Za rok s covidem se významně zrychlila plynulost nákupů

pátek, 12. března 2021, 07:25 Retail, Výzkum MediaGuru

Průchod obchody se při nákupech zrychlil. Podle Tomáše Prouzy ze Svazu obchodu a cestovního ruchu zhruba o 20 %.

Zdroj: Shutterstock

Zdroj: Shutterstock

Pandemie a s ní spojena mnohá omezení výrazně změnila nákupní zvyklosti Čechů. Do obchodů na nákupy vyrážejí méně často, zato ale za jednu návštěvu utratí více. Průchod obchodů se přitom zrychlil zhruba o 20 %, uvedl na tiskové konferenci prezident Svazu obchodu a cestovního ruchu ČR Tomáš Prouza.

„Ukázalo se, že obchody nikdy nebyly zdrojem nákazy. Do ochrany zaměstnanců a zákazníků věnovaly přes sedm miliard korun,“ přiblížil Prouza s tím, že celkem byly peníze vydány na 600 tisíc litrů dezinfekce, 24 km plexiskla u pokladen, 30 milionů rukavic, 540 milionů mikrotenových sáčků a dalších prostředků. 

Bezpečnost prodejních míst potvrzuje také nezávislá analýza profesora Omara Šerého z února letošního roku, který zkontroloval na 52 vzorcích odebraných v prodejnách exponovaná místa, jakými jsou madla eskalátorů, tlačítka ve výtazích, ruce pokladních, nákupní vozíky i vzduch. Ani v jednom nebyla nákaza covid-19 nalezena. 

Omezení, která provází již rok pandemii koronaviru, ovlivnila chování českých zákazníků. Podle výsledků analýzy společnosti NielsenIQ (dříve Nielsen) vzrostly tržby rychloobrátkového o zboží v meziročním srovnání o 5,6 %. Lidé ale zároveň omezili o 9,9 % frekvenci nakupování, a naopak o 17,3 % navýšili průměrnou útratu v obchodech na 351 Kč. 

„Maloobchodní trh prošel během roku s pandemií dramatickými změnami, které za posledních dvacet let nemají obdoby. Obchod čelil masivním výkyvům v extrémně krátkém období – od panických nákupů na přelomu února a března přes dlouhodobější posuny v nákupním chování až po nová pravidla hygieny, ochrany nakupujících a zaměstnanců či reakce na často upravované restrikce a vládní opatření,“ uvedl Karel Týra, ředitel NielsenIQ, a doplnil: „S výjimkou první vlny, kdy byl koronavirus velkou neznámou a viděli jsme enormní panické zásobovací nákupy, bylo chování nakupujících ve všech dalších vlnách podobné. V období restrikcí ještě více, o 15–20 %, omezovali návštěvy obchodů, nákupy více plánovali a za jeden nákup utratili částku větší zhruba o 25–30 %.“ 

Mezi kamennými obchody se nejlépe dařilo supermarketům a diskontním prodejnám s meziročním růstem tržeb o 8 %, kde nedošlo k tak výraznému poklesu počtu zákazníků jako u jiných typů prodejen. Drogistické řetězce rostly méně, konkrétně o 2 %, protože řada zákazníků upřednostňovala jeden velký nákup a drogistické produkty kupovali v obchodech spolu s potravinami. Nejvíce, o 2 %, poklesly tržby potravin na čerpacích stanicích, které trpěly sníženou mobilitou obyvatel. Ale i zde byly patrné nárůsty tržeb v obdobích, kdy došlo k omezení nedělního prodeje u ostatních typů prodejen.

Vývoj tržeb v jednotlivých prodejních formátech, zdroj: NielsenIQ

Vývoj tržeb v jednotlivých prodejních formátech, zdroj: NielsenIQ

„Pandemie současně přinesla silný nárůst oblasti online prodejů, kde meziroční růst tržeb vystřelil o polovinu,“ připomněl Tomáš Prouza. Meziročně vzrostly tržby e-commerce o 59 %, přičemž nejvíce růst akceleroval během první jarní vlny loňského roku. 

Vývoj tržeb v e-commerce, zdroj: NielsenIQ

Vývoj tržeb v e-commerce, zdroj: NielsenIQ

Spolu s tím, jak Češi zůstávali v průběhu roku zavřeni ve svých domovech – celkem tak strávili 23 týdnů, se změnily i jejich potřeby a to, co nakupují. Uzávěry gastronomického sektoru se promítly do nebývalého růstu produktů jak v oblasti kuchyňského náčiní, tak surovin na vaření. Tržby za pánve, hrnce a další náčiní stouply o 15 %, stejně tak vzrostly i u surovin na pečení nebo chlazených dezertů. O 7 % se zvýšily prodeje hotových jídel. 

Zároveň rostla potřeba udržovat domácnost v čistotě, takže kategorie jako čističe toalet, mopy, čističe na podlahy nebo utěrky zaznamenaly meziroční nárůst o 10–20 %. Nejvíce ale akceleroval růst výrobků zaměřených na dezinfekci domácnosti – ty zvýšily tržby o 118 %.

Vývoj tržeb prostředků k čištění domácností, zdroj: NielsenIQ

Vývoj tržeb prostředků k čištění domácností, zdroj: NielsenIQ

„S omezením možností kulturního vyžití a užívání si nevšedních zážitků v běžném životě se změnily i další segmenty, kde si Češi v posledním roce více dopřávali. Došlo k významnému posunu u konzumace kávy,“ nastínil Týra. Kromě rostoucích prodejů kávovarů byl znatelný i příklon českých spotřebitelů k mleté a zrnkové kávě s růstem o 12 %, a to na úkor instantní o 6 %.

Uzavření kin a domácí sledování televize a filmů pak vedlo ke zvýšené konzumaci snacků – o 5 % narostly prodeje bramborových chipsů, o 15 % tortilla chipsů a o 92 % popcornu.

Ne všem kategoriím se ale dařilo tak dobře. Prodeje v maloobchodě klesaly u kategorií, které jsou častěji nakupovány impulzivně, jako jsou cukrovinky a žvýkačky, nebo v celé oblasti péče o krásu. Omezení sociálních interakcí a nošení roušek či respirátorů vedlo k propadu dekorativní kosmetiky o 10 % či vůní a deodorantů o 7 %. Jediným segmentem péče o krásu, který tak netrpěl, byla péče o pokožku. S častějším mytím rukou a používáním dezinfekcí rostla potřeba lidí hydratovat a pečovat o pokožku.

I letos navázalo nakupování v prvních dvou měsících plynule navázalo na závěr roku 2020. Lidé v současné karanténě omezují návštěvy obchodů a chodí pro větší plánované nákupy.

-stk-