Až 68 % Čechů se při online nákupu setkává s problémy

čtvrtek, 11. listopadu 2021, 12:00 Retail, Výzkum MediaGuru

Počet online nakupujících roste v České republice rychleji než v zahraničí, nicméně většina z nich se setkává s problémy.

Zdroj: Shutterstock

Zdroj: Shutterstock

E-commerce se v době pandemie daří. Lidé začali více než dřív spoléhat na nákupy na internetu, a v České republice dokonce více než v zahraničí. Podle výzkumu agentury Ipsos v Evropě nakupuje online 71 %, zato v České republice 93 %, na Slovensku 91 %. Nicméně i tak se spotřebitelé potýkají s problémy. 

Na českém a slovenském trhu se nakupování online těší vysoké důvěře ze strany spotřebitelů. Tuzemským e-shopům důvěřuje 88 % Čechů, na Slovensku je to 83 %. Nejčastěji lidé nakupují přes internet hry, hračky a domácí elektroniku, nejméně stále potraviny. Generace Z výrazně více nakupuje online módu.

Češi nakupují nejčastěji přes internet hry, hračky a domácí elektroniku, zdroj: Ipsos.

Češi nakupují nejčastěji přes internet hry, hračky a domácí elektroniku, zdroj: Ipsos.

I přes vysoký počet online nakupujících se až 68 % spotřebitelů setkalo při nákupu s problémy. Jedná se zejména o problémy s doručováním (25 %), nedostupností položek (16 %) či přehnanou komunikací se zákazníky (14 %).

Nejčastějším problémem je zpoždění doručení, s nímž se setkalo čtvrtina nakupujících, zdroj: Ipsos.

Nejčastějším problémem je zpoždění doručení, s nímž se setkalo čtvrtina nakupujících, zdroj: Ipsos.

Z tohoto důvodu je důležité zamyslet se komplexně nad zákaznickou cestou, na níž je nutné provázat důsledně všechny online a offline kanály a nabídnout  zákazníkům komplexní a personalizovanou zákaznickou zkušenost. Nutné je jednak identifikovat správně potřeby nakupujících i jejich motivaci a očekávání. Dále na základě jejich chování inovovat a přinášet relevantní služby, komunikovat ve vhodných kanálech a optimalizovat online kanály tak, aby zákazníkům vyhovovaly.

-stk-