Trendy v online módě: Livestream, TikTok a hyperpersonalizace

sobota, 9. dubna 2022, 08:10 Retail, Marketing MediaGuru

Online nakupování módy ovlivní trend tzv. hyperpersonalizace, dále nakupování z živého přenosu nebo na TikToku.

Zdroj: Shutterstock

Zdroj: Shutterstock

S očekávaným růstem e-commerce je na e-shopy kladen stále větší tlak inovovat. A to platí i pro módní e-shopy. Nákupy v livestreamu neboli živém přenosu, na TikToku a také hyperpersonalizace, to jsou trendy, které výrazně ovlivní českou módní e-commerce. Vyplývá to z reportu Fashion (Re)search módního vyhledávače Glami. 

Zvýšené náklady na reklamu jsou letošní výzvou

S dozráváním českého e-commerce trhu investují e-shopy do reklamy rok od roku větší sumy. Dvě třetiny považují podle reportu Fashion (Re)search zvýšené náklady na reklamu za největší výzvu letoška a i výzkum Emarketer potvrzuje, že náklady na Facebook reklamu byly v třetím čtvrtletí 2021 o 47 % vyšší než rok předtím. Klíčové přitom bude zákazníka nejen zaujmout, ale i dlouhodobě udržet. 

K tomu si e-commerce hráči mohou pomoci tzv. hyperpersonalizací. „Jedná se o pokročilé uzpůsobení nabídky a zákaznické zkušenosti dosažené pomocí personalizovaných dat, umělé inteligence a prediktivní analýzy,“ přibližuje Ján Kešelák, Chief Revenue Officer Glami. 

S navyšováním tržeb pomáhá umělá inteligence

Více než 70 % zákazníků personalizaci od značek očekává, a 76 % dokonce zažívá frustraci, když se jim zobrazuje generická nabídka. Pro spotřebitele to v praxi znamená, že umělá inteligence na základě několika uživatelských údajů, jako je např. průměrná hodnota objednávky, začne nabízet personalizované slevy, uzpůsobí zobrazování kategorií či doporučí další produkty, než dojde k placení. Hyperpersonalizace se neustále prohlubuje strojovým učením na základě předchozího chování zákazníka, který se pak na stránkách o to lépe orientuje, zobrazují se mu relevantní produkty, dostává od e-shopu zprávy na míru a obecně se zvyšuje pravděpodobnost jeho příštího nákupu.

Podle Accenture tak mohou marketéři, kteří personalizují svůj web, očekávat nárůst tržeb o 19%. To potvrzují také data Glami, podle nichž se personalizace nabídky produktů odrazila v růstu tržeb u jedné návštěvy o 10 % a proklikovost vzrostla o téměř 3 %. Firmy, které rostou rychleji, získávají o 40 % obratu více právě z personalizace a naopak značky, které „nedokáží přizpůsobit svůj obsah zákazníkům v dostatečném rozsahu, budou pravděpodobně nuceny utratit za marketing a podporu prodeje o 10 až 20 % více než dosud, aby dosáhly aktuální úrovně návratnosti,” vyplývá z výzkumu McKinsey. 

Livestream hraje na emoce

Social shopping je nejnovějším trendem v online nakupování. „Livestream shopping stojí na influencerovi či celebritě, kteří propagují produkt skrze živé vysílání. Zákazníci nakupují v přímém přenosu. Principiálně to dodává značce lidskost, protože se zákazníky mluvíte jako člověk s člověkem, a urychlíte nákupní proces prostřednictvím časově citlivých nabídek,“ ujasňuje Kešelák. 

Příkladem může být livestream módní ikony Tommy Hilfiger v Číně pro 14 milionů diváků. Výsledkem bylo 1300 prodaných mikin za pouhé dvě minuty. Lákavé je i to, že se v marketingovém rozpočtu nejedná o nákladnou položku a podle údajů Coresight je u live-nakupujících v porovnání s ostatními online nakupujícími o 40 % nižší pravděpodobnost vrácení zboží. Do roku 2026 pak může podle studie McKinsey livestream představovat až 20 % veškerých tržeb z online prodeje.

TikTok je dnes relevantním prodejním kanálem 

Livestreaming je možné provozovat na všech sociálních platformách, jako je Youtube, Facebook nebo Instagram. V poslední době se však vyplácí i zapojení TikToku, který se stal v loňském roce nejoblíbenější platformou z hlediska návštěvnosti. „Dnes je 32 % uživatelů TikToku ve věku 25 až 34 let,” uvádí Kešelák a dodává: „Zároveň je jedinou sociální sítí, kde můžete jako brand i s malým množstvím sledujících dosáhnout tisíců zhlédnutí a vysoké míry zapojení.” 

E-commerce značkám nejvíc fungují na TikToku hashtagové výzvy. Jedna taková s názvem #GlowingOut se vyplatila značce River Island, která ke spolupráci přizvala 8 TikTok tvůrců, kteří tvořili videa na motivy hashtagu a vyzývali publikum natočit ta svá – myšlenkou bylo předvést se ve svém party outfitu. Celkem 38 tisíc lidí tak vytvořilo 76 tisíc videí, která zhlédlo 17,3 milionů uživatelů. Až 90 % z těch, kteří následně navštívili stránku riverisland.com, byli noví návštěvníci. 

-stk-