější komerční televizní skupiny v Česku patří bezpochyby k té nejvýznamnější.

Další vybrané změny od března 2019 shrnujeme v několika bodech níže. 

  • Petr Kellner se akvizicí společnosti TV Nova (spolu s tím získal i televizní skupiny patřící pod CME na Slovensku, v Rumunsku, v Bulharsku a ve Slovinsku) zařadil k nejsilnějším tuzemským vlastníkům českých médií. Dosavadní mediální aktivity tvořily především sportovní televize O2 a částečně také internetová televize Mall.TV (40 %). V televizní skupině Nova se ještě před příchodem nového vlastníka redukovaly některé internetové aktivity (uzavření webů Blog.cz, Krásná.cz a Doma.cz). 
  • Ivan Zach se stal de facto jediným vlastníkem televizní skupiny Prima, druhé největší komerční televize v Česku. V roce 2017 odkoupil poloviční podíl od švédské MTG společně s Vladimírem Komárem, ten ale později z vlastnické struktury vystoupil. V portfoliu firem patřících pod GES Media Holding došlo k několika vnitřním fúzím, čímž se majetková struktura upravila. GES, resp. Prima Media Club Group zároveň rozšířil své pole i do oblasti esportu, a to akvizicí polovičního podílu v herní platformě Playzone.cz. Letos na jaře pak Prima spustila zpravodajský kanál CNN Prima News
  • Majetková struktura se upravovala i v případě společnosti Czech Media Invest podnikatelů Daniela Křetínského, Patrika Tkáče a Romana Korbačky. Rovněž zde dochází k několika vnitřním fúzím (Czech News Center a Czech Print Center, úprava rádiových firem, přesun Rádia Z pod CMI Invest aj.) či vstupu do esportu získáním agentury Grunex.
  • Nové majetkové uspořádání se odehrálo ve skupině mediálních firem Jaromíra Soukupa. Ten se stal jediným vlastníkem společnosti Empresa Media a zároveň menšinovým vlastníkem v agentuře Médea (43 %). Empresa se zároveň rozloučila s časopisem Instinkt a s webem PCTuning.cz.  
  • Několik vnitřních fúzí se uskutečnilo ve společnosti Media Bohemia, zejména v případě rádiových firem (Gama media, Rock Radio). Společnost pokračuje v rozšiřování své rodiny rádií Hitrádio, nově do ní zařadila Egrensis. Na Moravě rozšiřuje vysílání rádia Blaník, které převzalo frekvence po brněnském rádiu Petrov a nejnověji také po ostravském rádiu Helax. Ve svém portfoliu už ale nemá server Berzrealitky.cz. Na reklamním trhu se Media Bohemia stala jediným vlastníkem rozhlasového zastupitelství Radiohouse.
  • Novou strukturu mají také firmy Iva Valenty (společnost Synot Invest Limited ovládající Our Media), pod kterou patří vedle Parlamentních Listů také několik regionálních médií. Our Media už ale není vlastníkem slovenské edice webu Parlamentné Listy.sk.
  • Svůj záběr rozšiřuje outdoorová společnost BigBoard Praha. Pod svá křídla začlenila internetovou firmu HyperMedia, která se později přejmenovala na BigZoom. Do nabídky venkovních nosičů získala plochy CLV v pražském metru, které zastřešila společností MetroZoom. Získala také třetinový podíl v pražské televizi Praha TV. Firma napojená na Touzimsky Media, jednoho z akcionářů BigBoardu, letos na jaře uvedla na trh ekonomický týdeník Hrot.
  • V rámci vydavatelských aktivit společností Mafra, Burda International CZ a Economia došlo k vyčištění portfolia tištěných titulů. Mafra už ve svém portfoliu nemá tituly Motor, Tina Bydlíme, Dolce Vita, Omalovánky moudré sovy nebo Top Gear. Economia se rozhodla nevydávat časopisy Moderní řízení, Ego! a Studenta a Burda International CZ postupně zastavila tituly Be Happy, Molie Makes, Počítač pro každého, Moje zahrádka a od začátku roku 2021 se její portfolio zúží také o časopisy Joy, Katka, Marie Claire, Náš útulný byt a Pošli recept.
  • Vltava Labe Media ukončila vydávání regionálních týdeníků, které byly spojeny s Deníkem. Nejprve je distribuovala samostatně i v Deníku, později už jen jako vkládané do Deníku. Od letošního podzimu ukončila i vydávání vkládaných regionálních týdeníků do Deníku.
  • František Savov už není v důsledku insolvenčního řízení akcionářem společnosti Mladá fronta. Existence tohoto vydavatelského domu je ale nejasná, vydavatelství zůstává v konkurzu.

Infografiku uvádíme níže a je možné si ji také stáhnout ve formátu pdf.

Zdroj: MediaGuru.cz

Zdroj: MediaGuru.cz