YouTube chce otevřít svůj reklamní systém třetím stranám

neděle, 19. června 2022, 08:30 Internet & Mobil MediaGuru

Majitel videoportálu je ochotný otevřít svou platformu konkurenci. Rád by se tím vyhnul problémům s regulátory.

Zdroj: Shutterstock

Zdroj: Shutterstock

Alphabet chystá velký ústupek svým reklamním rivalům. Nabídnul, že umožní zadávat inzerci na YouTube i přes jiné zprostředkovatelské platformy než googlovský Ad Manager. S odkazem na své zdroje to tento týden uvedla agentura Reuters. Majitel YouTube či vyhledávače Googlu tím podle Reuters reaguje na průběh antimonopolního vyšetřování, které vůči Alphabetu vede Evropská unie.

Tímto krokem se technologický gigant snaží vyhnout nutnosti uhradit vysokou pokutu, odkazuje agentura Reuters na slova lidí obeznámených se situací. Sankce by mohla přesahovat deset miliard dolarů. Evropská komise ani provozovatel YouTube se k informacím nechtěli vyjádřit. Podle Reuters nicméně bude muset americká společnost nabídnout ještě ochotu k dalším ústupkům, pokud chce na dohodu pomýšlet. Jednání jsou i přesto údajně na dobré cestě. Unijní úřady se současně zaměřují i na požadavky Googlu, aby ostatní firmy používaly k nákupu reklamy na YouTube mimo jiné platformu Display & Video 360.

Zatím chybějí podrobnosti o podmínkách, které by Alphabet třetím stranám na YouTube nabídl. Server Social Media Today upozornil, že by firma nejspíš musela změnit i fungování reklamních aukcí. Prý by teoreticky mohla nastavit takové podmínky, které zvýhodňují zadávání reklamy přes vlastní aplikace. V neposlední řadě by mohla společnost svůj otevřenější přístup nabízet pouze na evropském a nikoliv globálním trhu. Jenže také v jiných částech světa naráží na postoje úřadů. Reklamní byznys provozovatele Googlu či YouTube prošetřuje také britský antimonopolní úřad CMA (The Competition and Markets Authority). Před necelými dvěma roky podalo na korporaci žalobu americké ministerstvo spravedlnosti kvůli údajnému zneužívání dominantního postavení.

Žádná jiná firma ostatně nemá tak vysoké příjmy z online reklamy jako Alphabet. Za loňský rok dosáhly 147 miliard dolarů a zahrnují kromě YouTube i tržby z inzerce zobrazované u výsledků vyhledávání v Googlu. Podle odhadů analytické společnosti eMarketer by americký gigant mohl letos dosáhnout 27procentního podílu na globálních útratách za digitální inzerci. Alphabetu, respektive značce Google, se nicméně daří i ve srovnání s ostatními světovými brandy. Podle aktuálního žebříčku Kantar BrandZ se Google s hodnotou značky ve výši 820 miliard dolarů řadí na druhé místo na světě za Applem. Důvodem je to, že se aplikace firmy staly nepostradatelnou součástí života zákazníků i firem po celém světě. Jenže to je zároveň jedna z příčin toho, proč se Alphabet dostal pod drobnohled regulátorů. Jeho postavení mezi největšími korporacemi světa navíc může ovlivnit i hrozba ekonomické recese ve vyspělých zemích. Ta by mohla způsobit snížení obratu reklamního trhu, a tedy přímo dopadnout na byznys Alphabetu. Možná ještě více než vynucené otevření se konkurenci.

-riv-