E-commerce po rozvolnění klesá, drží si ale některé kategorie

úterý, 15. června 2021, 12:40 Internet & Mobil, Retail MediaGuru

Prodeje e-commerce se kvůli otevření kamenných obchodů snížily. Nicméně některé kategorie i tak zažívají na internetu boom.

Zdroj: Shutterstock

Zdroj: Shutterstock

V květnu české e-commerce, která v době pandemie zažívá nebývalý růst, poklesly oproti loňskému roku prodeje o 4 %. I tak ale v některých kategorií zájem zákazníků o nákup na internetu roste. 

„Navzdory tomu, že e-commerce mírně poklesla, jednalo se o silný měsíc – nesmíme zapomenout, že srovnáváme první v offlinu otevřený měsíc s extrémně silným loňským rokem,” vysvětluje Tomáš Braverman, CEO Heureka Group. 

Loni v květnu zaznamenala e-commerce podle dat Heureky 24% meziroční růst, loni v listopadu rekordních 99 % a letos v březnu 93 %. „Očekávali jsme, že se velká část zákazníků po otevření přesune do kamenných obchodů. Už od oznámení toho otevření jsme viděli, že zákazníci začali s nákupy vyčkávat a nechávat je až do offline světa. Věřím ale, že v kamenných obchodech všichni nezůstanou a postupně se do e-shopů vrátí,” dodává Braverman. 

Meziroční růst e-commerce v jednotlivých měsících

Meziroční růst e-commerce, od ledna 2020

meziroční růst

Leden

20 %

Únor

23 %

Březen

39 %

Duben

35 %

Květen

24 %

Červen

25 %

červenec

23 %

Srpen

20 %

Září

18 %

Říjen

31 %

Listopad

99 %

Prosinec

42 %

Leden

51 %

Únor

83 %

Březen

93 %

Duben

22 %

Květen

-4 %

Zdroj: Heureka 

Loni dosáhla hodnota obratů za prodej zboží na internetu podle analýzy APEKu 196 miliard korun, což činí podíl na celkovém českém maloobchodě 16,2 %, tedy o 3,4 procentního bodu než o rok dříve. Podle Bravermana může aktuální vývoj v květnu napovědět, jak se bude vyvíjet celý rok: „Když si uvědomíme, jak extrémní byl loňský rok, tak je reálné mluvit o stagnaci nebo růstu do deseti procent. I to bude ale podle mě úspěch,” říká Braverman. 

Z kategorií je silná zahrada, roste auto-moto

Nejsilnějšími květnovými kategoriemi byly především ty spojené se zahradou, ať už se jednalo o zahradní nábytek, nářadí, vybavení pro úpravu zahrady, nebo o grily, udírny a podobně. Oproti dubnu vzrostla v průběhu extrémně chladného jara o 200 % také poptávka po přípravcích do solárií. Z analýzy agentury Advisio navíc vyplývá, že rekordy v květnu lámal také segment auto-moto. „Lidé na internetu hodně kupují pneumatiky a letos se na rozdíl od minulých let přezouvání kvůli obzvláště chladnému březnu koncentrovalo do dubna a května,“ přibližuje ředitel agentury Jiří Komár. 

Pokles naopak v květnu zaznamenala kategorie sportu, jež v prvním kvartálu byla největším skokanem – podle Heureky rostly v zimě prodeje běžek a vybavení na ně meziročně o 2376 %, s příchodem jara kulminovaly zase kola a elektrokola, a to meziročně o více než 400 %. Důvodem poklesu jsou hlavně vyprodané sklady a problémy s logistikou. Výpadky ve výrobě se zatím nepodařilo zcela nahradit.

„Celkově je zatím v letošním roce online trh mnohem stabilizovanější než v roce 2020. Vloni se lidé masově přesouvali do e-shopů, pro řadu z nich to byla premiéra. Mezitím si již na nakupování online mnozí z nich zvykli a ukazuje se, že je od toho příliš neodradila ani možnost nakupovat znovu v kamenných prodejnách,“ uzavírá Jiří Komár.

-stk-